هزینه‌های کمرشکن درمان برای معلولان  / چرا بهزیستی کمک هزینه‌ها را به مددجویان پرداخت نمی‌کند؟

پرداخت بخشی از هزینه درمان معلولان برمبنای شیوه نامه بهزیستی بر عهده این سازمان است اما افراد دارای معلولیت به عملکرد این سازمان در حوزه پرداخت کمک هزینه انتقاد دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بهزیستی در سال ۱۳۹۲ به منظور توانمندسازی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار شیوه نامه‌ای برای پرداخت کمک هزینه درمان ابلاغ کرد که این شیوه نامه در سال ۱۴۰۰ به دلیل افزایش تعرفه‌های پزشکی و هزینه دارو و درمان اصلاح شد.

بیشتر بخوانید

نارضایتی معلولان از عملکرد مراکز مثبت زندگی بهزیستی + فیلم

هدف از تدوین این شیوه نامه تامین و جبران بخشی از هزینه‌های دارویی و بستری مازاد بر بیمه پایه و ایجاد بستر حمایت بیمه‌ای برای افراد دارای معلولیت بود. منابع مالی این کمک هزینه هم باید از محل ردیف بوده ۱۳۱۵۰۰ تامین شود.

در ماده پنج این شیوه نامه مشخص شده است که بهزیستی می‌تواند تا سقف ۱۶ میلیون تومان برای کمک به جبران هزینه برخی اعمال جراحی و شیمی درمانی کمک کند. در این ماده ۱۰ بند وجود دارد که به تفکیک سقف کمک هزینه درمان را برای هر روش درمانی مشخص کرده است.

شیوه نامه بهزیستی در پرداخت کمک هزینه درمان را اینجا ببینید.

هزینه درمان ردیف بودجه دارد اما چرا به دست معلولان نمی‌رسد؟

این درحالی است که برخی معلولان در پیام‌هایی که برای ایسکانیوز ارسال کردند به عملکرد بهزیستی در پرداخت کمک هزینه درمان انتقاد داشتند.

بهادر احمدی در این باره نوشت: تامین هزینه‌های درمان برای معلولان بسیار دشوار است. بهزیستی شیوه نامه درمان دارد اما در عمل کاری انجام نمی‌دهد. هزینه درمان ردیف بودجه دارد اما چرا به دست معلولان نمی‌رسد؟ من بارها برای دریافت کمک هزینه مراجعه کردم اما یا پرداخت نمی‌کنند یا هزینه پرداختی بسیار کم است.

گرانی تجهیزات توانبخشی

علاوه بر موضوع کمک هزینه درمان گرانی وسایل و تجهیزات توانبخشی هم مشکلی بر مشکلات معلولان افزوده است. یزدان بابایی جوانی است که در سال ۹۵ دچار قطع عضو شده، او در این خصوص توضیح داد: از همان سال ۹۵ درخواست کمک برای خرید پروتز را دادم اما هنوز ترتیب اثر داده نشده است. امسال خرید پروتز برای من ۲۰ میلیون تومان هزینه داشت و همچنان هم باید هزینه کنم. از طرفی تمام این وسایل را با ارز آزاد و هزینه‌های گزاف خریداری می‌کنیم. یک بار پروتز ایرانی تهیه کردم و تنها یک هفته کار کرد و باز مجبور شدم که پولی قرض بگیرم و پروتز دیگری تهیه کنم.

بهزیستی تنها بخش جزئی از هزینه درمان را پرداخت می‌کند

بهروز مروتی؛ مدیر کمپین معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص عملکرد بهزیستی در پرداخت کمک هزینه درمان به معلولان گفت: ساز و کار به این شکل است که معلول پس از انجام عمل جراحی یا درمان مدنظر فاکتور را نزد بهزیستی می‌آورد و بهزیستی بخش کوچکی را به او پرداخت می‌کند. معمولا بهزیستی تنها بخش جزئی از هزینه درمان را پرداخت می‌کند که آن هم به شرط این است که بودجه کافی داشته باشد. گاهی حتی پیش آمده که تا مدت‌ها از ارائه درخواست کمک هزینه درمان توسط معلول گذشته اما پرداختی از سوی بهزیستی صورت نگرفته است.

او افزود: بهزیستی اعلام نمی‌کند که چه سازوکاری برای پرداخت هزینه درمان دارد. از طرفی بهزیستی از بیمار می‌خواهد که ابتدا هزینه را پرداخت کند بعد فاکتور ارائه دهد اما گاهی هزینه درمان به قدری زیاد است که معلول توان پرداخت ندارد و از درمان صرف نظر می‌کند.

مروتی درباره دلایل کمبود بودجه بهزیستی توضیح داد: موضوع بودجه دو محور دارد یکی اینکه سازمان برنامه و بودجه، بودجه کافی به بخش توانبخشی و به طور کلی برای حمایت از معلولان اختصاص نمی‌دهد. بودجه اختصاص یافته نهایت ده درصد از نیاز معلولان را جبران می‌کند.

جای خالی شفافیت

مدیر کمپین معلولان عنوان کرد: محور دوم مدیریت اشتباه بهزیستی در هزینه‌کردها است. از طرفی بهزیستی شفافیت بودجه ندارد و اعلام نمی‌کند که بودجه دریافتی را در چه اموری صرف کرده است. ما بارها نامه ‌نگاری کرده و درخواست اعلام شفاف هزینه‌کردها را داشتیم اما ترتیب اثر داده نشد.

به گزارش ایسکانیوز، فشار اقتصادی این روزها خانواده‌های بسیاری را تحت تاثیر قرار داده و در این شرایط بیماری و نیاز به درمان هم هزینه کمرشکن دیگری را به خانواده‌ها اضافه می‌کند. این مشکل برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه پررنگ‌تر است و یکی از این اقشار هم افراد دارای معلولیت هستند که نیاز مداوم آن‌ها به درمان با وجود مشکلات بسیاری که این قشر در حوزه اشتغال دارند، زندگی را برای آن‌ها دشوار می‌کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1157378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شه IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 0
      من عضو بهزیستی هستم عمل جراحی تیروئید دارم در تهران به بهزیستی مهاباد مراجعه کردم گفتم هزینه عمل جراحی تیروئید را ندارم بهم کمک کنید تا عمل بشم در جواب گقتن روی بهزیستی حساب نکن چون ما هیچ کمکی نمی‌تونیم به شما بکنیم در کلام آخر گفتن اگه جراحی کردی فاکتور جراحی تیروئید برامون بیار اگه اعتبار آمد برات واریز میکنیم که در آخر هم گفت روی بهزیستی حساب نکن پس چرا ارگانی بنام بهزیستی را گذاشتید که نمیتونه به من که عضو بهزیستی هستم نمیونن کمک کنند همشون دروغگو هستن
    • معلول بنده خدا IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      0 0
      من مددجوی تحت پوشش بهزیستی بامعلولیت شدید هستم ازفروردین که فاکتور بریس رو تحویل بهزیستی بروجرد دادم متاسفانه هیچ مبلغی واریز نشده .واقعا بهزیستی جهت کمک وحمایت ما معلولین بنا شده ؟؟؟؟پس چراخبری نیست