افزایش هزینه‌های جامعه با پیر شدن جمعیت / مهم‌ترین راه ترغیب جوانان به فرزندآوری چیست؟

جامعه‌شناس گفت: باروری کاهش پیدا کرده و نیروی انسانی که باید در صنعت، کشاورزی و خدمات فعال باشند، کاهش پیدا می‌کند. نیروی انسانی مهم‌ترین عامل در رشد و توسعه اقتصادی است و این به کشور آسیب می‌زند.

امان‌الله قرایی مقدم جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره تبعات پیری جمعیت گفت: اصولا بر اثر بالا رفتن بهداشت، سطح تغذیه و درمان متوسط عمر در دنیا از جمله ایران بالا رفته است. متوسط عمر قبل از انقلاب ۵۵ بود اما امروزه به ۷۷ رسیده است. جامعه ما هم دچار کهنسالی شده است و ما باید امکانات لازم برای نگهداری از سالمندان را داشته باشیم. پیری جمعیت هزینه جامعه را بالا می‌برد زیرا نگهداری از سالمندانی که مصرف کننده شده‌اند، هزینه‌بر است.

هنوز از ۱۰ همت بودجه‌ قانون جوانی جمعیت ریالی تخصیص نیافته است

وی افزود: از جهتی باروری هم کاهش پیدا کرده و نیروی انسانی که باید در صنعت، کشاورزی و خدمات فعال باشند، کاهش پیدا می‌کند. نیروی انسانی مهم‌ترین عامل در رشد و توسعه اقتصادی است و این به کشور آسیب می‌زند. بالا رفتن هزینه زندگی رغبت باروری را در زنان کاهش داده است و مهم‌ترین مسئله‌ای که برای جامعه به وجود خواهد آمد، تامین نیروی انسانی جوان و کارآمد است.

قرایی‌مقدم با اشاره به تبعات کاهش نیروی انسانی در کشور توضیح داد: اگر نتوانیم نیروی انسانی لازم را تامین کنیم، ناچارا باید به مهاجرپذیری روی بیاوریم که این خود بلایی دیگر است و تجانس جامعه را برهم می‌زند. کمبود نیروی انسانی جامعه را فلج می‌کند.

جامعه‌شناس با بیان اینکه باروری در روستاها بهتر از شهرها است، عنوان کرد: فعلا در حوزه نیروی انسانی بخش کشاورزی مشکلی نداریم اما در شهرها ذهنیت افراد تغییر کرده و تمایل به باروری کم شده است. شعارهای پیشین هم در این مسئله تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: باروری در ایران شتاب گذشته را نخواهد داشت و جامعه با کمبود نیروی انسانی شدید مواجه خواهد شد. راهکار آن افزایش رغبت به باروری است. مسئله جمعیت مربوط به امروز نیست و از زمان افلاطون این موضوع مطرح بوده است و در همه جوامع مطرح شده است.

قرایی‌مقدم درخصوص راهکار افزایش جمعیت بیان کرد: برای بالا بردن باروری باید ذهنیت جوانان را تغییر داد و این زمانی اتفاق می‌افتد که جوانان چشم‌انداز خوبی در برابرشان ببینند. یعنی اعتیاد کم باشد و فقر و فحشا نباشد. از همه مهم‌تر هم مشکل بیکاری و ناامیدی نسبت به آینده در کاهش باروری اثرگذار است. جوانان اگر آینده خوبی پیش روی فرزندانشان ببینند، نسبت به باروری ترغیب می‌شوند. تغییر ذهنیت با دستور اتفاق نمی‌افتد.

وی تاکید کرد: تامین امنیت اجتماعی و امید به آینده در ترغیب به باروری تاثیرگذار است. خانواده‌ها در اکثر نقاط بیش از ۲ فرزند ندارند زیرا هزینه زایمان، نگهداری کودک، مسکن و تحصیل بالا است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1175597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =