حق تحصیل دانشجویان در چه شرایطی سلب می‌شود؟

حق تحصیل یکی از حقوق اساسی هر شهروندی است؛ اما ارتکاب تخلفات آموزشی و انضباطی می‌تواند دلیل کافی برای محرومیت دانشجو از حق تحصیل باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسعود کیخا- حق ورود به آموزش عالی برای هر شهروندی امکان‌پذیر است که توانمندی علمی‌اش از سوی وزارت علوم تایید شود و همچنین شرایط عمومی ورود به آموزش عالی بر اساس قوانین کشور را داشته باشد.

شرایط عمومی ورود به آموزش عالی بر اساس دفترچه کنکور شامل اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان ذکر شده در قانون اساسی (کلیمی، مسیحی و زرتشتی) است. نداشتن عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از شرایط ورود به آموزشی عالی است. منظور از عناد شامل مبارزه مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی ایران و داشتن وابستگی تشکیلاتی به گروهک‌های محارب و کمک به ‌آن‌هاست.

براساس اعلام منشور حقوق دانشجویی، یکی دیگر از شرایط ورود به آموزش عالی، نداشتن فساد اخلاقی است و منظور از فساد اخلاقی اعتیاد به مواد مخدر و شهرت به فحشا است. همچنین داشتن توانایی جسمی متناسب با رشته تحصیلی انتخابی هم از شرایط ورود به آموزش عالی است.

ارتکاب تخلف آموزشی و انضباطی می‌تواند مانع ادامه تحصیل دانشجویان شود

شهروندی که دارای شرایط گفته شده باشد، می‌تواند به عنوان دانشجو وارد آموزش عالی شود. دانشجو هم از حقوقی برخوردار است مانند حق ادامه تحصیل. به این معنا که دانشگاه یا موسسه آموزش عالی اجازه ندارد دانشجو را از ادامه تحصیل منع کند مگر آن که تخلفی به لحاظ آموزشی یا انضباطی از سوی دانشجو اتفاق بیفتد.

اخراج تحصیلی به دلیل مشروطی بیش از حد مجاز یا سنوات بیش از حد مجاز انجام می‌شود و تشخیص آن برعهده معاونت آموزشی است. اخراج انضباطی بر اساس شیوه‌نامه‌های انضباطی و با تشخیص شورای انضباطی وزارت علوم انجام می‌شود.

نکته قابل توجه این است که حق ادامه تحصیل افراد در صورت محکومیت قضایی حفظ خواهد شد. ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش محکومیت قضایی مانع ادامه تحصیل دانشجویان می‌شود؟ مواردی که محکومیت قضایی مانع ادامه تحصیل دانشجویان می‌شود را بررسی کرده است.

یکی دیگر از حقوق دانشجویان، حق بازگشت به تحصیل است. به این معنا که دانشجوی منصرف یا اخراجی از تحصیل می‌تواند در صورت تسویه حساب کامل با موسسه، دوباره در آزمون شرکت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =