برلین؛ مهد استارتاپ‌های خارجی و داخلی

برلین آلمان یکی از قطب‌های فناوری جهان را در خود جا داده است. مسئولان این شهر به دلیل برنامه‌ریزی مناسب و اقدامات سازنده توانسته‌اند برلین را به مهد استارتاپ‌های داخلی و خارجی تبدیل کنند تا جایی که هر ایده‌ای به راحتی می‌تواند در این شهر رشد پیدا کند و به یک استارتاپ موفق تبدیل شود.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در گزارش قبلی در مورد سیلیکون‌ ولی آمریکا به عنوان یکی از قطب‌های فناوری دنیا پرداختیم. اما جالب است بدانید که ما در جهان پنج قطب فناوری مهم دیگر نیز داریم که یکی از آنها برلین آلمان است.

تنها چند روز بعد از رای مثبت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، یک کامیون سفید رنگ در خیابان‌های وست‌مینستر (در لندن) راهی خیابان‌ها شد. دو طرف این کامیون با فونت زرد پررنگ نوشته شده بود: استارتاپ‌های عزیز! آرامشتان را حفظ کنید و به سمت برلین بروید.

این پیام را حزب دموکرات آزاد آلمان اعلام کرده بود، زیرا می‌دانست که اگر کارآفرینان بعد از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) در لندن بمانند، در معرض خطر انزوا در این قاره قرار می‌گیرند. به گفته کورنلیا یزر، سناتور اقتصاد، فناوری و توسعه برلین، اگرچه این شعار بیشتر شبیه یک شوخی بود، ولی همین باعث شد که بیش از 100 استارتاپ لندنی در مورد نقل مکان به پایتخت آلمان اقدام کنند. این اقدامات باعث شد که برلین هم‌اکنون به شهری با سرمایه خطرپذیر بسیار بیشتری نسبت به لندن، پاریس یا استکهلم تبدیل شود. استارتاپ‌های برلینی در سال گذشته 2/4 میلیارد یورو برای آلمان به ارمغان آوردند.

به غیر از این، برلین با هزینه کم زندگی، فرهنگ جوان، خلاق و بهترین زندگی شبانه اروپا، به مکانی ایده‌آل برای راه‌اندازی استارتاپ توسط بنیانگذاران جوان تبدیل شده است.

اکوسیستم استارتاپ

همانطور که گفته شد، شکل‌گیری و رشد استارتاپ‌ها موجب شده که برلین به یکی از دره‌های سیلیکون دنیا تبدیل شود. در واقع، ترکیب‌ هوشمندی از کارآفرینانی با کسب‌وکارهای نوآورانه و ایده‌هایی جالب و گاها جاه‌طلبانه‌ در برلین در حال شکل‌گیری است و فرهنگ استارتاپی را در آن شکل می‌دهد.

در سال 2015 میلادی، شهر برلین بالاترین نرخ رشد را در میان اکوسیستم‌های استارتاپی حال حاضر جهان به ثبت رساند و بیشترین جذب سرمایه روی استارتاپ‌های فعال در این شهر (در مقایسه با دیگر شهرهای اروپایی) رقم خورد.

بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ استارتاپ در میان سازمان‌های معروفی چون ساوندکلاود (رسانه به اشتراک‌گذاری موسیقی)، Tier Mobility و بابل در برلین وجود دارد که برای بیش از ۸۰ هزار نفر اشتغال‌زایی کرده‌اند. بیشتر این استارتاپ‌ها مربوط به صنایع نرم‌افزار به مثابه خدمت، فین‌تک (کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی) و سلامتی می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده، تغییر جهت زیادی به سمت صنعت سبز و چالش‌های مربوط به آب و هوا داشته باشند. همانطور که در نمودار زیر می‌بینید، بعد از نرم‌افزار، فین‌تک و سلامت، استارتاپ‌ها در زمینه تجارت الکترونیک، رسانه، بازاریابی، خوراک و غذا، آموزش و انرژی فعالیت می‌کنند.

برلین؛ مهد استارتاپ‌های خارجی و داخلی
برلین با بیش از 10 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در زمینه استارتاپ‌ها در سال 2021، در بین 10 مکان برتر برای سرمایه‌گذاری استارتاپی در سراسر جهان قرار دارد. برلین پیشتاز سرمایه‌گذاری‌ها در آلمان است؛ چنانچه از هر پنج یوروی سرمایه‌گذاری شده در استارتاپ‌ها در آلمان در سال 2021 سه یورو در استارتاپ‌های برلین سرمایه‌گذاری شده است (۶۰ درصد). گفتنی است که این سرمایه‌گذاری‌ها و بودجه‌گذاری‌ها از سوی بازیگران دولتی، خصوصی و نهادی انجام شده است. به همین دلیل است که به جرات می‌توان گفت استارتاپ موتور اقتصاد برلین هستند.

بر اساس آمار منتشر شده، در هر 20 دقیقه یک استارتاپ جدید در برلین راه‌اندازی می‌شود. این در حالی است که دولت جدید برنامه چهار سال آینده خود را توسعه اکوسیستم استارتاپی برلین و تبدیل آن به یکی از مکان‌های اول فناوری جهان اعلام کرده است.

سیلیکون الی در مقابل سیلیکون ولی

در سال ۲۰۱۱ یک گردهمایی تحت عنوان «سیلیکون الی» در برلین برگزار شد که هدف آن اتصال استارتاپ‌ها، به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و مشاوره به شرکت‌های خارجی است که به برلین نقل مکان کردند. از همان زمان سیلیکون الی عنوان قطب فناوری برلین شد. سیلیکون الی در سال 2016 به بنیاد «فکتوری» پیوست. فکتوری بنیادی است که وظیفه‌اش ایجاد شبکه وسیعی از کارشناسان، مدیران و نوآوران است. با پیوند این دو مرکز با هم فضایی در قلب برلین به وجود آمد که جامعه استارتاپی بتواند رشد کند، توسعه یابد و در آن استارتاپ‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این بنیاد در وب‌سایت خود هدفش را ارتباط جامعه فناوری برلین با سایر نقاط جهان دانسته و گفته:‌ در این شبکه به شما کمک می‌کنیم که به غیر پیدا کردن شغل، با کمک دیگران شرکت بزنید ، اخبار روز را بشنوید و مشاوره‌های فنی بگیرید.

چرا برلین برای استارتاپ‌ها جذاب است؟

برلین شرایط مساعد زیادی دارد که باعث جذب استارتاپ‌ها می‌شود. اول تنوع است؛ این شهر شبکه گسترده‌ای از استعدادهای حرفه‌ای با سطح بالاست که از سرتاسر جهان به این شهر می‌آیند. ۴۴ درصد از کارآفرینان برلین آلمانی نیستند.

به غیر از این، برلین تاریخی قوی با چندین کشور مانند فرانسه، بریتانیا و آمریکا دارد. موقعیت جغرافیایی آن تقریبا وسط اتحادیه اروپا، ارتباط بین شمال، جنوب، شرق و غرب است و به همین دلیل تردد افراد خارج از منطقه را تسهیل می‌کند.

برلین؛ مهد استارتاپ‌های خارجی و داخلی

مهم‌ترین این عوامل، تنوع منابع تامین مالی در برلین است که از شرکت‌های خصوصی تا دولتی، جو سرمایه‌گذاری مثبتی را برای کارآفرینان فراهم می‌کند. انکوباتورهای کسب‌وکار، دانشگاه‌ها، مراکز فناوری، جلسات منظم و بیشترین تعداد فضاهای همکاری مشترک در آلمان زیرساخت‌های برجسته برلین را تضمین می‌کنند.

از آنجا که بسیاری از کارآفرینان دوست ندارند مسیر کلاسیک شرکتی را دنبال کنند، برلین به عنوان شهری خلاق و پویا فرصتی برای بیان ایده‌ها و آزادی برای آنها فراهم می‌کند. این شهر به طور مداوم در همه زمینه‌ها در حال تغییر است: فناوری، هنر، موسیقی و معماری و همین است که افرادی را که آرزوی تغییر و نوآوری دارند جذب می‌کند. اگرچه قیمت اجاره در برلین رو به افزایش است، هنوز یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین شهرها از نظر هزینه زندگی محسوب می‌شود. استارتاپ‌های برلین و سرمایه‌گذاری خطرپذیر نوید رشد با پویایی بالایی را در سال‌های آینده می‌دهند.

شرکت‌های معروف

اهمیت سیلیکون الی در حدی است که غول‌های فناوری آمریکا مانند اپل، فیس‌بوک و گوگل دفاتری در این شهر دارند. این شرکت‌ها در کنار غول‌های فناوری خود آلمان مانند ساوندکلاود و واندرلیست به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در مورد تاثیر فعالیت شرکت‌های فناوری در برلین باید بگوییم که در سال 2018، تولید ناخالص داخلی برلین را به 147 میلیارد یورو رساندند که نسبت به سال قبل با 3/1 درصد رشد همراه بود. اقتصاد برلین تحت سلطه بخش خدمات است و حدود 84 درصد از کل شرکت‌ها در زمینه خدمات تجارت می‌کنند. در سال 2015، کل نیروی کار در برلین 1/85 میلیون نفر بود. نرخ بیکاری در نوامبر 2015 به پایین‌ترین حد در 24 سال گذشته و به ۲۰ درصد رسید. برلین از سال 2012 تا 2015 بالاترین نرخ رشد سالانه اشتغال را داشته است. در این دوره حدود 130 هزار شغل اضافه شد.

بخش‌های مهم اقتصادی در برلین شامل علوم زیستی، حمل‌ونقل، فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، رسانه‌ها و موسیقی، تبلیغات و طراحی، بیوتکنولوژی، خدمات زیست‌محیطی، ساخت‌وساز، تجارت الکترونیک، خرده‌فروشی، کسب‌وکار هتل‌داری و مهندسی پزشکی است.

تحقیق و توسعه برای شهر اهمیت اقتصادی دارد. چندین شرکت بزرگ مانند فولکس واگن، فایزر، و SAP آزمایشگاه‌های نوآوری را در شهر راه‌اندازی کرده‌اند. پارک علم و تجارت در آدلرشوف از نظر درآمد بزرگ‌ترین پارک فناوری در آلمان است.

براساس گزارش 2022 مرکز تحقیقات «استاتیستا»، اس‌آپ با 110 میلیارد دلار سهم بازار بزرگ‌ترین شرکت آلمانی به شمار می‌آید. این شرکت نرم‌افزاری بیشترین شهرتش را مدیون تولید نرم‌افزارهای سازمانی در زمینه مدیریت عملیات تجاری و روابط با مشتریان است. بعد از آن شرکت مخابراتی دویچه تلکوم و ولکس واگن به ترتیب با 97 و 88 میلیارد دلار سهم بازار بزرگ‌ترین شرکت‌های آلمانی هستند.

برلین؛ مهد استارتاپ‌های خارجی و داخلی

از مهم‌ترین شرکت‌های دیگر آلمانی می‌توان به زیمنس، مرسدس بنز، بی‌ام‌دبلیو و هنکل اشاره کرد. از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های بین‌المللی که مقر آلمانی یا اروپایی خود را در برلین دارند می‌توان به حمل و نقل بمباردیر، تامین انرژی برای اروپا، کوکاکولا، فایزر، سونی و توتال انرژی اشاره کرد. گروه مرسدس بنز خودرو تولید می‌کند و بی‌ام‌دبلیو در برلین موتورسیکلت می‌سازد. در سال 2022، تولیدکننده خودروهای الکتریکی آمریکایی، تسلا، اولین کارخانه گیگافکتوری اروپایی خود را در خارج از مرزهای شهر در گرونهاید (مارک)، براندنبورگ افتتاح کرد.

مقایسه سیلیکون الی با سیلیکون ولی

وب‌سایت «بیزینس لوکیشن سنتر» در گزارشی، سیلیکون الی برلین را با سیلیکون ولی سانفرانسیسکو مقایسه کرده است. براساس این گزارش، میانگین سنی یک بنیانگذار معمولی در برلین ۳۲ سال است، در حالی که این میانگین سنی در سانفرانسیسکو ۳۱ سال است.

۱۳ درصد بنیانگذاران شرکت‌های برلین را زنان تشکیل می‌دهند، در حالی که این آمار در سانفرانسیسکو 16 درصد است. همچنین ۴۳ درصد از این افراد را افراد مهاجر تشکیل می‌دهند و این درصد در سانفرانسیسکو ۴۶ درصد است.

مشخصات بنیانگذار استارتاپ برلین با 43 درصد مهاجر، آن را به دومین درصد بالاترین درصد از بنیانگذاران مهاجر در جهان تبدیل می‌کند و از این نظر پس از سیلیکون ولی در رتبه دوم قرار می‌گیرد. استارتاپ‌های برلینی همچنین ششمین درصد مشتریان خارجی از سایر قاره‌ها را با 28 درصد گزارش می‌دهند که نشان‌دهنده انگیزه و توانایی قوی برای جهانی شدن است. این آمار در مورد لندن فقط ۱۹ درصد است.

این آمار نشان می‌دهد که برلین به خوبی توانسته افراد بااستعداد را از سرتاسر جهان وسوسه ‌کند تا یک سفر شغلی جدید را آغاز کنند. کارمندان این شهر از بیش از ۷۰ ملیت تشکیل شده‌اند.

براساس گزارش Numbeo، هزینه زندگی در برلین ۳۲ درصد کمتر از سانفرانسیسکو است. به طور مثال، اجاره یک آپارتمان یک اتاقه در سانفرانسیسکو حدود 3 هزار و 471 دلار در ماه است و در برلین فقط 886 دلار. در مورد هزینه زندگی، همه چیز از دسترسی به اینترنت تا ناهار در برلین مقرون به صرفه‌تر است.

بزرگ‌ترین شرکت‌های برلین براساس تعداد کارمند

در میان شرکت‌های برلینی، آنهایی که کارمندان بیشتری را استخدام کرده‌اند، عبارتند از:

 برلین؛ مهد استارتاپ‌های خارجی و داخلی

همانطور که مشاهده می‌کنید، دویچه‌بان با 23 هزار کارمند بیشترین کارمند را در خود جا داده است. در میان این ۱۰ شرکت می‌توان به شرکت دایملر اشاره کرد که یک شرکت خودروسازی آلمانی و چندملیتی است که از لحاظ میزان درآمد سالیانه پس از تویوتا و گروه فولکس‌واگن، در رده سومی خودروساز بزرگ جهان قرار می‌گیرد.

به غیر از این نام «زالاندو» نیز در جدول به چشم می‌خورد که یک  شرکت تجارت الکترونیک و نرم‌افزاری است. این شرکت در سال ۲۰۰۸ از مشارکت شرکت‌های بیلی گیفورد، بلک‌راک، تی. رو پرایس و اندرس هولش پاولسن تاسیس شد.

کد خبر: 1158472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =