استکهلم؛ محل تاخت و تاز تک‌شاخ‌ها

استکهلم یکی از ۶ قطب فناوری دنیاست که در کنار سیلیکون ولی آمریکا از فرصت‌های خود برای توسعه کارآفرینی در سوئد استفاده می‌کند و به طور شاخص، از نظر تعداد شرکت‌های تک‌شاخ تاثیرگذار بوده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در گزارش‌های قبلی چندین قطب فناوری در جهان را که به موازات سیلیکون ولی پیشرفت می‌کنند، معرفی کردیم که عبارتند از: 

برلین

لیسبون

بنگلور

همه ما می‌دانیم که دره سیلیکون در سانفرانسیسکو پایتخت فناوری جهان است. به نظر می‌رسد که در این منطقه چپ و راست شرکت‌های میلیاردی تاسیس می‌شود. اما تعداد کمی از ما می‌دانیم که استکهلم پس از سیلیکون ولی از نظر تعداد تک‌شاخ‌ها در رتبه دوم قرار دارد. شرکت نوپای تک‌شاخ شرکت تازه تاسیسی است که ارزش بازار آن از یک میلیارد دلار عبور می‌کند. این اصطلاح در سال ۲۰۱۳ توسط آیلین لی، سرمایه‌دار مطرح استفاده شده و دلیل انتخاب، اشاره به یک حیوان اسطوره‌ای برای نشان دادن خاص بودن چنین کسب‌وکارهایی است.

سوئد در طول دهه گذشته خود را به عنوان یک مرکز نوآوری تثبیت کرده و در میان محافل سنتی فناوری به عنوان مرکز فعالیت‌های کارآفرینی شناخته شده است. این کشور بر اساس سرانه‌اش، بیش از هر جای دیگری در جهان به استثنای سیلیکون ولی آمریکا، شرکت‌های میلیارد دلاری با پشتوانه سرمایه ریسک‌پذیر تولید می‌کند. از شرکت‌های مطرحی که در سوئد به عنوان شرکت تک‌شاخ طبقه‌بندی کرد می‌توان به اسپاتیفای، اسکایپ، کلارنا، ماینکرفت و کینگ اشاره کرد.

سوئد یک مرکز نوآوری است و علاوه بر کاتالیزورهای معمولی، مجموعه‌ای از شرایط منحصر به فرد در سوئد وجود دارد که باعث ایجاد هیجان‌انگیزترین مرکز فناوری در اروپا شده است. اما چگونه سوئد، کشوری با 10/2 میلیون نفر جمعیت توانسته است این همه شرکت شگفت‌انگیز ایجاد کند؟

چندین دلیل عینی وجود دارد که چرا سوئد کارآفرینی موفق را تقویت می‌کند:

- آموزش فنی قوی در دانشگاه‌ها

- سیستم‌ مدرسه‌ای که تفکر مستقل و خلاقیت را تشویق می‌کند

- سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زیرساخت‌هایی مانند پهنای باند فوق‌العاده سریع

عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر نحوه نگاه کارآفرینان سوئدی به جهان و استفاده از فرصت‌ها تاثیرگذار است:

طرح دولت برای حضور کامپیوتر در خانه‌ها

دولت سوئد در اواخر دهه 1990 سیاستی را اتخاذ کرد که براساس آن تسهیلاتی ایجاد شد تا هر خانه‌ای یک کامپیوتر خریداری کند. کامپیوتر در آن زمان برای خانواده‌های کم‌درآمد غیرقابل دسترس بود، اما این اصطلاحات موجب شد که همه خانوارها بتوانند یک کامپیوتر خریداری کنند.

نتیجه طرح خرید کامپیوتر در همه خانه‌ها در سال‌های بین 1998 تا 2001 این بود که ۸۵۰ هزار کامپیوتر خریداری شد و یک چهارم از چهار میلیون خانوار این کشور مجهز شدند.

همزمان با ظهور اینترنت در جهان، دولت سوئد سرمایه‌گذاری کلانی را برای دسترسی شهروندان به اینترنت انجام داد و این امر به خوبی نشان می‌دهد چرا پایتخت این کشور یعنی استکهلم به سرزمین استارتاپ‌های مشهور تبدیل شده است.

به گفته بنیانگذار شرکت کلارنا، یکی از شرکت‌های تک‌شاخ استکهلم، زمانی که آی‌تیونز شرکت اپل در آمریکا هنوز مبتنی بر دانلود بود، اسپاتیفای به کاربران امکان داد که موسیقی را به صورت استریم گوش کنند. همین امر موجب شد که اسپاتیافای در زمانی که استریمینگ در جهان اوج گرفت، برتری پیدا کند. این اتفاق فقط در کشوری می‌تواند رخ دهد که در آن پهنای باند خیلی زودتر از استاندارد آمده؛ آن هم در حالی که در بازارهای دیگر جهان اتصال اینترنت بسیار کند بود. این به جامعه سوئد اجازه داد تا چند سال جلوتر باشد.

نوآوری از محل نیاز

شبکه‌های ایمنی اجتماعی که در سوئد وجود دارند نه تنها به نفع فقرا کار می‌کنند، بلکه به هر کسی که می‌خواهد ریسک کند و از پایه کسب‌وکاری راه بیندازد، قدرت می‌دهد. هر چند که این امر معمولا به قربانی شدن سود اقتصادی کوتاه مدت منجر می‌شود، ولی از سوی دیگر کارآفرینی در هر موردی را ممکن می‌سازد؛ از زمینه‌های خلاقیت مانند هنر و موسیقی تا حرفه‌هایی که اغلب برای دستیابی به درآمد قابل زندگی نیاز به سال‌ها تلاش دارند.

در آمریکا، صاحبان کسب‌وکار (مخصوصا آنهایی که به سرمایه‌های مخاطره‌آمیز اولیه یا ثروت خانوادگی دسترسی ندارند)، غالبا با هزینه‌هایی مواجه می‌شوند که ترسیم مسیر را دشوار می‌کند. هزینه‌هایی مانند مراقبت از کودک، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، بیمه، بدهی وام دانشجویی، و هزینه‌های مراقبت از سالمندان، همگی بازدارنده‌های بالقوه برای کارآفرینان به شمار می‌روند. اما در سوئد، این هزینه‌ها به ‌طور کامل توسط دولت پوشش داده می‌شود یا به ازای هر کدام از موارد یارانه تعلق می‌گیرد و در کل موانع عمده‌ای را که مانع از ریسک‌پذیری و کارآفرینی می‌شود حذف می‌کند.

مراقبت از کودکان در بیشتر موارد رایگان است. مجموعه‌ای از صندوق‌های بیمه می‌توانند از کارآفرینانی که در کسب‌وکار شکست خورده‌اند یا شغل‌شان را از دست داده‌اند حمایت کنند و تا 80 درصد حقوق قبلی آنها را برای 300 روز اول بیکاری تضمین کنند.

به گفته گوهر آوگیان، بنیانگذار 31 ساله Vaam، یک سرویس پیام‌رسان ویدئویی که برای فروش و ارتباط با مشتری استفاده می‌شود، شبکه ایمنی اجتماعی در سوئد به ما این امکان را می‌دهد که کمتر در برابر ریسک‌پذیری آسیب‌پذیر باشیم.

بازار کوچک داخلی

از آنجا که سوئد کشور کوچکی است و تنها ۱۰/۲ میلیون نفر جمعیت دارد و در واقع بازار داخلی قابل توجهی ندارد، کارآفرینان این کشور مجبورند که از همان ابتدا جهانی فکر کنند. این در حالی است که هنگامی که شرکتی راه‌اندازی می‌شود که ذهنیت جهانی دارد، انتظارات برای گسترش در سطح بین‌المللی مدون می شود. این طرز فکر احتمال اینکه شرکت خودش را در جهان مطرح کند، افزایش می‌دهد.

در کشورهای دیگر مانند بازارهای بزرگی چون نیویورک و سیلیکون ولی، کارآفرینان کمی از روز اول جهانی فکر می‌کنند. اکثر کارآفرینان آمریکا حتی مطمئن نیستند که آیا هرگز نیازی به گسترش فراتر از بازار آمریکا -حداقل برای پنج تا هفت سال اول- خواهند داشت یا خیر. این در حالی است که اولین ذهنیت جهانی شدن، دلیل کلیدی است که بسیاری از پلتفرم‌های فناوری جهانی از سوئد سرچشمه می‌گیرند.

خدمات و منابع محدود

به دلیل جمعیت کم سوئد، این کشور اغلب از سوی شرکت‌های بزرگ خارجی نادیده گرفته می‌شود و حمایت درستی از آن نمی‌شود. این موضوع کارآفرینان سوئدی را تشویق می‌کند تا به مواردی فکر کنند که همتایان آمریکایی آنها تصورش را هم نمی‌کنند و این مزیت بزرگی در زمان ایجاد یک شرکت از پایه به شمار می‌آید.

برای مثال در دهه‌های ۸۰ و ۹۰، سوئد ماه‌ها پس از انتشار یک آلبوم جدید، محموله‌های مربوط به سی‌دی آنها را دریافت می‌کرد و سوئدی‌ها مجبور بودند که اغلب ماه‌ها برای خرید موسیقی جدید منتظر بمانند. این محدودیت‌ها باعث شد افرادی که به موسیقی علاقه داشتند، به فکر راهکار بیفتند.

زمانی که دانیل اسپاتیفای را در ۲۳ سالگی تاسیس کرد، از نرم‌افزاری استفاده کرد تا موسیقی را برای همه قابل دسترس و فراوان کند. از آنجایی که دانیل رنج نداشتن گزینه‌ای برای خرید موسیقی بر اساس تقاضا را تجربه کرده بود، تصمیم گرفت محصولی بسازد که کاربران بتوانند همه جا به محتوای موسیقی دسترسی پیدا کنند. در واقع، رشد یافتن در محیطی که دسترسی به موسیقی وجود نداشت، به او بینش ساخت یک شرکت جهانی ۳۰ میلیارد دلاری را داد.

این مساله را می‌توان با مصرف‌کنندگان آمریکا مقایسه کرد که با رفتن به یک فروشگاه موسیقی یا فروشگاه بزرگ لوازم برقی می‌توانستند به موسیقی مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند. تنها مشکل در آمریکا این بود که مصرف‌کنندگان مجبور بودند یک آلبوم کامل را بخرند تا بتوانند یک آهنگ مورد علاقه‌شان را گوش کنند. همین امر باعث شد که آمریکایی‌ها دست به ساخت نرم‌افزار آی‌تیونز زدند که آهنگ‌ها را از آلبوم جدا می‌کرد. این امر نشان می‌دهد که تجربه مشکلات مختلف، رویکردهای جدید و متفاوتی را برای حل آنها ایجاد می‌کند.

نرخ راه اندازی کسب‌وکار در مقابل سیلیکون ولی

طبق یک مطالعه، سوئد با ۲۰ استارتاپ به ازای هر هزار کارمند، بالاترین نرخ بقا را برای استارتاپ‌ها پس از ترکیه و اسپانیا را در جهان دارد. اما استکهلم پس از سیلیکون ولی بیشترین تعداد تک‌شاخ‌ها را در اختیار دارد. با این حال با مالیات سنگینی که دولت سوئد برای کسب‌وکارها اتخاذ کرده – از ۳۰ تا ۶۰ درصد درآمد- هیچ کس نمی‌تواند به طور قطع بگوید آیا این رونق ادامه خواهد داشت یا خیر. با این حال، همین امر موجب شده که برخی شرکت‌های سوئدی برای فرار از مالیات‌های بالا دفاتر خود را به خارج از کشور منتقل کنند.

علاوه براین، دسترسی به منابع مالی و کارهای اداری یا قانونی مرتبط با تأسیس یک شرکت نیز برای غیرسوئدی زبانان واقعا دشوار باشد. این امر با شهر آمستردام قابل مقایسه است؛‌ ، جایی که دولت در ماه آوریل انگلیسی را به عنوان زبان رسمی پذیرفت تا زندگی شرکت‌های بین‌المللی را آسان‌تر کند.

استکهلم؛ مهد بیشترین سرانه تک‌شاخ‌ها

استکهلم در سراسر جهان به عنوان زادگاه آلفرد نوبل، دانشمند و مهندس سوئدی شناخته می‌شود که به خاطر اختراع دینامیت و وسیله‌ای انفجاری به نام کلاهک انفجار مشهور است. او همچنین بنیانگذار جوایز نوبل است. اما این شهر در یکی دو دهه گذشته به عنوان کارخانه تک‌شاخ‌ها در جهان مطرح شده است. بر اساس داده‌ها، استکهلم با جمعیت نسبتا کم -کمتر از یک میلیون نفر- بیشترین سرانه تک‌شاخ‌ها را دارد.

تک‌شاخ‌های مشهور در جهان

استکهلم منشاء بسیاری از شرکت‌هایی است که شروع‌ ساده‌ای داشته‌اند و امروزه به تک‌شاخ‌های غول‌پیکر با ارزش میلیاردها دلار تبدیل شده‌اند. مطمئنا در مورد بسیاری از این شرکت‌ها شنیده‌اید و احتمالا روزانه حداقل از یکی از آنها استفاده می‌کنید.

در ادامه تعدادی از بزرگ‌ترین و مشهورترین تک‌شاخ‌های استکهلم را فهرست می‌کنیم:

کندی کراش

استکهلم؛ محل تاخت و تاز تک‌شاخ‌ها

شرکت کینگ که پشت بازی‌های موبایلی محبوب کندی کراش است در استکهلم قرار دارد. کندی کراش در سال ۲۰۱۲ زمانی که مردم در فیس‌بوک با آن روبرو شدند، محبوبیت پیدا کرد.

کندی کراش یکی از اولین بازی‌هایی بود که نحوه استفاده موثر از مدل فری‌میوم را کشف کرد. فری‌میوم یا رایگان‌پایه، یک روش دریافت پول است که در آن یک محصول مانند نرم‌افزار، رسانه،‌ بازی یا خدمات وب به صورت رایگان ارائه می‌شود، ولی برای دسترسی به امکانات جانبی مانند امکانات ویژه، خدمات بیشتر یا نمایش بهتر نرم‌افزار از کاربر درخواست پول می‌کند. کندی کراش یکی از اولین اپلیکیشن‌های فری‌میوم بود که درآمد آن از یک میلیارد دلار فراتر رفت.

شرکت کینگ در سال 2016 توسط اکتیویژن بلیزارد به مبلغ 5/9 میلیارد دلار خریداری شد.

اسکایپ

استکهلم؛ محل تاخت و تاز تک‌شاخ‌ها

سرویس اسکایپ در سال 2003 راه‌اندازی شد. این سرویس تماس دیجیتال با سرعت زیادی بین کاربران محبوبیت پیدا کرد و تنها در عرض دو سال، شرکت بزرگ eBay تصمیم گرفت اسکایپ را به مبلغ خیلی زیاد 2/5 میلیارد دلار خریداری کند. اما بعد از مدتی متوجه شد که ارزش شرکت را بیش از حد ارزیابی کرده است.

با گذشت سال‌ها، اسکایپ شروع به تمرکز روی تماس‌های ویدئویی و گسترش در بازارهای جدید کرد و این بار توسط مایکروسافت، با قیمت خیره کننده 8/5 میلیارد دلار خریداری شد.

اسپاتیفای

استکهلم؛ محل تاخت و تاز تک‌شاخ‌ها

امروزه تقریبا همه از اسپاتیفای اطلاع دارند و حتی از آن استفاده می‌کنند. این شرکت در سال 2006 تاسیس شد و به تدریج شروع به راه‌اندازی خدمات خود در خارج از کشور کرد و به سرعت مورد توجه قرار گرفت، زیرا مردم از فرصت پخش موسیقی بدون دردسر استقبال می‌کردند.

این شرکت بودجه گسترده‌ای دریافت کرد که تا به امروز 1/2 میلیارد دلار است. این شرکت در آوریل 2018 وارد بورس شد و ارزشش به 28/7 میلیارد دلار رسید. در حال حاضر ارزش آن 43/18 میلیارد دلار است.

مهم‌ترین مراکز نوآوری سوئد

مراکز نوآوری محل ملاقات بین افراد، ایده‌ها، دانش و خلاقیت است. آنها اغلب به عنوان پل ارتباطی بین دانشگاه‌ها و شرکت‌های محلی یا جهانی هستند و به طور خلاصه، محیطی ایده‌آل برای راه‌اندازی یا رشد شرکت کوچک یا استارت‌آپ، پیدا کردن افراد مناسب، یافتن استعدادها و قرار گرفتن در معرض ایده‌های جدید است.

پارک علمی آلفرد نوبل

استکهلم؛ محل تاخت و تاز تک‌شاخ‌ها

پارک علمی آلفرد نوبل یکی از مراکز تولید پیشرفته با تمرکز روی چاپ سه‌بعدی و اشعه ایکس یا فناوری واقعیت افزودنی به شمار می‌آید. این مرکز مکانی بسیار مناسب برای همکاری بین دانشگاه و کسب‌وکار و بین تحقیق و تجارت است.

پارک علمی کالمار

استکهلم؛ محل تاخت و تاز تک‌شاخ‌ها

چشم‌انداز پارک علمی کالمار این است که ایده‌های محلی را به تجارت جهانی برساند. این مرکز نوآوری مزایای بسیاری برای کسب‌وکارهای نوپا دارد؛ از جمله تخفیف ۲۰ درصدی مشاوره در زمینه هوش تجاری، ساعات مشاوره رایگان و همچنین مشاوره برای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال.

پارک علمی بوروس

استکهلم؛ محل تاخت و تاز تک‌شاخ‌ها

پایتخت نساجی سوئد پارک علمی خود را دارد که به پروژه‌هایی اختصاص داده شده که شامل پارچه و لباس است. اما موارد بیشتری وجود دارد. در پارک علمی بوروس، فناوری‌های نوآورانه‌ای با استفاده از منسوجات برای حل مشکلات در زمینه‌هایی مانند مواد تقویت‌کننده، کامپوزیت‌ها، دیوارهای عایق صدا و حتی کاربردهای پزشکی پیدا خواهید کرد.

این پارک علمی با همکاری نزدیک با دانشگاه بوروس، مؤسسه‌های تحقیقاتی سوئد، منسوجات هوشمند، بازار و شتاب‌دهنده بوروس، به علاقه‌مندان کارآفرینی کمک می‌کند تا به سرمایه‌دارانی مانند Vinnova و اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشند. اگر شرکت علاقه‌مندان در زمینه توسعه اجتماعی مانند بازیافت منابع، شهرنشینی و دیجیتالی شدن باشد، می توانند آن را به خانه خود تبدیل کنند.

پارک علمی ساهلگرنسکا

استکهلم؛ محل تاخت و تاز تک‌شاخ‌ها

این پارک علمی با تمرکز بر فناوری سلامت، قصد دارد به غرب سوئد کمک کند تا از طریق همکاری‌های فرامرزی نقشی پیشرو در صنعت داشته باشد. شبکه همراه، نسل پنجم شبکه همراه، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز توسط چندین شرکت، دانشجو و محقق در آنجا پوشش داده شده است. آنها شتاب‌دهنده خود را دارند که در آن می‌توانند تیم خود را بسازند و به خدمات تجاری دسترسی پیدا کنند تا به شرکت‌های بالغ‌تری تبدیل شوند. همچنین می‌توانند از امکانات با فناوری پیشرفته مانند دفاتر، آزمایشگاه‌ها و مکان‌های مجهز بهره‌مند شوند تا ایده خود را آزمایش کنند و آن را به سطح بعدی ببرند.

پارک علمی اسکووده

استکهلم؛ محل تاخت و تاز تک‌شاخ‌ها

پارک علمی اسکووده بر استارتاپ‌هایی با پتانسیل رشد بین‌المللی، به ویژه در زمینه‌های فناوری اطلاعات، مهندسی، توسعه نرم‌افزار، توسعه بازی، فین‌تک و دیجیتالی‌سازی صنعتی تمرکز دارند.

اهداف آنها روشن و سه‌گانه است: رشد استارت‌آپ‌ها، کمک به توسعه خدمات و محصولات، تحریک کسب‌وکارها و ایجاد جامعه.

کد خبر: 1160783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =