تولیدمثل یوزپلنگ فصلی نیست/ لزوم برخود جدی محیط زیست با قاچاقچیان حیات وحش

معماریان گفت: تحقیقاتی که در دنیا در مورد یوزپلنگ‌ها انجام شده است، نشان می‌دهد که این گونه تولیدمثل فصلی ندارند و یوزپلنگ ماده می‌تواند در تمام فصول آماده جفت‌گیری شود.

ایمان معماریان دامپزشک و کارشناس حیات وحش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز  در پاسخ به این سوال که آیا پیدا شدن توله‌ یوزها (آذر و توران) در فصل پاییز با توجه به اظهارات مسئولان محیط زیست، اتفاق عجیبی است یا خیر و اساسا تولیدمثل گربه‌سانان به چه عواملی بستگی دارد، گفت: ممکن است که گونه‌های مختلف تولیدمثل فصلی یا غیرفصلی داشته باشند. زمان تولیدمثل در گربه‌سانان متفاوت است و بسته به عوامل مختلفی مانند نوردهی روز (نسبت شب به روز) دوره تولیدمثلی آن‌ها فعال و غیرفعال می‌شود.

بیشتر بخوانید

تصمیم اشتباه محیط زیست برای انتقال پیروز به توران/ یوز ایرانی نمی‌تواند به طبیعت بازگردد

وی افزود: تحقیقاتی که در دنیا در مورد یوزپلنگ‌ها انجام شده است، نشان می‌دهد که این گونه تولیدمثل فصلی ندارند و یوزپلنگ ماده می‌تواند در تمام فصول آماده جفت‌گیری شود. البته میزان زنده ماندن توله‌ها ممکن است در فصول مختلف، متفاوت باشد اما به هر حال اینکه در فصل‌های مختلف یوز ببینیم چیز عجیبی نیست.

معماریان با اشاره به اینکه این توله‌ یوزها نمی‌توانند به طبیعت برگردند اما اگر درست نگهداری شوند، می‌توانند زنده بمانند، عنوان کرد: در حقیقت این یوزها دیگر نمی‌توانند نسل یوزپلنگ آسیایی را در طبیعت گسترش دهند.

کارشناس حیات وحش در پاسخ به این سوال که دلیل تنها بودن توله یوزهای پیدا شده چه بود و آیا مادرشان آن‌ها را رها کرده، گفت: وضعیت بدنی یوزها نشان می‌دهد که مادرشان در فاصله زمانی نزدیکی کنارشان بوده چون اگر یوزپلنگ‌ها در این سن دو یا سه ساعت شیر نخورند و این مدت به ۱۲ ساعت برسد، بسیار ضعیف می‌شوند. این ضعف روی پوشش خارجی آن‌ها هم تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: از طرفی اگر مادرشان نزدیکشان نباشد، حیوانات دیگر حتی سگ‌ها به آن‌ها آسیب می‌رسانند. مشخص نیست که چه اتفاقی برای مادرشان افتاده، کشته شده، از ترس فرار کرده یا هر اتفاق دیگری اما مشخص است که مادرشان تا آخرین لحظه‌ها در کنارشان بوده است.

معماریان معتقد است که جدا شدن یوزها از طبیعت اتفاق مبارکی نیست و محیط زیست باید با این رویه مقابله کند. او در این باره توضیح داد: نکته بد داستان این است که این یوزها در طبیعت مرده محسوب می‌شوند و حتی اگر در اسارت به زندگی ادامه دهند هم از طبیعت حذف شده‌اند. این اتفاق بدی برای جمعیت شکننده یوز آسیایی است که دو یوزپلنگ ماده‌ای که می‌توانستند به تداوم بقای یوزپلنگ آسیایی کمک کنند، از طبیعت حذف شده‌اند. محیط زیست باید تحقیق کند که چرا این یوزها از طبیعت جدا شده‌اند و جلوی این اتفاق را بگیرند.

وی با اشاره به وضعیت مشابهی که برای “ایران” مادر “پیروز" رخ داده بود، گفت: در ماجرای ایران” مادر “پیروز" حتی قاچاقچی‌ها هم تنبیه نشدند. برخلاف آنچه گفته می‌شود، اتفاق مبارکی نیست که دو توله یوز ماده از طبیعت حذف شوند.

خبرنگار: پرستو خلعتبری

انتهای پیام /    

کد خبر: 1164397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =