السودانی می‌تواند ثبات سیاسی را به عراق بازگرداند / دولت جدید به دنبال روابط متوازن با ایران و غرب

سعد المطلبی با اشاره به تصمیم السودانی برای لغو انتصابات دولت الکاظمی، خاطر نشان کرد که این تصمیم بر اساس حکم دادگاه عالی عراق بوده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، محمد شیاع السودانی -نخست وزیر جدید عراق- که که اخیرا توسط پارلمان این کشور توانست این جایگاه را کسب کند، در اقدامی جدید فرمان لغو تمام تصمیمات الکاظمی را صادر کرده است. با توجه به شرایط سیاسی عراق و بحران‌هایی که این کشور در چند ماه گذشته پشت سرگذاشته، هرگونه تصمیمی می‌تواند منجر به شروع بحران‌های تازه شود. علاوه بر مسائل داخلی، مسئله رویکرد خارجی عراق نیز پس از تشکیل دولت جدید مورد توجه ناظران بین المللی قرار گرفته است. عراق از متحدان نزدیک جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر برخی کشورهای منطقه و سیاسیون داخلی این کشور درصدد ایجاد اختلال در روابط دو کشور بوده‌اند. به همین دلیل، بسیاری از تحلیلگران منتظر مشخص‌تر شدن رویکرد دولت جدید عراق در قبال ایران هستند.

به منظور بررسی بیشتر این موضوعات، مصاحبه‌ای با آقای «سعد المطلبی» -از اعضای سابق شورای استانی بغداد و ائتلاف دولت قانون- انجام شد. از نظر این سیاستمدار عراقی اقدام السودانی در راستای اجرای فرمان دادگاه عالی این کشور مبنی بر غیرقانونی بودن تصمیمات اتخاذ شده توسط الکاظمی بوده است. به گفته ایشان، الکاظمی در فاصله بین تشکیل دولت، برخی مقامات را منصوب کرده بود که بر اساس حکم دادگاه عالی عراق، انتصابات مذکور قانونی نبوده و بر همین اساس تصمیم دولت جدید به منظور اجرای قانون بوده است.

المطلبی در پاسخ به سوالی در مورد توانایی السودانی برای بازگشت ثبات سیاسی به عراق و حل و فصل اختلافات داخلی در این کشور اظهار کرد: با توجه به حمایت پارلمان کنونی عراق از السودانی و عزم سیاسی وی حل مشکلات عراق غیر ممکن نیست و السودانی توانایی حکمفرما کردن ثبات در عراق را دارد و به نظر می‌رسد دولت وی بتواند با تصمیمات منطقی امکان ایجاد ثبات را در این کشور فراهم کند.

وی در ارتباط با رویکرد دولت السودانی در قبال ایران خاطر نشان کرد: نخست وزیر جدید در تلاش است تا رویکردی دقیق در قبال ایران اتخاذ کند و با ایجاد روابط متوازن عراق با ایران و غرب منافع ملی عراقی‌ها را تامین کند. المطلبی با تایید رویکرد دولت جدید عراق افزود: به نظر می‌رسد تنها مسیر تامین منافع ملی عراق، برقراری روابط مشترک و متوازن با ایران و غرب به صورت همزمان است.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1159178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =