تاثیر روحی طلاق زوجین بر فرزندان دختر

به دلیل پیچیدگی های احساسی بیشتر دختران و حساس تر بودنشان و نگاه جنسیتی جامعه در این مورد، تاثیر طلاق بر فرزند دختر میتواند کاملا متفاوت از پسران و در برخی موارد شدید تر باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عدم هماهنگی اخلاقی لازم، عدم شناخت درست طرفین، وقت نگذاشتن برای آموزش پیش نیازهای ازدواج و عدم تلاش برای سازگاری باعث می شود که طلاق بین زوجین رخ دهد. یکی از بحران هایی که طلاق برای جامعه بوجود می آورد، فرزندان طلاق است.

بیشتر بخوانید:

چه زمانی آماده ازدواج هستیم؟

در صورتی که پدر و مادر توانایی مدیریت رابطه بعد از طلاق را نداشته باشند و به درستی وظایف خود را در قبال فرزند انجام ندهند یا فرزند را از ملاقات آزادانه با والدین محروم کنند ،  طبیعتا اتفاقات ناخوشایند بیشتری را برای کودکشان رقم می زنند. از آنجا که دختربچه ها از نظر روحی ، شکننده تر هستند و به دلیل کلیشه های جنسیتی موجود در جامعه ، تبعات منفی طلاق میتواند برایشان سنگین تر باشد. به همین دلیل در این مقاله بیتوته قصد داریم درباره تاثیر طلاق بر فرزند دختر صحبت کنیم و به شما بگوییم برای کاهش آسیب طلاق بر فرزند دختر ، چه کارهایی را میتوانید انجام دهید.

کلیشه های جامعه که دختران را افرادی شکننده تر و ضعیف تر می پندارند باعث می شود که دختران این ضعف را بپذیرند و برای جبران آن تلاش کنند. یکی از این راههای جبران ضعف در دختران ، پناه بردن به آدم های اشتباه و تکیه کردن به مردانی است که ممکن است ضربه نهایی را به روح و روان آسیب دیده آن ها وارد کنند.

اگر به دختران خود بیاموزیم که میتوانند درست به اندازه پسران روی پای خودشان بایستند و مبارزه کنند و در برابر مشکلات از خودشان محافظت کنند ، تاثیر بسیار زیادی بر بهبود روحیه آنها خواهد گذاشت. 

تاثیر طلاق بر فرزند دختر

تاثیر منفی طلاق بر دختران و پسران به یک اندازه است ولی دختران به شکلی متفاوت از  پسران ، طلاق را تجربه میکنند. 

علایم اولیه تاثیر منفی طلاق بر دختران میتوانید همراه با افسردگی ، عصبانیت ، اجتماع گریزی ، بی اعتمادی و غیره باشد که اغلب با گذشت زمان و رفتار درست والدین از بین می رود. 

معمولا طلاق باعث بروز احساس بی اعتمادی نسبت به دیگران و ترس دائم می شود ، این مسئله برای دختران که احساسات قوی تری دارند ، معمولا پررنگ تر است ، مهم ترین تاثیر طلاق بر دختران عبارت است از :

- بروز رفتار وسواسی

- اجتماع گریزی

- بروز اضطراب مزمن و افسردگی

- بروز فوبیا یا ترس های مبهم نسبت به دیگران

- ناتوانی در اعتماد به دیگران

- ایجاد وابستگی بیش از حد به دیگران و وارد شدن به روابط دوستی و عاطفی آسیب رسان و پرخطر

- پرخاشگری و عصیان

- جذب شدن به سمت جرائمی از جمله دزدی یا مصرف مواد مخدر

- از دست دادن اعتماد به نفس 

- ناتوانی در دفاع از خود 

- بلوغ زودرس


یکی از فشارها و پیامدهای طلاق والدین بر دختران ، هنگام ازدواج است. طلاق والدین باعث می شود دیگران تصور کنند که این دختر توانایی نگه داری رابطه را بلد نیست و نمیتواند ازدواج موفق و بادوامی داشته باشند. 
ممکن است با کنایه های زیادی از سوی خانواده شوهر روبرو شود و هنگام مهربه به او سخت بگیرند و در کل اعتماد زیادی به موفق بودن ازدواجش نداشته ابشند.

این مسئله که دیگران او را به خاطر جدایی والدین قضاوت می کنند ، از نظر روحی برایش آسیب زیادی به همراه خواهد داشت.

فشارها و طعنه های مستقیم و غیر مستقیم خانواده شوهر یا دیگران به مرور زمان از نظر روحی باعی ایجاد فرسودگی در او شده و او را به سمت طلاق سوق می دهد ، طلاقی که برایش بسیار آزار دهنده تر از طلاق والدینش خواهد بود.

بنابراین بهتر است سعی کنید قبل از این که وارد زندگی مشترک شوید به طور کامل از اخلال شوهر و خانواده شوهرتان اطمینان حاصل کنید و در صورتی که اهل نیش و کنایه زدن و قضاوت کردن شما به خاطر رفتاردیگران هستند ، دور ازدواج با چنین خانواده ای را خط بکشید.

ازدواج نکردن بهتر از ازدواج با خانواده و شخص اشتباه است که میتوانند تبعات سنگین روحی و  احساسی به شما وارد کنند و در نهایت منجر به از هم پاشیدن ازدواجتان شوند. سعی کنید شخصی را برای ادامه زندگی پیدا کنید که شما را به طور کامل قبول داشته باشد و درباره شما قضاوت نکند و اشتباهات دیگران را به پای شما ننویسد.

تاثیر طلاق بر تحصیلات و شغل فرزند دختر

متاسفانه ، 10 درصد دخترانی که والدینشان طلاق می گیرند، تمایلشان را برای ادامه تحصیل از دست میدهند. 

اگر دخترتان بر تغییرات ایجاد شده در خانه متمرکز شود ، نمراتش پایین امده و علاقه اش را به فعالیت های  کلاسی و فوق برنامه از دست میدهد.

اطمینان دادن به کودک درباره پایداری زندگی خانوادگی و حمایت شما در هر صورت از او ، باعث می شو تمرکزش دوباره به تحصیلاتش بازگردد. 

اگر میخواهید دخترتان بعد از طلاق در زمینه درسی و کاری موفق باشد باید مورد حمایت کامل یکی از والدین قرار بگیرد.

روش های کاهش تاثیر طلاق بر فرزند دختر

بهترین راه برای کاهش اثرات منفی طلاق ، حفظ ارتباط قوی و نزدیک  بین دختر و مادر است. 

دختر شما در این صورت میتواند از آشفتگی های ذهنی طلاق به مادرش پناه برده و آرام شود.

البته والدین باید مراقب باشند که تیم کشی و جبهه گیری با فرزندان علیه همدگیر فقط باعث ایجاد آسیب روانی بیشتر به فرزندانشان می شود. 

والدین نباید شروع به بدگویی از یکدیگر در مقابل فرزندشان کنند و جایگاه پدر یا جایگاه مدر را در مقابل فرزندشان تخریب کنند. 

بهترین راه کاهش آسیب طلاق برای فرزندان ، داشتن رابطه ای خوب هم با پدر و هم با مادر است.

کودکان را از درگیری های بین خودتان دور نگه دارید و به آن ها توضیح دهید که نقشی در جدایی شما نداشته اند و بعد از جدایی همچنان آن ها را دوست خواهید داشت و از آن ها حمایت خواهید کرد.

مادران مطلقه به اشتباه تصور میکنند میتوانند با دخترشان مانند یک خواهر یا دوست نزدیک رفتار کنند و درباره مشکلاتشان در روابط عاطفی ، افسردگی ، تنهایی و فشارهای مالی با او درددل کنند ، زمانی که والدین بیش از حد درگیری های شخصی خود را با دخترشان در میان می گذارند ، فشار روانی بیش از حدی به او وارد میکنند و باید هر چه سریعتر دست از این اشتباه بردارند و درد دل هایشان را برای شخصی دیگر ببرند. 

منبع:سایت خبری بیتوته

انتهای پیام/

کد خبر: 1159190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =