وزرای علوم قبلی اعتقادی به حذف کنکور نداشتند/ تاثیر قطعی معدل یا کنکور؛ انتخاب بین بد و بدتر

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور گفت: اساساً امکان جایگزینی معدل با کنکور وجود ندارد مگر آنکه روش سنجش جدیدی ایجاد شود. انتخاب بین معدل و کنکور، انخاب بین بد و بدتر است.

علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با اشاره به مصوبات کنکوری مختلف در دو دهه اخیر و دلایل اجرایی نشدن آن‌ها گفت: قرار بود تا در سال ۱۳۸۷، بر اساس قانون مصوب مجلس، کنکور حذف شود و فرصت ۵ ساله‌ای معین شد تا هم آموزش و پرورش زیرساخت‌های لازم را فراهم برای اجرای امتحانات نهایی آماده کند و هم به مرور از کنکور سراسری فاصله بگیریم تا روش‌های جدید را جایگزین کنیم؛ علت عملیاتی نشدن این قانون، اعتقاد وزرای علوم دولت‌های وقت مبنی بر عدم امکان جایگزینی و حذف کنکور در ایران بود و یکی از دلایل آن‌ها وجود چندین هزار دانش آموز با معدل‌های ۱۹ و ۲۰ بود که امکان برقراری عدالت به شکل سراسری را با مشکل روبرو می‌کرد چراکه کیفیت آموزشی در مناطق مختلف کشور بسیار متفاوت است.

او در خصوص عدم امکان حذف و جایگزینی کنکور با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی افزود: آموزش و پرورش معتقد بود که باید ۸۵ درصد از قبولی در دانشگاه‌ها، بر اساس معدل سنجیده شود چراکه یک دانش آموز ۱۲ سال در مدارس و تحت نظر این وزارتخانه رشد پیدا می‌کند. در سال ۱۳۹۲ قانون جدیدی در این خصوص تصویب شد و در سال گذشته، ۸۷ درصد از قبولی‌های دانشگاهی بر اساس معدل پذیرفته شدند و قانون سال ۹۲ به درستی انجام شد. در این قانون ذکر نشده بود که کنکور باید حذف شود؛ چراکه اساساً امکان جایگزینی معدل با کنکور وجود ندارد مگر آنکه روش سنجش جدیدی ایجاد شود. انتخاب بین معدل و کنکور، انخاب بین بد و بدتر است.

سنجش بر اساس معدل، تاثیری در نفوذ و فعالیت مافیای کنکور نداشته است

امرای با تاکید بر عدم رعایت عدالت و الزامات مورد نیاز برای تاثیر قطعی سوابق تحصیلی گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به سمت تاثیر قطعی معدل برای پذیرش دانش ‌آموزان در دانشگاه‌ها رفته است. اگر معدل‌هایی که دانش آموزان، به خصوص دانش آموزان نظام قدیم، بر اساس عدالت و به شکل صحیح اخذ شده باشد، سوالات امتحانات نهایی استاندارد بوده باشد و امنیت برگزاری امتحانات تضمین شده بوده باشد، می‌توان از تاثیر قطعی معدل صحبت کرد اما در عمل می‌بینیم که هیچ یک از این موارد به شکل مطلوبی اتفاق نیافتاده است.

وی با بیان عدم تاثیر سنجش بر اساس معدل بر رشته‌های پر متقاضی و نفوذ جریان مافیایی و اقتصادی کنکور ادامه داد: با اینکه ۸۵ درصد از پذیرش دانشگاه‌ها در سالیان اخیر بر اساس معدل اتفاق افتاد، اما رقابت اصلی بر سر ۱۵ درصد باقی مانده است که رشته‌های دانشگاهی پر طرفدار را شامل می‌شود . این قانون باعث نشد تا گردش مالی مربوط به کنکور یا رقابت سنگینی که وجود داشت کاهش پیدا کند؛ چون عمدتاً رشته‌هایی در ظرفیت ۸۵ درصدی قرار گرفته‌اند که بازار کار یا وجهه اجتماعی خیلی مناسبی ندارند. پیشنهادی مطرح شد که برخی از رشته‌های پر طرفدار نیز به پذیرش بر اساس معدل اضافه شوند تا رقابت سنگینی که در کنکور وجود دارد، کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور به تفاوت سطح درآمدی و جایگاه اجتماعی شکل گرفته پیرامون برخی رشته‌ها و مشاغل خاص گفت: تفاوت سطح درآمدی مشاغل در کشور، باعث شده تا فرهنگ ما به سمت انتخاب چند شغل مشخص سوق پیدا کند و تا جایی پیش رفته که الآن کودکان ما در پاسخ به اینکه قصد دارند در آینده چه کاره شوند، پاسخ می‌دهند که می‌خواهند پزشک، خلبان یا پلیس شوند؛ در حالی که همان کودک زمانی که به کلاس دهم و یازدهم می‌رسد، از یک سوزن در بیمارستان و محیط بالینی آن فرار می‌کند اما همچنان به دلیل درآمد رشته‌های پزشکی قصد تحصیل در این رشته را دارد.

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم ایراد شکلی دارد هم ایراد محتوایی

او به نواقص شکلی و محتوایی مصوبه جدید کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره و تاکید کرد و گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با شرایطی که امروز حاکم است و زیرساخت‌هایی که وجود دارد، همخوانی ندارد. شاید اگر این مصوبه ۵ سال دیگر مصوب شده بود، و زیرساخت‌ها در این مدت آماده، کمبود نیروی انسانی آموزش پرورش برطرف و سطح کیفی مدارس مناطق محروم ما بهتر می‌شد، ما امروز در مقام دفاع از این مصوبه صحبت می‌کردیم. از نظر ما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم از لحاظ محتوایی دارای ایراد است، چراکه مشخص نیست داوطلبان نظام قدیم‌ ما که تعداد زیادی هم هستند، چگونه می‌توانند معدل خود را ارتقا دهند.

امرایی به پیشنهادات دیده بان شفافیت و عدالت کشور در خصوص جایگزینی کنکور و افزایش عدالت در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ما پیشنهاد دادیم تا نمرات امتحانات نهایی، به شکل یک درس ضریب دار، تحت عنوان معدل، در کنار دروس کنکور قرار بگیرند. نحوه اعمال هم اینگونه خواهد بود که اگر داوطلب معدل خوبی کسب کرده باشد، با ضریب برای وی اعمال شده و رتبه او را ارتقا می‌دهد؛ اما اگر معدل بدی کسب کرده باشد، به شکل یک درس ضریب دار مجزا در کنار دیگر دروس اعمال می‌شود نه اینکه مستقیماً تعیین کننده نهایی باشد. بنا داریم تا این طرح کارشناسی شده را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم تا بخشی از دغدغه آموزش و پرورش برای نقش آفرینی در مرحله سنجش دانش آموزان در ورود به دانشگاه‌ها و بسط بیشتر عدالت در این حوزه را تامین کنیم.

در حق پزشکان اجحاف می‌شود

وی به افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی و پذیرش بدون آزمون برخی از این رشته‌ها اشاره و تاکید کرد: امروز در حق پزشکان اجحاف می‌شود؛ ما با افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی موافق بودیم، اما این اتفاق باید سنجیده و از طریق آزمون صورت پذیرد. دانشکده‌های پزشکی جدید که در حال افتتاح است، باید کیفیت زیر ساخت‌های لازم را داشته باشد و مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت کسب کنند. اینکه امروز شاهدیم در برخی رشته‌ها مانند مامایی پذیرش بدون آزمون دارد، امکان دارد در چند سال آینده به رشته‌های اساسی‌تر مانند پزشکی نیز سرایت کند که موضوع بسیار حساسی است. رتبه علمی ایران در پزشکی حائز اهمیت است و به هیچ عنوان نباید با کارهای نسنجیده آن را به خطر انداخت.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور ادامه داد: گزارشی که در روزهای اخیر از برخی پزشکان جمع آوری کردیم، نشان می‌دهد که مشکلات و موانع موجود، باعث شده تا پزشکان عمومی ما علاقه‌ای به ادامه تحصیل برای کسب تخصص نداشته باشند و تنها رقابت برای چند تخصص خاص پر متقاضی و پر رقابت باقی مانده است و دیگر تخصص‌ها دارای ظرفیت‌هایی هستند که خالی مانده است. رشته‌های دیگر حوزه علوم پزشکی مانند پرستاری هم در شرایط مناسبی نیستند و باید با کاهش اختلاف درآمدی و تبعیض این رشته‌ها با پزشکی، شرایطی فراهم شود که فارغ‌التحصیلان آن‌ها احساس ارزش و اهمیت بیشتری کنند.

پایان پیام/

کد خبر: 1152169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =