تغذیه و رژیم غذایی افراد مبتلا به سردردهای میگرنی

افراد مبتلا به سردردهای میگرنی باید حتما مراقب رژیم غذایی خود باشند، برخی غذا ها برای افراد مبتلا به میگرن مفید و مناسب هستند و برخی هم برای میگرن مضر می باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، میگرن مانند یک مهمان ناخوانده می ماند که دقیقاً در بدترین شرایط به سراغ شما می آید. خلاص شدن از درد میگرن کار راحتی نیست. اگر شما هم اغلب با سردرد مواجه هستید ، حتما می دانید که میگرن چقدر طاقت فرسا می باشد ، پس حتما برای مواجهه با این مشکل از داروهایی استفاده می کنید و می توانید با تمریناتی درد خود را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید:

ویتامین‌هایی که کمبودشان از علل اصلی سردرد است

اما این داروها معمولا موقتی عمل می کنند و دوباره سردرد شما بر می گردد. در طولانی مدت می تواند میگرن را از بین ببرد. در واقع بهترین کار برای کاهش درد در میگرن این است که رژیم غذایی خود را تغییر دهید. همچنین از غذا هایی که باعث بدتر شدن آن می شود ، دوری و اجتناب کنید.

آیا بین رژیم و میگرن ارتباطی وجود دارد؟

بیشتر ما گاهی اوقات سردرد داشته ایم. در حقیقت ، تا ۷۵ درصد منبع معتبر افراد بین ۱۸ تا ۶۵ سال گزارش داده اند که در طی یک سال دچار سردرد می شوند. بیش از ۳۰ درصد از این بزرگسالان گزارش دادند که میگرن دارند.

میگرن اغلب طولانی تر است و اثرات جسمی بیشتری نسبت به سردردهای معمولی دارد. مطالعات و تحقیقات اخیر نشان می دهد که ترفندهایی در مورد رژیم غذایی شما می تواند به کاهش احتمال ابتلا به میگرن کمک کند. برخی از تغییرات رژیم غذایی همچنین ممکن است دفعات میگرن شما را کاهش دهد.

غذا های مفید و مناسب برای افراد مبتلا به میگرن

۱. آووکادو:

آووکادو یک دشمن واقعی برای میگرن می باشد ، آنتی اکسیدان بالا در این میوه نه تنها برای سردرد های شدید مناسب است ، بلکه مصرف مداوم آن می تواند برای میگرن تاثیرات بسیار خوبی داشته باشد.

۲. انجیر مفید برای افراد مبتلا به میگرن:

انجیر ها برای بدن انسان بسیار مفید هستند. انجیر برای میگرنی ها خواص جداگانه ای دارند و طبق نظر متخصصان این میوه حاوی پتاسیم است که می تواند در کاهش سردرد ها کمک کننده باشد.

۳. سالمون مفید برای افراد میگرنی :

ماهی سالمون سرشار از اسید چرب امگا ۳ و ویتامین ب ۲ است و مصرف سالمون از مشکلاتی مثل سردرد جلوگیری می کند و همچنین با میگرن نیز مبارزه خواهد کرد.

۴. سیب زمینی شیرین برای افراد مبتلا به میگرن:

سیب زمینی شیرین می تواند با میگرن مبارزه کند و این ماده سرشار از ویتامین c، ویتامین b۱ و پتاسیم است و مصرف آن هنگام مواجهه با سردرد می تواند درد آن را به طور وسیعی کاهش دهد و به شما آرامش ببخشد.

۵. ماست برای افراد مبتلا به میگرن:

طبق مطالعات انجام شده، ریبوفلاوین یکی از مواد موجود در ماست می باشد که از خانواده ویتامین ب است و یکی از تاثیرگذارترین ماده ها برای مبارزه با میگرن می باشد. اگر ماست را در رژیم روزانه خود جای دهید ، احتمالاً به زودی از شر سردرد های میگرنی خلاص خواهید شد.

۶. هویج و هندوانه برای افراد مبتلا به میگرن:

از آنجایی که خوردن مایعات می تواند برای میگرن مناسب باشد ، مصرف کردن میوه هایی مثل هندوانه ، هویج ، خیار و کلم نیز در این مورد بی تاثیر نیست زیرا این میوه ها سرشار از آب هستند .خشکی بدن می تواند سردرد را شدید تر کند ، پس حتماً میزان آب موجود در بدن خود را بررسی کنید.

۷. آبلیمو مفید برای افراد میگرنی:

آب لیمو به مقدار زیادی ویتامین C دارد و برای سلامت فرد بسیار مفید است و همچنین یکی از فواید آن مبارزه با میگرن می باشد . زمانی که از سردرد شدید رنج می برید ، می توانید چند قطره آب لیمو را در یک لیوان آب مخلوط کنید و با اضافه کردن ۲ قاشق نمک آن را میل کنید.

۸. دارچین برای افراد میگرنی:

پودر دارچین یک ماده بسیار گرم است و اضافه کردن مقدار کمی آب به آن می تواند باعث خمیری شدن شود ، این ماده خمیر مانند را می توانید هنگام سردرد به شقیقه ها و پیشانی خود بزنید که یک مبارز واقعی برای میگرن می باشد و درد شما را بعد از ۲۵ تا ۳۰ دقیقه کاهش می دهد.

۹. شکلات تلخ مناسب برای افراد مبتلا به میگرن:

شکلات تلخ حاوی میزان زیادی منیزیم می باشد که یک ماده معدنی آرامش دهنده است. منیزیم یکی از مهم ترین مواد معدنی برای افرادی می باشد که مبتلا به میگرن هستند و همچنین در تمام بافت های بدن شما شامل مغز وجود دارد و برای آرام شدن طبیعی شما و از بین بردن استرس بسیار لازم خواهد بود. یکی از غنی ترین منابع منیزیم در شکلات تلخی است که ۷۰ درصد کاکائو داشته باشد که با خوردن این شکلات می توانید در کوتاه ترین مدت با سردرد خود مبارزه کنید.

۱۰. میگو برای افراد مبتلا به میگرن:

میگو مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که به بدن کمک می کند تا با درد ها و سایر مشکلات مبارزه کند . همچنین باعث می شود که در برابر میگرن مقاومت بیشتری داشته باشید . میگو همچنین سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و اسید چرب امگا ۳ است.

۱۱. فواید کلم برگ سبز برای افراد مبتلا به میگرن:

کلم برگ یک ماده طبیعی می باشد . مواد طبیعی معمولا برای انواع بیماری ها مناسب هستند. این ماده به شدت با میگرن مبارزه می کند و اصلا مهم نیست که نسبت به آن حساسیت داشته باشید یا نه. در نهایت می تواند سردرد شما را تا حد زیادی کاهش دهد. سبز بودن این کلم بسیار مهم است ، زیرا انواع سبز کلم برگ حاوی منیزیم بالایی است که به مبارزه با میگرن کمک زیادی می کند.

۱۲. کلم پیچ برای افراد مبتلا به میگرن:

کلم یک ماده مغذی برای افرادی است که به میگرن مبتلا هستند. کلم پیچ به هیچ عنوان سردرد شما را تشدید نمی کند و بلکه مبارزه گر خوبی برای آن می باشد .کلم پیچ حاوی منیزیم ، امگا ۳ و فیبر است و یک سوپر غذا محسوب می شود.

۱۳. کوینولا مناسب برای افراد مبتلا به میگرن:

کوینولا یکی دیگر از مواد طبیعی است که کاملاً امنیت لازم را برای افراد میگرنی به وجود می آورد. کربوهیدرات معتدل و همچنین پروتئین به اندازه کافی در کوینولا موجود است و می تواند غده های گوارشی شما را نیز تنظیم کند. همچنین یکی از بهترین غذا ها برای بهبود میگرن هنگام حملات می باشد.

هنگام حمله میگرنی بسیار سخت است که فرد بخواهد پروتئین زیادی را وارد بدن خود کند و بنابراین مصرف کوینولا در هنگام حمله میگرنی یکی از آسان ترین راه ها برای بهبود این مشکل است.

۱۴. مصرف آب کافی برای مبارزه با میگرن:

اکثر مردم در دنیا به اندازه کافی آب نمی نوشند و این موضوع باعث می شود که با خشکی بدن مواجه شوند. خشکی بدن یکی از بدترین اتفاقاتی است که برای افراد رخ می دهد و می تواند بیماری هایی مثل میگرن را تشدید کند.

نوشیدن آب کاملاً راحت می باشد و کافی است که یک برنامه ریزی مناسب برای نوشیدن ۸ لیوان آب در روز داشته باشید که البته این مقدار حداقل می باشد. اگر می خواهید که با میگرن مبارزه کنید ، حتما باید بیش از این میزان آب بنوشید. الکترولیت و نمک طبیعی موجود در آب حاوی منیزیم ، پتاسیم ، کلرید و سدیم می باشد که با میگرن مبارزه می کند.

مواد غذایی مضر برای میگرن

ممکن است بار ها برایتان پیش آمده باشد که هنگام حملات میگرنی موادی که در بالا نام بردیم را مصرف کرده باشید اما با کاهشی از سردرد خود مواجه نشده باشید. در کنار مواد مفید برای میگرن باید توجه داشته باشید که مواد غذایی هم وجود دارند که برای آن مضر می باشند و آن را تشدید می کنند.

الکل مضر برای افراد مبتلا به میگرن:

الکل برای بدن مضر است و در بیشتر افراد باعث تحریک میگرن می شد. علت تشدید میگرن در صورت استفاده از الکل وجود هیستامین و تیرامین در الکل است ، همچنین الکل بدن را کم آب می کند.

افزودنی های غذایی:مونو سدیم گلوتامات، رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی

مونو سدیم گلوتامات، که تقویت کننده عطر و طعم غذاست و در رستوران ها و برخی غذاهای فرآوری شده مورد استفاده قرار می گیرد ، می تواند ۱۵ درصد ابتلا به میگرن را تشدید نماید.

مونو سدیم گلوتامات ، مالتودکسترین و یا پروتئین های گیاهی هیدرولیز شده هم نامیده می شود. رنگ های مصنوعی، شیرین کننده ها، و طعم دهنده های مصنوعی هم موجب تحریک سردرد در افراد مبتلا به میگرن می شوند.

کافئین مضر برای افراد مبتلا به میگرن:

مصرف بیش از حد کافئین خود می تواند باعث بروز سردرد شود. برخی افراد به دلیل عدم مصرف چای یا قهوه دچار سردرد می شوند. اگر با کاهش مصرف کافئین احساس سردرد کردید آرام آرام سطح کافئین روزانه را پایین بیاورید تا سردرد یا میگرن درگیرتان نکند. کافئین تنها در چای و قهوه وجود ندارد بلکه در دیگر غذاها، نوشیدنی ها، داروها یا مکمل ها نیز می باشد.

مرکبات یا شکلات برای افراد مبتلا به میگرن:

مرکبات و شکلات برای سلامت مفید هستند اما هر دو غذاهایی هستند که منبع ماده ای با نام ترامین اند که تحریک کننده سردرد میگرنی محسوب می شود.

برخی پنیر ها و گوشت های فرآوری شده

برخی پنیر ها مانند پنیر آبی و چدار و گوشت های فرآوری شده موجب تحریک سردرد میگرنی می شوند . این نوع پنیرها ماده ای به نام تیرامین دارند. گوشت های فرآوری شده نیز حاوی نیتریت و سولفیدها هستند، که برای برخی افراد تحریک کننده می باشند.

حذف وعده های غذایی و کم نوشیدن آب

حذف وعده های غذایی و یا روزه گرفتن و کم آب شدن بدن می تواند برای بعضی افراد تحریک کننده سردرد باشد. برای پیشگیری از سردرد وعده های غذایی خود را مرتب میل کنید و در طول روز آب کافی بنوشید.

تعدادی از غذاهای دیگر سبب بروز سردرد های میگرنی می شود:

- تخم مرغ

- گوجه فرنگی

- پیاز

- لبنیات

- غلاتی مثل نان معمولی یا پاستا

- شکلات با درصد پایین

- پنیر کهنه

- آجیل

دفترچه یادداشت غذایی داشته باشید

اگر به میگرن مبتلا هستید و دلیلش را نمی دانید، یک دفترچه یادداشت غذایی برای خود تهیه کنید و آنچه می خورید و می نوشید که سبب بروز میگرن در شما می شود را یادداشت کنید . توجه نمایید غذاهایی که روز پیش خوردید هم می توانند عامل حمله میگرنی باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =