توافقات جدید ایران با عراق

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در کمیسیون‌ مشترک عراق برای موانع مربوط به اجرای راه آهن بصره به شلمچه راهکار ارائه شد گفت: بعضا محل احداث شهرک‌ها صنعتی مشترک با فاصله زیاد از مرز بود که مذاکرات برای مکان‌یابی مجدد این شهرک‌ها انجام شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در راستای برگزاری پنجمین نشست کمیسیون اقتصادی مشترک بین ایران و عراق اقدامات مختلفی در دستور کار قرار گرفت، گفت: در این نشست که با حضور دو رییس کمیسیون مجلس مجلس برگزار شد، موضوعات ویژه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

افزایش ۲۰ درصدی تجارت ایران و عراق

وی افزود: یکی از موارد مورد پیگیری توافقات قبلی بود که به دلایل مختلف عملیاتی نشده بود. با توجه به تغییراتی که در دولت با توجه به تغییرات در دولت عراق و جمهوری اسلامی ایران شاهد تغییر رویه مذاکرات در کمیسیون مشترک اقتصادی هستیم. عراق جزو سه کشور مهم طرف تجاری ما است.

پور ابراهیمی با بیان اینکه روابط تجاری بین دو کشور همواره رو به رشد بوده و در سال جاری نیز به نسبت سال گذشته 20 درصد رشد داشته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال آینده روند رو به رشد تجارت دو کشور تداوم پیدا کند. با توجه به رویکرد دولت‌های دو کشور و روابط خوب مجالس دو کشور شاهد پشتیبانی‌های بهتری از دولت برای اجرای تفاهم‌نامه‌های مشترک بین دو کشور را شاهد هستیم.

امکان تداوم صادرات برق و گاز در صورت عدم تعیین راهکار مناسب برای تسویه بدهی‌ها وجود نداشت

وی ادامه داد: اولین موضوع دارای اهمیت برای ما بررسی تفاهم‌های مشترک کمیسیون چهارم بود. نظر به شرایط دولت گذشته عراق توافقات انجام شده اجرایی نشده بود و یا درصد بسیار کمی از آنها عملیاتی شده بود. پنج کارگروه تخصصی از چند هفته قبل موضوعات را با محوریت وزارت خارجه در سفارت ایران در بغداد دنبال کردند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه به این ترتیب جمع‌بندی خوبی شکل گرفت، گفت: یکی از این پنج سرفصل بحث پولی و بانکی است چرا که ما مطالبات قابل توجهی از عراق داریم و این مطالبات به دلیل صادرات برق و گاز به کشور عراق مستمرا در حال افزایش است. به این ترتیب نحوه تسویه بدهی‌های دولت عراق به کشور ما دارای اهمیت است.

وی گفت: این موضوع در کارگروه مشترک بحث شد و راهکارهای مناسبی جهت تسویه تعهدات طرف عراقی در دستور کار قرار گرفت که می‌تواند نقش قابل توجهی در استمرار همکاری‌های ایران و دولت عراق داشته باشد. طبیعتا اگر  بدهی‌های دولت عراق افزایش پیدا می‌کرد و راهکاری برای تسویه آن بوجود نمی‌آمد همکاری‌های مشترک استمرار پیدا نمی‌کند. در نتیجه افزایش بدهی‌ها از یک حد مشخص برای ما و دولت عراق امکان پذیر نیست.

اتصال راه آهن ایران و عراق؛ شاه‌بیت موضوعات مورد بررسی کمیسیون تخصصی حمل و نقل

پورابراهیمی با اشاره به اینکه در کمیسیون‌های مشترک موضوع انرژی و حوزه حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت، گفت: شاید شاه‌بیت موضوعات مورد بررسی اتصال راه‌ آهن دو کشور(راه آهن بصره-شلمچه) است. خوشبختانه با تاکیدات رئسای جمهور و تاکید نخست  وزیر عراق، کلیه موانع موجود بر سر اجرایی شدن این توافق مورد بحث قرار گرفت.

وی افزود: کارگروه حمل و نقل راهکارهای مناسبی برای رفع موانع ارائه کرده است که امیدوار هستیم در یک بازه زمانی کوتاه عملیات اجرای خط راه‌آهن بصره به شلمچه به اتمام برسد.

شهرک‌های صنعتی مشترک بین ایران و عراق مجددا جانمایی شد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث دیگر مربوط به حوزه کشاورزی، صنعت و شهرک‌های صنعتی است، گفت: با توجه به توافقی که برای ایجاد چند شهرک صنعتی در عراق شکل گرفته است، ما تمایل داشتیم تا محل ایجاد این شهرک ها در نزدیکی مرز ایران باشد تا بتوانیم خدمات بهتری را ارائه کنیم.

بعضا محل احداث این شهرک‌ها در نقاطی با فاصله زیاد در نظر گرفته شده بود که مذاکرات مربوط به مکان‌یابی مجدد این شهرک‌ها مذاکره شد و قرار است بزودی همکاری‌های مشترک ما برای ایجاد شهرک‌های صنعتی و انتقال دانش فنی عملیاتی شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1174954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =