همه چیز درباره زانو درد از علت تا راههای درمان و جلوگیری

زانو درد در افراد مختلف به دلایل متفاوتی بروز می کند ، نشانه ها و علائم این درد را بشناسید و با شناخت انواع آن از روش های درمانی خانگی و گیاهی مناسب استفاده کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زانو درد زمانی که آغاز می شود به سرعت حرکت طبیعی را مختل کرده و فرد را دچار مشکل می کند ، اما این درد چرا ایجاد می شود ؟

بیشتر بخوانید:

علائمی که نشان می‌دهد زانو هایتان بیمار است

زانو درد بسته به سن افراد علل مختلفی دارد. به طور کلی زانودردها به دو دسته تقسیم می شوند که شامل :زانو درد اولیه و زانو درد ثانویه می شود.

زانو درد ثانویه علل ثانویه دارند، مثلا فردی که دچار شکستگی زانو شده است.

زانو درد در یکسری افراد هم زانودرد علت اولیه دارد، مانند افرادی که التهاب مفصل (آرتریت) زانو شده اند و غضروف مفصل زانوی آنها تخریب شده است.

حس درد به وسیله اعصاب منتقل می شود. اعصابی که حس درد زانو را منتقل می کنند به اعصابی که حس درد ناحیه لگن و مچ پا را منتقل می کنند، نزدیک است، پس درد مفصل زانو ممکن است در لگن یا در مچ پا حس شود یا برعکس ممکن است منشا درد در ناحیه لگن یا مچ پا باشد ولی به صورت درد زانو حس شود. دردهای مفصل زانو را می توان به دو دسته دردهای حاد و دردهای مزمن تقسیم بندی کرد.

علائمی که خبر از زانو درد می دهند

قرمزی و احساس داغی زانو
دشواری در راه رفتن به دلیل ناپایداری زانو
لنگ زدن به دلیل تحمل درد و ناراحتی
ناتوانی در دراز کردن زانو
قفل شدن زانو (ناتوانی در خم کردن زانو)
تورم و خشکی
تق تق یا صدا دادن زانو
حساسیت به لمس کردن زانو

علل دردهای مزمن زانو و انواع زانو دردها

زانو درد وابسته به علت ایجاد آن به چند دسته تقسیم می شود که شامل :

علت و نشانه های زانو درد در زنان و مردان

زانو درد آرتروز یا استئوآرتریت

به این بیماری ساییدگی زانو هم می گویند. آرتروز زانو به علت از بین رفتن غضروف مفصل ایجاد شده و در حالات شدید مینیسک هم از بین می رود. علائم آن به صورت درد زانو و محدودیت حرکت و تورم زانو است. تشخیص ساییدگی زانو با معاینه و رادیوگرافی ساده امکان پذیر است و درمان آن درمان های عمومی دردهای زانو است. در حالات شدید، مفصل زانو با مفصل مصنوعی تعویض می شود.

زانو درد ایجاد شده به علت ازگود اشلاتر

ازگود اشلاتر در نوجوانان ورزشکار و به علت مستقیم شدن مکرر زانو ایجاد می شود. در این بیماری برجستگی زیر کشکک دردناک و متورم می شود. درمان آن همان درمان های عمومی زانو درد و مدتی استفاده از بریس و کاهش فعالیت های ورزشی است.

زانو درد و کندرومالاسی کشکک

به طور کلی کندرومالاسی کشکک در کسانی که زیاد می دوند و در خانم ها بیشتر دیده می شود، در این بیماری استخوان کشکک به درستی در جای خود قرار نگرفته و در اثر حرکات مکرر در جلوی زانو غضروف آن آسیب می بیند. علائم کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک درد زانو به خصوص بعد از نشستن به مدت طولانی است. حرکات زانو ممکن است با صدا همراه باشد. درمان این بیماری همان درمان های عمومی درد زانو و تقویت عضلات چهارسر ران است.

زانو درد به دلیل روماتیسم

روماتیسم معمولا تمام بدن را درگیر می کند. البته مفاصل از محل های عمده درگیری در روماتیسم است. مفصل زانو هم ممکن است درگیر شود. علامت عمده درگیری روماتیسمی زانو، درد و تورم آن است. در مراحل پیشرفته، مفصل زانو تغییر شکل می دهد. درمان روماتیسم زانو به صورت مصرف دارو و انجام نرمش هایی جهت افزایش دامنه حرکات زانو و تقویت عضلات اطراف مفصل است. در موارد شدید بیماری از تعویض مفصل برای درمان کمک گرفته می شود.

زانو درد به دلیل بورسیت زانو

در اطراف مفصل زانو کیسه هایی وجود دارد که به آنها بورس می گویند. این کیسه ها به علل متفاوتی مانند عفونت یا وارد شدن ضربه می توانند ملتهب و دردناک شوند. به این عارضه بورسیت می گویند. علائم بورسیت های زانو معمولا بصورت درد زانو و تورم موضعشی در قسمتی از زانو است. درمان بورسیت های زانو همان درمان های کلی درد زانو است. بر حسب مورد و در موارد مقاوم به درمان، ممکن است بتوان از درمان های جراحی هم استفاده کرد.

عفونت و زانو درد 

عفونت مفصل زانو از اورژانس های پزشکی است. علائم عفونت زانو بصورت درد و تورم زانو و تب است. درمان آن در اکثر اوقات عمل جراحی و استفاده از آنتی بیوتیک است. گاهی عفونت زانو مزمن می شود. در این صورت ممکن است موجب آسیب استخوان های اطراف مفصل هم بشود. در موارد مزمن هم درمان استفاده همزمان از عمل جراحی و مصرف آنتی بیوتیک است.

زانوی جهندگان و  زانو درد

منظور از جهندگان یا Jumpers ورزشکارانی هستند که حرکات جهشی را زیاد انجام می دهند. ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال جزو این ورزش ها هستند. در این ورزشکاران تاندون کشکک که در زیر کشکک قرار دارد ملتهب و دردناک می شود. علامت این بیماری ها درد زانو در محل تاندون است که در حین ورزش بیشتر می شود. درمان بیماری همان درمان های عمومی زانو درد و تقویت عضلات اطراف زانو با انجام نرمش های خاص است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =