اجرای نادرست طرح پژوهشگر پسادکتری منجر به هدررفت منابع و ایده‌ها می‌شود

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی معتقد است که تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه به اجرای درست طرح پژوهشگر پسادکتری وابسته است؛ در غیر این صورت، نتیجه‌ای جز هدررفت منابع و ایده‌ها، نخواهد داشت.

حمید هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقاط قوت و ضعف طرح پژوهشگر پسادکتری، اظهار کرد: طرح پژوهشگر پسادکتری به معنای بهره‌گیری از توانایی فارغ‌التحصیلان دکتری در صنایع و تجاری‌سازی است و از این جهت طرح خوبی به شمار می‌رود؛ چرا که گام مثبتی در جهت تبدیل دانش به کاربرد است. اگر صنعت هم متقابلا همکاری کند و مسائل خود را در اختیار پژوهشگران قرار دهد، این طرح به ثمر می‌رسد.

 عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با بیان این که اگر اهداف این طرح به روشنی معرفی و دنبال نشود، نمی‌تواند مثمرثمر باشد، افزود: متاسفانه برخی طرح‌ها فقط به منظور به تعویق انداختن مشکلات تدوین می‌شوند. برای مثال چون امکان جذب و اشتغال افراد وجود ندارد، طرحی تدوین می‌شود تا بروز مشکل را تعویق بیندازد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: طرح‌هایی که بدون هدف، تدوین می‌شوند، امید و انرژی فارغ‌التحصیلان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. فقط در صورتی که مشکل صنعت به عنوان مسئله مطرح شود و برای تیم پژوهشی منابع مالی هم در نظر گرفته شده و نظارت هم انجام شود، موثر خواهد بود.

طرح پژوهشگر پسادکتری؛ ابزار خوبی برای انتقال دانش به حوزه صنعت

هاشمی گفت: مشابه این طرح سال‌ها در کشورهای خارجی اجرایی شده است و به عنوان ابزار خوبی برای انتقال دانش به حوزه صنعت شناخته می‌شود. در نتیجه اجرای این طرح، صنایع می‌توانند به فناوری‌های جدید دست پیدا کنند. متقابلا افراد دانشگاهی هم با محیط صنعت و نیازهای آن‌ها آشنا می‌شوند، در این صورت اجتماع عملیاتی بین دانشگاه و صنعت به وجود می‌آید.   

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی در پایان تاکید کرد: ادعا در مورد برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت بسیار زیاد است؛ اما اجرای درست این طرح می‌تواند نتیجه‌ای واقعی در این زمینه داشته باشد. اگر نتایج این طرح دیده شود، ادامه خواهد یافت چون برای فرد، دانشگاه و صنعت مفید است. البته همه طرح‌ها در ابتدا ضعف‌هایی دارند که به تدریج و با تداوم کار برطرف خواهد شد. اگر افراد فقط برای رفع تکلیف به این طرح نگاه کنند، هم منابع هدر خواهد رفت و هم ایده‌های افراد به نتیجه نمی‌رسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =