چگونه از سلامت روان خود در محیط دانشگاه مراقبت کنیم؟

آتوسا صادقپور*

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز- برای دانشجویان حضور در دانشگاه فرصت فوق العاده‌ای را فراهم می‌کند تا استقلال کسب کرده و تجربیات جدید بدست آورند، اما برای برخی از دانشجویان این تجربه صد در صد مثبت نیست. چرا مهم است که در دانشگاه مراقب سلامت روانم باشم؟ دانشجویان به ویژه در برابر مشکلات سلامت روان آسیب ‌پذیر هستند، زیرا اغلب برای اولین بار است که با استرس‌های زندگی بزرگسالی دست و پنجه نرم می‌کنند. سلامت روان خوب به ما امکان می‌دهد تا با تغییرات و استرس‌های ناشی از آن، نه تنها با شروع زندگی دانشگاهی، بلکه در زندگی روزمره سازگار شویم و آنها را به نحو مناسبی مدیریت کنیم.

اغلب افراد مشکلات سلامت روانی را قبل از ۲۴ سالگی تجربه می‌کنند

 سلامت روان و تندرستی بر توانایی ما در تعامل با دنیای اطرافمان تأثیر می‌گذارد، بر نحوه تفکر و احساس ما و نحوه رفتار ما تأثیر می‌گذارد.  بنابراین مراقبت از سلامت روان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بیش از نیمی از بزرگسالانی که مشکل سلامت روانی را تجربه کردند، این مشکل قبل از ۲۴ سالگی شروع شده است. در اکثر موارد خود دانشجو متوجه تغییرات رفتاری خود در مقایسه با گذشته می‌شود و از خدمات مشاوره استفاده می‌کند، اما به‌دلیل عدم ادامه جلسات مشاوره مجددا در چرخه معیوب افکار و رفتار ناسازگارانه گیر می‌افتند.

علائم هشدار دهنده چیست؟

کمک‌های زیادی وجود دارد، چه در مراکز مشاوره داخل دانشگاه و چه در خارج از دانشگاه هرگز نباید در سکوت رنج بکشید. این‌ها برخی از نشانه‌هایی است که باید به آنها توجه کرد:

  •  جدا شدن از دانشگاه و سایر فعالیت‌ها و تعهدات 
  •  ممکن است برای مشارکت فعال در کلاس درس با همسالان و اساتید خود دچار مشکل شوید
  • کناره‌گیری اجتماعی
  • منزوی‌تر شدن و مراقبت نکردن از خود
  • مشکل در توجه و تمرکز
  • تغییر در الگوهای غذا خوردن و خواب
  • افراط در رفتارهای اعتیادآور یا ریسک‌های غیرضروری  مانند مصرف مواد مخدر
  • علائم فیزیکی همچون سردرد، مشکلات گوارشی و درد فیزیکی ارتباط قوی بین ذهن و بدن وجود دارد.
  • خلق و خوی ضعیف یا افزایش تحریک پذیری (زود عصبانی شدن یا با کوچک‌ترین حرفی به گریه افتادن)
  • کمبود انرژی و انگیزه (نداشتن حال و حوصله انجام کار و کاهش علاقه نسبت به گذشته)
  • مدام احساس گریه، عصبانیت یا عصبانیت می‌کنید
  • اجتناب از موقعیت‌های خاص 

شاید دانشجویان دچار مشکل در حوزه سلامت روان علائم یکسانی نداشته باشند، هیچ دو نفری وقتی که حالشان خوب نیست، رفتار یکسانی ندارد، صرف نظر از این علائم هشدار دهنده، زمانی که خود را در موقعیتی احساس کردید که نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید با مراکز مشاوره دانشگاه تماس بگیرید و کمک بخواهید. مراکز مشاوره دانشگاه مکانی مناسب برای شروع است. مشاوران گوش شنوای شما هستند و می‌توانند شما را به مناسب‌ترین خدمات تحصیلی، سلامت روان، شغلی، ازدواج و ... راهنمایی کنند . در حالی که همه دانشگاه‌ها سلامت روان دانشجویان خود را جدی می‌گیرند، برای افزایش آگاهی در مورد سلامت روان دانشجویان و بهبود حمایت‌های ارائه شده، مراکز مشاوره دانشگاه‌ها آموزش‌هایی را به صورت دوره‌های آموزشی کوتاه مدت با محوریت مهارت‌های زندگی با عناوین مهارت‌های مقابله‌ای، مهارت‌های حل مساله، مهارت‌های ارتباطی و سایر مهارت‌های کاربردی برای درک اهمیت بهزیستی و سلامت روان برگزار می‌کنند. 

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای مراقبت از سلامت روان خود انجام دهید، در اینجا مواردی وجود دارد که باید امتحان کنید:

تا حد امکان سالم غذا بخورید و به‌طور منظم ورزش  کنید

 فقط ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش در روز می‌تواند کمک کننده باشد

مطمئن شوید که خواب کافی دارید 

 با شرایط زندگی امروزه، بعید است که هشت ساعت توصیه ‌شده را بتوانید رعایت کنید، اما در صورت امکان سعی کنید یک الگوی خواب ایجاد کنید.

محل زندگی خود را مرتب نگه دارید 

هنگامی که در یک محیط درهم و برهم زندگی می‌کنید، تمرکز کردن سخت است، اول از لوازم شخصی و اتاقتان شروع کنید. جزوه‌ها و کتاب‌های خود را مرتب کنید.

لازم نیست به هر فعالیت اجتماعی یا گروه مطالعاتی بله بگویید. برخی از دانشجویان مخصوصا در ترم اول برای اینکه در گروه‌های دوستی پذیرفته شوند گمان می‌کنند که باید با تمامی برنامه‌های گروه هماهنگ باشند، اما حتما لزومی ندارد در تمامی فعالیت‌های حضور داشته باشید، زمانی را برای استراحت و انجام کاری که از آن لذت می‌برید اختصاص دهید.  سعی کنید تعادل را در تمام جنبه‌های کاری حفظ کنید و سخت کار کنید، اما زمانی برای بازی و استراحت پیدا کنید.

اهداف قابل دستیابی را تعیین کنید 

برنامه‌ریزی داشته باشید، نوع درس خواندن در دانشگاه و دبیرستان متفاوت است، شما نمی‌توانید در دانشگاه کتاب ۳۰۰ صفحه را در یک شب امتحان بخوانید و توقع داشته باشید امتحان را پاس کنید، پس حتما لازم است در طول ترم روی مباحث درسی مطالعه داشته باشید.

عضویت در انجمن‌های دانشگاهی

 گذراندن وقت با افراد مشابه برای انجام کاری که از آن لذت می‌برید می‌تواند یک تقویت کننده خلق و خو باشد.  همچنین می‌تواند حس اجتماع و دوستی را ایجاد کند. در دانشگاه‌ها انجمن‌های مختلف وجود دارد که شما می‌توانید براساس علایق خود در آن عضو شوید.

* مددکار و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی

انتهای پیام/

کد خبر: 1155734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =