غنی‌سازی آرد با ویتامین دی؛ برنامه جدید وزارت بهداشت

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از غنی‌سازی آرد با ویتامین دی خبر داد و گفت: مقدمات این کار فراهم شده و بعد از تجمیع برنامه، کارخانجات می‌توانند آرد را با ویتامین دی هم غنی کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر جعفر جندقی- رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نشست خبری وزارت بهداشت، درباره نحوه نظارت بر نانوایی‌ها، گفت: ما یک سند ملی امنیت غذا و تغذیه داریم که در این زمینه گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است. درباره نان که قوت غالب مردم است، اقداماتی انجام شده است؛ به طوری که غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک سال‌هاست که انجام می‌شود و به یمن این کار میزان کم‌خونی و فقر آهن با کمک برنامه‌های مکمل‌یاری دانش‌آموزان و مادران در سنین بارداری و... توفیقات خوبی کسب شده است. موضوع دیگری که در زمینه نان داریم، غنی‌سازی آن با ویتامین دی است که مقدمات آن فراهم شده و از طریق معاونت بهداشتی به معاونت غذا و دارو هم ارسال شده و بعد از تجمیع برنامه، کارخانجات می‌توانند آرد را با ویتامین دی هم غنی کنند که می‌تواند در کاهش کمبود ویتامین دی که یکی از معضلات بهداشتی است، نقش داشته باشد.

۲۵ هزار نیرو در وزارت بهداشت استخدام می‌شوند

وی افزود: در عین حال باتوجه به ممنوعیت مصرف جوش شیرین و همچنین بحث کاهش نمک نان، در بازرسی‌هایمان از نانوایی‌ها نمونه‌گیری کرده و میزان استفاده از این موارد را سنجیده و اگر مشکل باشد، تذکرات و برخوردهای قضایی را انجام می‌دهیم. استفاده از جوش شیرین در نان ممنوع است و ما این موضوع را در بررسی‌هایمان چک می‌کنیم. نانوایی‌ها باید از خمیرمایه استفاده کنند. در عین حال بازرسین بهداشت محیط ما که ۶۰۰۰ نفر در سراسر کشور هستند ماهانه یکبار از نانوایی‌ها بازید کرده و ظرف ۲۴ ساعت هم شکایات مربوط به ۱۹۰ را بررسی می‌کنند.

جندقی درباره چرایی در صدر بودن شکایت از نانوایی‌ها، گفت: زیرا مراجعه مردم به نانوایی به صورت روزمره بوده و مردم درباره نان حساسیت ویژه دارند. برخی از شکایات به قیمت و نحوه پخت نان بازمی‌گردد و بخشی هم به عدم رعایت موارد بهداشتی، که به سرعت ورود می‌کنیم. برنامه ما برای آینده این است که حداقل دخالت دست در فرآوری نان وجود داشته باشد.  

دکتر عشرتی- معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در این نشست، درباره بررسی‌های انجام شده درباره ورود واکسن HPV به برنامه واکسیناسیون کشوری، گفت: علاوه بر بحث ساخت واکسن HPV، موضوع دیگر این است که داریم مطالعاتی انجام می‌دهیم که از نظر تعداد دز و بهترین سنی که می‌توانیم واکسن را تجویز کنیم، برای کشور خودمان مشخص کنیم. ان‌شاءالله با انجام این فازها و اگر به نتیجه مطلوبی برسد، این واکسن به برنامه واکسیناسیون کشور اضافه می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =