بازار کار، محور انتخاب رشته دانشجویان/ هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد، کمتر از شهریه مدارس غیرانتفاعی و مهدکودک‌ها است

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق گفت: داوطلبان کنکور سراسری که قصد ادامه تحصیل در مقاطع آموزش عالی را دارند، بازار کار محور شده‌اند، به این معنا که پیش از انتخاب رشته به میزان بازار کار و فرصت شغلی موجود هر رشته توجه می‌کنند در صورتی که در گذشته غالباً صرفاً بر اساس گرایشات تحصیلی مقطع دبیرستان به انتخاب رشته می‌پرداختند.

نسیم خانلو، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص رشته‌های تحصیلی دارای بازار کار بهتر و پر طرفدارتر گفت: در سال‌های اخیر، گرایش دانشجویان از رشته‌های فنی و مهندسی، بیشتر به رشته‌های علوم انسانی تمایل پیدا کرده است. در گروه علوم انسانی، ۳ رشته روانشناسی، حقوق و حسابداری در حال حاضر طرفداران بیشتری دارد؛ چراکه افراد می‌توانند پس از ۴ سال تحصیل در مقطع کارشناسی وارد بازار کار شوند و از نظر درآمدزایی زودتر به بازدهی مالی برسند. جذب دانشجو برای این ۳ رشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق هم به صورت با آزمون و هم بدون آزمون صورت می‌گیرد.

استادیار گروه معماری و شهرسازی ادامه داد: در گروه‌های آموزشی فنی و مهندسی، رشته‌های مهندسی پزشکی و مهندسی کامپیوتر به نسبت دیگر رشته‌های این گروه از مخاطبین به مراتب بیشتری برخوردار است؛ اما چون مباحث درسی این رشته‌ها، به نسبت دروس علوم انسانی و علوم پایه کمی دشوارتر است، دانشجویان در حال تحصیل کمتری دارد. در گروه علوم پایه، رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی از رشته‌های پر متقاضی به حساب می‌آید که جذب با آزمون و بدون آزمون برای این رشته نیز در واحد تهران شرق انجام می‌شود.

وی با اشاره به اشتغال محور شدن انتخاب داوطلبان کنکور برای ادامه تحصیل گفت: امروزه دانشجویان و داوطلبان کنکور سراسری که قصد ادامه تحصیل در مقاطع آموزش عالی را دارند، بازار کار محور شده‌اند، به این معنا که پیش از انتخاب رشته به میزان بازار کار و فرصت شغلی موجود هر رشته توجه می‌کنند در صورتی که در گذشته غالباً صرفاً بر اساس گرایشات تحصیلی مقطع دبیرستان به انتخاب رشته می‌پرداختند. برای مثال در گذشته رشته‌های مهندسی عمران و مکانیک دانشجویان و متقاضیان بسیار زیادی داشت در حالی که امروز، به دلیل کاهش بازار کار جزو کم دانشجوترین رشته‌های دانشگاهی است.

خانلو افزود: دانشجویان رشته‌های روانشناسی پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دانشجویان حقوق پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی، می‌توانند پروانه‌ها و مجوزات لازم را کسب و برای ایجاد خود اشتغالی و کسب درآمدهای مناسب چند میلیون تومانی از آن استفاده کنند. همچنین رشته حسابداری نیز به علت اینکه به سرعت پس از اخذ مدرک لیسانس امکان اشتغال در شرکت‌ها و موسسات را برای فارغ التحصیلان خود فراهم می‌کند، پر طرفدار هستند. فارغ التحصیلان رشته سلولی و مولکولی می‌توانند پس از فارغ التحصیلی جذب در آزمایشگاه‌ها و مراکز بهداشتی شوند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق گفت: رشته مهندسی پزشکی در حال حاضر، به دلیل آنکه رشته‌ای جدید است، کشش شغلی بسیار زیادی دارد و فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در بیمارستان‌ها و شرکت‌های حوزه تجهیزات پزشکی مشغول به کار شوند؛ واحد تهران شرق جزو معدود دانشگاه‌هایی است که این رشته را به صورت بدون آزمون ارائه می‌دهد و جذب دانشجو دارد. مهندسی کامپیوتر نیز هم اکنون جزو بهترین و پر طرفدار ترین رشته‌ها است که در حال حاضر بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور سراسری نیز این رشته را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب می‌کنند.

این عضو هیئت علمی بر گسترش آموزشات مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و افزود: در واحد تهران شرق، دوره‌های مهارت افزایی، به خصوص برای رشته‌های مهندسی و مهندسی معماری برگزار می‌شود تا به جز آموزش مباحث تئوری، مهارت‌های عملی نیز به دانشجویان انتقال یابد؛ اطلاع رسانی این دوره‌ها تقریباً هر ماهه از طریق سایت واحد، کانال‌ها و گروه‌های موجود در فضای مجازی به اطلاع دانشجویان می‌رسد. هزینه برگزاری و شرکت در دوره‌ها درون دانشگاه به مراتب کمتر از موارد مشابه بیرونی است که این موضوع می‌تواند اهمیت زیادی برای دانشجویان داشته باشد و با صرف هزینه بسیار کمتر، آموزش‌های مهارتی را با کیفیت بالایی دریافت کنند. دوره‌های مهارت افزایی برای تمام گروه‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه به فراخور نیاز هر گروه برگزار می‌شود.

وی به مزایای تحصیل در دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حرکت به سمت مسئله محوری است و با شکل دهی به طرح‌هایی همچون پایش و پویش، این موضوع را به شکل جدی تری دنبال می‌کند. دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل وجود تعدد رشته‌ها و مراکز دانشگاهی، انتخابی مناسب برای داوطلبانی است که به دنبال ادامه تحصیل در رشته‌های مورد علاقه خود هستند و به دلیل جذب دانشجو به صورت بدون آزمون، این موضوع به شکل بسیار خوبی برای داوطلبان تسهیل شده است. وجود مراکز متعدد دانشگاه آزاد اسلامی در هر شهر و استان باعث شده تا داوطلبان دغدغه و مشکلات کمتری برای امکان تحصیل در مقاطع تحصیلات عالی داشته باشند و دسترسی به دانشگاه‌ها داشته باشند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در خصوص ارتباط دانشگاه و اعضای هیئت علمی با صنایع و همچنین بهبود شرایط ارتباط با صنعت گفت: نکته مثبتی که در خصوص اساتید هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، ارتباط مناسب و حرفه‌ای این اساتید با بازار کار و صنایع تخصصی است که باعث شده منحصر در کارهای مطالعاتی نباشند و بتوانند به شکل دقیق تر و بهتری دانشجویان را هدایت و راهنمایی کنند. امروز دانشگاه آزاد از لحاظ رتبه بندی ملی و بین المللی نیز در جایگاه خوبی قرار دارد و در حال پیشرفت است.

استادیار گروه معماری و شهرسازی به تجهیزات و امکانات به روز و مناسب دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی، کارگاهی و آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و بعضاً از امکانات خاص و پیشرفته‌ای بهره می‌برد که چیزی از دانشگاه‌های دولتی کم ندارد و چه بسا از امکانات بهتری برخوردار است؛ به ویژه امکانات واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران قابل توجه است.

خانلو با تاکید بر به صرفه و کم هزینه بودن تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی برای ادامه تحصیل داوطلبان گفت: شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی برای تحصیل در بسیاری از رشته‌ها هزینه بسیار کمی در هر ترم است در حالی که شهریه بسیاری از مدارس غیر انتفاعی و حتی مهد کودک‌ها مبالغ بسیاز گزافی را در بر می‌گیرد؛ به همین دلیل داوطلبان زیادی راغب به تحصیل در واحدهای دانشگاهی شهرهای خود هستند که حتی باعث کاهش هزینه‌های آن‌ها به نسبت تحصیل در دانشگاه‌های دولتی شهرها و استان‌های دیگر شده است چراکه سختی و هزینه‌های مرتبط با رفت و آمدهای مداوم و اقامت در شهرهای دیگر از روی دوش آنان برداشته می‌شود.

پایان پیام/

کد خبر: 1150961

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =