شنزن چین؛ مهد 5G و شرکت‌های فراملی

شنزن چین یکی از قطب‌های فناوری در سطح جهان است که در برخی زمینه‌ها همپای سیلیکون ولی آمریکا پیش می‌رود. این شهر مهد شرکت‌های بزرگی چون هواوی و تنسنت است که در کل دنیا حرف برای گفتن دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ شنزو یا شنژو یکی از ۶ قطب فناوری جهان در کنار سیلیکون ولی آمریکا، برلین آلمان، لیسبون پرتغال، بنگلور هند و استکهلم سوئد به شمار می‌رود. 

طی چهار دهه گذشته زندگی در اکثر کشورهای دنیا دستخوش تغییر و پیشرفت علم و فناوری بوده، اما تغییرات در هیچ کشوری قابل مقایسه با چین نبوده است. این پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف از انرژی‌های تجدید پذیر تا شبکه 5G، خطوط ریلی پرسرعت و هوش مصنوعی گسترده بوده است.

شنزن یا شنژن یکی از شهرهای چینی است که امروزه به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی این کشور و حتی در سطح جهان مطرح است. شهر شنزن در چین یکی از پرجاذبه‌ترین شهرهای این کشور از لحاظ دارا بودن جاذبه‌های تفریحی است که البته بیشتر این محبوبیت را مدیون این است که یکی از قطب‌های اقتصادی این کشور به معنا و مفهوم کامل به شمار می‌رود.

خیابان انگلیسی‌ها در شهر شنزن در چین یکی از خیابان‌هایی است که تبدیل به یکی از جاذبه‌های این شهر شده است. اینکه چرا چینی‌ها نام این خیابان را انگلیسی گذاشته‌اند یا به این خاطر است که انگلیسی‌ها آن را به وجود آورده‌اند و یا انگلیسی‌های زیادی در آن زندگی می‌کنند. در زبان چینی خیابان انگلیسی‌ها را به عنوان چانگ یینگ می‌خوانند. در این خیابان پر است از بازارهای مختلف و متفاوت که هم بازارهای خیابانی را تشکیل می‌دهند و هم مراکز خرید مختلف. عاملی که باعث شده است که این خیابان به عنوان یکی از خیابان‌های معروف شنزن تبدیل شود این است که در این خیابان برخلاف بسیاری از دیگر خیابان‌ها و مراکز خرید شنزن ، مالیات بر خرید روی محصولات وجود ندارد و به همین دلیل افراد زیادی از این خیابان دیدن می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های شنزن دهکده فرهنگ است. در این دهکده بسیار بزرگ، در حدود ۵۶ خانه به سبک چینی، اما عجیب و غریب ساخته شده که در ۲۴ روستای نمادین قرار گرفته است. این روستاهای نمادین و خانه‌های عجیب و غریب در واقع نمادی از چین و ملیت‌هایی است که در آن زندگی می‌کنند.

چین از جنبه‌های مختلف فناوری پیشرفت کرده و حائز اهمیت است:

از نظر خوشه‌های فناوری

براساس گزارش سازمان مالکیت جهانی مالکیت فکری یا WIPO، نبرد چین و آمریکا بر سر برتری فناوری در جهان همچنان ادامه دارد و چین اکنون با رقیب غربی خود بر سر قطب فناوری رقابت می‌کند. تا جایی که براساس شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲ سازمان جهانی مالکیت فکری، چین از نظر تعداد خوشه‌های علم و فناوری به آمریکا رسیده است. بنابر این گزارش هر دو کشور دارای ۲۱ خوشه علم و فناوری هستند.

خوشه‌های فناوری مجموعه از شرکت‌های کوچک و بزرگ هستند که اطراف یک نهاد یا سازمان پژوهشی بزرگ مجتمع شده‌اند. تاکید بر خلاقیت و نوآوری، سرریز فناوری، راهبردی و هدایت دولتی از ویژگی‌های این مجموعه‌ها هستند که آنها را تبدیل به ساختارهای بسیار موفقی در دنیای اقتصاد و فناوری کرده‌اند.

سازمان جهانی مالکیت فکری هر سال بالاترین تمرکز توسعه علم و فناوری را در میان مراکز جهانی موجود شناسایی می‌کند. چین بیشترین امتیاز را در سال ۲۰۲۲ به دست آورد و سه خوشه در این کشور پیشرفت‌های چشمگیری داشتند: شهر ژنگژو ۱۵ رتبه و شهرهای چنگدائو و شیامن هر دو ۱۲ جایگاه در رتبه‌بندی جهانی صعود کردند.

موفقیت چین را در این زمینه می‌توان رشد توانایی‌های علمی و فناوری و همچنین افزایش غربالگری سرمایه‌گذاری خارجی دانست.

از نظر تعداد مقالات علمی

مطالعه موسسه ملی سیاست علم و فناوری ژاپن در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که چین در زمینه تعداد مقالات تحقیقاتی علمی از آمریکا پیشی گرفته است. این مطالعه که بر اساس میانگین‌های سالانه بین سال‌های 2018 تا 2020 انجام شده، نشان می‌دهد که ۲۷ درصد از یک درصد مقالاتی که بیشترین استناد را داشته‌اند مربوط به تحقیقات چینی است. این در حالی است که سهم آمریکا در این زمینه 24/9 درصد است. براساس این گزارش، چین به طور متوسط هر سال 407 هزار و 181 مقاله علمی منتشر می‌کند که 23/4 درصد از تولیدات تحقیقاتی جهان را تشکیل می‌دهد. آمریکا به طور متوسط سالانه ۲۹۳ هزار و ۴۳۴ مقاله علمی منتشر می‌کند.

در سایر نقاط جهان، کمبریج در بریتانیا و منطقه آیندهوون در هلند به نسبت جمعیت، فشرده‌ترین خوشه‌های علم و فناوری را دارند و پس از آنها، دائجون در کره جنوبی و منطقه سن‌خوزه در آمریکا و آکسفورد در بریتانیا قرار می‌گیرند. با این حال، علیرغم برخی نتایج مثبت در سراسر جهان، آسیای شرقی توانسته چهار مرکز از پنج قطب برتر علم و فناوری این منطقه را در رده‌بندی جهان به خود اختصاص دهد. به غیر از چین، یک مرکز فناوری مهم در ژاپن، یکی در کره جنوبی، دو مرکز در چین و دیگری در آمریکا قرار دارند. خوشه توکیو-یوکوهامای ژاپن برترین هاب جهانی رتبه‌بندی شده است.

از نظر اکوسیستم‌های نوپا

رتبه‌بندی اکوسیستم استارتاپ‌های جهانی Genome (GSER) پکن را در پنج سال گذشته در بین پنج اکوسیستم استارتاپ برتر جهانی قرار داده است. البته رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم در میان گروهی از اقتصادهای پردرآمد بین سال‌های 2017 تا 2022 دستاورد مهم‌تری برای پکن است. علاوه بر این، چین همچنان در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر بسیار قوی است و میزان این سرمایه‌گذاری‌ها در سال 2021 در این کشور به 130 میلیارد دلار رسید.

با این حال، اکوسیستم استارتاپ پکن در GSER 2022 یک پله سقوط کرد و به دلیل کاهش بودجه در مراحل اولیه، در رتبه پنجم جهانی قرار گرفت. در واقع، عملکرد مراکز استارتاپ چینی برای اولین بار از زمانی که GSER ردیابی آنها را در سال 2017 آغاز کرد، رو به کاهش است. هشت شهر از 13 شهر چینی مورد مطالعه برای گزارش 2022 در رتبه‌بندی سقوط کردند.

بر اساس GSER 2022، اکوسیستم‌های تازه‌کار چین به شدت تحت تاثیر مقررات دولتی هستند. در سال 2021، پکن چندین شرکت‌ را به دلیل مسائلی از جمله ضد رقابتی بودن و حفظ حریم خصوصی داده‌ها سرکوب کرد.

شنزن؛ از یک دهکده ماهیگیری تا شهری مدرن

شنزن در میان مردم تایلند دروازه ورود به سرزمین اژدهای سرخ از هنگ‌کنگ و مکانی محبوب برای خرید محصولات درجه دو شناخته می‌شد، اما امروزه، هرکسی که از این شهر بازدید می‌کند، از صحنه یک شهر بزرگ مدرن که به سمت تبدیل شدن به یک شهر با فناوری پیشرفته پیش می‌رود، هیجان‌زده می‌شود.

به 40 سال پیش برگردیم. شنزن فقط یک شهر کوچک در نزدیکی خط ساحلی بود که بین چین و هنگ‌کنگ را مرزی ایجاد کرده بود. زمانی که دنگ شیائوپینگ، رئیس جمهور وقت رویای ایجاد بازار لیبرال را برای بهبود اقتصاد در چین در سر می‌پروراند، اعلام کرد که مهم نیست که گربه سیاه باشد یا سفید، تا زمانی که موش را بگیرد، گربه خوبی است! او شهر ساحلی جنوبی را باز کرد و در سال 1979 آن را به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل کرد تا برای سرمایه‌گذاری خارجی آماده شود. همین امر موجب شد که این شهر از یک شهر کشاورزی، دهکده ماهیگیری با جمعیتی کمتر از 30 هزار نفر، جهش و مرزها را توسعه دهد و به شهر تکنولوژیکی پیشروی جهان با بیش از 13 میلیون جمعیت تبدیل شود.

بسیاری از تحلیلگران فکر می‌کنند که شنزن به تدریج با آمادگی خود در نرم‌افزار و سخت‌افزار اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. این با سیلیکون ولی ایالات متحده متفاوت است که تنها نقطه قوتش نرم‌افزار است. همچنین، قبل از این، دولت چین از آزمایش استفاده از پول یوان دیجیتال خبر داده بود و شنزن یکی از چهار شهر آزمایشی اولی است که از یوان دیجیتال استفاده می‌کند و همچنین اولین شهر جهان است که 5G را امتحان کرده است.

اکنون، همه چشم‌ها به شنزن، شهر فناوری شرق است که به یکی از مراکز جهانی نوآوری تبدیل شده است و باعث می‌شود محصولات «ساخت چین» دیگر چندان ساده نباشد.

خیزش چهار مرحله‌ای

شنزن از سال ۱۹۷۹ چهار مرحله را طی کرده تا توانسته خود را به سیلیکون‌ولی چین تبدیل کند.

فاز اول از ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲

این مرحله عمدتاً بر استفاده از نیروی انسانی برای توسعه متمرکز بود. به عنوان یکی از مناطق ویژه اقتصادی، بسیاری از مشاغل از هنگ‌کنگ در شنزن سرمایه‌گذاری کردند و آن را به عنوان قلعه‌ای برای تولید از تولیدات صنعتی اولیه تا صنعت الکترونیک و اطلاعات نگه داشتند. این امر شنزن را به بخشی از زنجیره تولید جهان تبدیل کرد و راه آنها را به سمت فناوری نوآورانه و محصولات فناورانه پیشرفته هموار کرد. از آنجا که سرمایه‌گذاری‌های فراملی وجود داشت، نیروی کار از سایر مناطق کشور به شنزن وارد شد و همچنین باعث شد شنزن به سرعت گسترش یابد. توسعه مسکونی و تاسیسات مختلفی مانند بندر، نیروگاه، جاده و ارتباطات نیز در راستای این تغییر پیش رفت.

فاز دوم از سال 1992 تا 2002

در این دهه، شنزن به یک شهر تجاری تبدیل شد و مشاغل بسیاری به وجود آمد که نتیجه تبدیل شدن به یک اقتصاد بازار سوسیالیستی و نوآوری مالی بود. در همان زمان، تحولی در ساختار صنعت الکترونیک در جهان ایجاد شد. همه این موارد منجر به سرمایه‌گذاری و رشد شرکت‌های فناوری بین‌المللی شد و صنعت تولید شنزن را از تمرکز بر استفاده از نیروی انسانی به سرمایه و فناوری پیشرفته مانند دستگاه‌های ارتباطی ارتقا داد. از جنبه تولیدی جهان، شنزن از پایین به متوسط ​​توسعه یافت و در این مرحله، رشد صنعت فناوری پیشرفته، تدارکات و امور مالی توسط کارآفرینان محلی نیز مشاهده شد.

فاز سوم از سال 2003 تا 2012

زمانی که کل چین سیستم اقتصادی خود را به اقتصاد منطقه آزاد تغییر داد، شنزن تغییر چشمگیری ایجاد کرد. در نتیجه، شنزن دیگر هیچ مزیتی از منطقه ویژه اقتصادی نداشت. علاوه بر این، شهر با کمبود منابعی مانند زمین، انرژی و آب ناشی از افزایش جمعیت مواجه بود. بنابراین، شنزن به ایجاد قدرت جدید با ترویج نوآوری نیاز پیدا کرد. در بعد تولید، صنایع استراتژیک مانند زیست‌فناوری، اینترنت، انرژی‌های جدید و نسل جدید فناوری اطلاعات ارتقا یافتند.

فاز چهارم از سال 2013 تا 2018

در سال‌های اخیر، شنزن با موفقیت وارد مراحل توسعه‌ای شد که توسط نوآوری هدایت می‌شد و به همین دلیل به صدر زنجیره تولید جهان رسید. شنزن توانست با تاثیر سیاست ترویج فناوری نوآورانه سیستماتیک، اکوسیستم، سرمایه و استعدادهایی جذب کند. همچنین، همراه با ساختار اساسی، محیط مساعد برای توسعه نوآورانه، رشد استارتاپ و بودجه، توانست تولید نوآورانه جدیدی را ایجاد کند که بتواند منابع را از صحنه جهانی جذب کند. این را می توان از سال 2012 تا 2017 مشاهده کرد که تعداد محصولات با فناوری پیشرفته 3/9 برابر افزایش یافت و به ۳۲/۸ درصد از تولید ناخالص داخلی رسید. علاوه بر این، بیش از ۲ هزار شرکت مستقر در شنزن در بیش از 120 کشور در هر منطقه در سطح جهان سرمایه‌گذاری کرده‌اند که شامل برندهای معروفی مانند هواوی، ZTE، CIMC و BYD می‌شود که در نوآوری‌های فناوری پیشرو هستند و تجارت و تولید خود را در سراسر جهان گسترش داده‌اند.

شرکت‌های بزرگ شنزن

از زمانی که چین تصمیم گرفت روی پای خودش بایستد و به جای تقلید، خودش مرکز نوآوری باشد، در بسیاری از حوزه‌ها از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات جهش‌های بزرگی کرد. چیزی که این شهر را مهم جلوه می‌دهد، روحیه امکانات بی‌حد و حصر و سهولت اختراع است. شنزن مملو از مخترعان، مهندسان، تکنسین‌ها و نخبه‌هایی است که روی اختراعات آینده کار می‌کنند.

جالب است بدانید که نمونه‌سازی در اروپا حدود چهار تا پنج هفته طول می‌کشد و ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار هزینه می‌گیرد. اما این کار در شنزن فقط در دو تا سه روز و با قیمت ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار انجام می‌شود. این امر به تنهایی شرکت‌های زیادی را با ایده‌های عالی به شنزن می‌آورد. شرکت‌های بزرگ و کوچکی در شهر شنزن به عنوان قطب فناوری این کشور شکل گرفتند که برخی از آنها بسیار موفق عمل کرده‌اند و همه دنیا آنها را می‌شناسند:

هواوی

Huawei یکی از برندهای معروف چینی است. با وجود اینکه به خوبی شناخته شده است، بسیاری از مردم تصور روشنی در مورد اندازه واقعی این شرکت بزرگ ندارند. اول از همه، نام هوآوی اغلب به اشتباه تلفظ می‌شود، بنابراین اجازه دهید آن را درست بنویسیم: hwɑːˌweɪ تلفظ می‌شود.  

هواوی در سال 1987 توسط رن ژنگفی، مهندس سابق ارتش آزادی‌بخش خلق تاسیس شد. هوآوی در زمان تاسیس خود روی ساخت سوئیچ‌های تلفن تمرکز داشت، اما از آن زمان به بعد تجارت خود را به شدت گسترش داده است. در حال حاضر، گوشی‌های این شرکت از برترین مدل‌های کنونی جهان است. هوآوی همچنین خدمات و تجهیزات 5G را به کشورها ارائه می‌دهد.

در حال حاضر، هوآوی یکی از ۱۰۰ شرکت بزرگ جهان است. این شرکت بزرگ‌ترین تولید کننده تجهیزات مخابراتی در جهان و دومین تولید کننده بزرگ گوشی‌های هوشمند پس از سامسونگ به شمار می‌آید.

تنسنت

Tencent با برندهایی مانند WeChat و QQ که در بسیاری از افراد خارج از چین شناخته شده، مطرح است. با این حال، اندازه این شرکت از بسیاری از شرکت‌های فناوری غربی کوچک‌تر است. ولی با این حال، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی و فناوری و بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری جهان به شمار می‌رود. QQ یک پلتفرم رسانه اجتماعی متعلق به تنسنت با 850 میلیون کاربر ماهانه است. وی‌چت حتی 963 میلیون کاربر ماهانه دارد. البته تنسنت در این پلتفرم‌ها متوقف نمی‌شود. خدمات آن شامل موسیقی، پورتال‌های وب، تجارت الکترونیک، بازی‌های موبایل، خدمات اینترنتی، سیستم‌های پرداخت، گوشی‌های هوشمند و بازی‌های آنلاین چند نفره می‌شود که همه این خدمات در دسته‌بندی های مربوطه خود از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین خدمات جهان هستند.

این شرکت تنها در سال 1998 شروع به کار کرد، اما ارزش آن در حد شرکت‌های غول‌پیکر است. ارزش خدمات ابری این شرکت 3/3 میلیارد دلار و سرویس WeBank آن به تنهایی 5/5 میلیارد دلار است.

BYD

BYD مخفف Build Your Dreams است. این برند ممکن است در مقایسه با هواوی و تنسنت در شنزن کمتر شناخته شده باشد، اما قطعا شرکتی است که باید به عنوان مهم‌ترین شرکت‌های چین از آن یاد شود.

BYD از دو بخش مختلف BYD Automobile و BYD Electronic تشکیل شده است. BYD Electronic قطعات گوشی را تولید می‌کند و در مونتاژ تلفن‌های همراه برای مشتریانی مانند موتورولا و نوکیا فعال است.

از سوی دیگر، BYD Automobile در سال 2003 تاسیس شد. این شرکت خودروسازی است و فعالیت اصلی آن طراحی، توسعه، ساخت و توزیع خودروهای برقی، اتوبوس، دوچرخه برقی، لیفتراک، باتری‌های قابل شارژ و کامیون است.

در سال 2013، این شرکت بیش از ۵۰۰ هزار خودروی سواری در چین فروخت و در سال ۲۰۱۵ به پرفروش‌ترین برند خودروهای برقی در سرتاسر جهان تبدیل شد. همچنین، این شرکت توسط شرکت سرمایه‌گذاری وارن بافت تقریبا 25 درصد حمایت می‌شود و دارای سرمایه‌گذاری مشترک با دایملر -بخشی از شرکت خودروسازی مرسدس بنز در آلمان- نیز هست.

BGI

شرکت‌های قبلی همه در زمینه فناوری فعال هستند، ولی BGI در علوم زیستی فعال است. BGI مخفف Beijing Genome Institute به معنی موسسه ژنوم پکن است که تا سال 2008 نام رسمی آن بود. BGI در سال 1999 تاسیس شد و در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت توالی‌یابی ژنوم در جهان است.

BGI برای اولین بار برای تعیین توالی و مونتاژ ژنوم پستانداران و انسان با توالی‌یابی کوتاه شناخته شده است. مجله علمی مشهور جهان در سال 2010 این شرکت را به عنوان چهارمین موسسه در بین 10 موسسه برتر چین و بقیه دانشگاه‌ها و آکادمی علوم چین در سال 2010 رتبه‌بندی کرد.

در سال 2014، این شرکت گزارش شد که سالانه 500 خوک شبیه‌سازی شده تولید می‌کند که برای آزمایش داروهای جدید استفاده می‌شود.

DJI

DJI یک شرکت مستقر در شنزن است که به دلیل ساخت وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (UAV) معروف به پهپاد شناخته شده است. پهپادهای این شرکت ۵۰ تا ۷۰ درصد از بازار مصرف جهانی را تشکیل می‌دهند. این باعث می‌شود این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان پهپادهای بدون سرنشین برای استفاده تفریحی باشد. علاوه بر این، ارزش این شرکت در حال حاضر 10 میلیارد دلار است و در سال 2021 تخمین زده می‌شود که 4 میلیون پهپاد مصرفی از DJI مورد استفاده قرار گیرد.

پهپادهای DJI در تولید جهانی صنایع موسیقی، تلویزیون و فیلم استفاده می‌شوند. به عنوان مثال در سریال گیمز آو ترونز استفاده شدند. این شرکت به قدری برای صنعت فیلم مهم است که در سال 2017 جایزه امی فناوری و مهندسی را به خود اختصاص داد.

سنس‌تایم

SenseTime به دلیل تخصص خود در زمینه هوش مصنوعی و تشخیص چهره شناخته شده است. صدها شرکت معروف و سازمان دولتی از خدمات خود در صنایعی مانند گوشی‌های هوشمند، مالی، امنیت و خودرو استفاده می‌کنند. بنابراین سنس‌تایم به عنوان بزرگ‌ترین شرکت جهانی در زمینه هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شود، زیرا تنها در سال 2014 تاسیس شده است و ارزش آن در حال حاضر 1/5 میلیارد دلار است.

سنس‌تایم در واقع یک پروژه دانشگاهی بود که توسعه پیدا کرد و در سال ۲۰۱۵ به شکل شرکت درآمد. یک سال پس از تاسیسش، اولین محصول خود را روانه بازار کرد. محصولش سیستم تشخیص چهره بود که اکنون توسط دولت چین به عنوان یکی از مشتریان اصلی استفاده می‌شود. این شرکت در ابتدای سال جاری 1/2 میلیارد دلار سرمایه جذب کرد و اکنون 1/5 میلیارد دلار ارزشگذاری شده است. نام خو لی، مدیر عامل این شرکت، در فهرست ۴۰ کارآفرین برتر زیر ۴۰ سال جهان در مجله فوربس 2018 آمده بود.

کد خبر: 1161676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =