رئیسی: روابط ایران و عراق مثل روابط معمول سایر کشورها نیست / رشید: فداکاری‌های ایران را فراموش نمی‌کنیم

رئیس جمهور گفت: روابط دو کشور مثل روابط معمول سایر کشور ها نیست، این روابط راهبردی است. سطح روابط تجاری و اقتصادی بیش از ده میلیارد است و این‌می تواند به سطح بالاتری ارتقا یابد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی با همتای عراقی خود، ضمن خوشآمدگویی به رییس جمهور عراق و حضور هیات عالی رتبه این کشور در تهران اظهار داشت: مذاکرات خوبی بین ما انجام شد که در حوزه های مختلف بحث هایی انجام شده است.

رئیسی: دولت‌های قبل از کنار اجرای قانون مولدسازی عبور کردند

وی بیان کرد: در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و تجاری و حوزه های فرهنگی بین ایران و عراق مناسبات خوبی تاکنون رقم خورده است و اراده دو کشور برتوسعه روابط و مناسبات است

آیت الله رییسی تاکید کرد: روابط دو کشور مثل روابط معمول سایر کشور ها نیست، این روابط راهبردی است. سطح روابط تجاری و اقتصادی بیش از ده میلیارد است و این‌می تواند به سطح بالاتری ارتقا یابد.

وی افزود: روابط دو کشور در حوزه مسائل زیر ساختی، آب و برق و گاز و انرژی ادامه دارد به نحوی که بتوانیم با استفاده از ظرفیت های موجود، تبادلات بین دو دولت صورت گیرد تا نیازها مرتفع شود .

آیت الله رییسی اظهار داشت: تفاهم امنیتی بین دو کشور برقرار شده است و کوچکترین ناامنی در عراق ناامنی در ایران محسوب می شود،امنیت عراق برای ایران مهم است .این تفاهم امنیتی به امنیت منطقه کمک خواهد کرد.

آیت الله رییسی با اشاره به حضور آمریکایی ها در منطقه بیان‌کرد: به همان میزان که انجام‌مذاکرات بین کشور های منطقه را مفید می دانیم، حضور های نیروهای خارجی در منطقه را مفید نمی‌ دانیم، حضور آمریکایی ها را مخل امنیت منطقه تلقی می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ارتباطات ایران با عراق و کشور های منطقه با نگاه به منافع مشترک است ولی آمریکا به منافع خود می اندیشد.

رییس جمهور گفت: روابط خوبی که امروز بین ایران وعراق برقرار است فقط همکاری های دوجانبه نیست بلکه به همکاری های منطقه ای و بین المللی خواهد انجامید. 

رییس جمهور گفت: باردیگر حضور رئیس جمهور عراق را در تهران و هیئت محترم عالی رتبه عراقی را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم‌نقطه عطفی در جهت ارتقای روابط دو کشور باشد.

 رئیس‌جمهور عراق: ما فداکاری‌های ایران را فراموش نخواهیم کرد

همچنین عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق نیز در این نشست خبری با همتای ایرانی خود، اظهار داشت: در ابتدا از شما به‌خاطر دعوت کریمانه‌تان برای سفر به ایران تشکر می‌کنم. مایل هستم تأکید کنم هدف از این سفر تأکید بر روابط محکم تاریخی میان دو ملت ایران و عراق و گسترش روابط است.

وی افزود: این روابط میان دو کشور تنها به روابط میان نهادهای دولتی محدود نمی‌شود بلکه روابط دو کشور در تمام زمینه‌ها وجود دارد به‌دلیل اینکه تاریخ مشترک داریم. ما همچنین شاهد پیوند میان هم در حوزه روابط مشترک هستیم، بنابراین مثل روز روشن است که روابط میان ما و ایران ثابت و غیرقابل تغییر است.

رئیس جمهور عراق تصریح کرد: این امر ناشی از تلاش دو ملت برای همکاری تمامی زمینه‌ها بر اساس استقلال و منافع دو کشور است. اگر بخواهیم به جزئیات روابط تاریخی ایران و عراق بپردازیم به ساعت‌ها زمان نیاز داریم و ملت عراق مشهور به وفاداری است و هیچ‌گاه کمک جمهوری اسلامی ایران را فراموش نمی‌کند.

وی تأکید کرد: ایران زمانی که ما درگیر ظلم و ستمی بودیم به ما کمک کرد و مرزها و درب‌های خود را در آن زمان به‌روی تمام اقوام عراقی گشود تا عراق بتواند پناهگاهی برای خود پیدا کند. هیچ‌گاه حمایت ایران از کردهای عراق در حمله حلبچه را فراموش نخواهیم کرد. آخرین کمکی که از طرف ایران شاهد بودیم مبارزه با تروریست‌های حاضر در عراق بود.

رشید با بیان اینکه "ما باید روابط ایران و عراق را با همکاری مشترک در تمام زمینه‌ها تقویت و موانع را مرتفع سازیم"، گفت: همچنین باید حقابه جمهوری عراق رعایت شود، همچنین به مبارزه با مواد مخدر و تجارت آن توجه شود زیرا این موضوع آفت بزرگی شده است.

وی تصریح کرد: همچنین اهمیت دارد نهادهای دو کشور برای بهبود زیرساخت‌های دو کشور و ارائه بهترین خدمات به دو ملت تلاش داشته باشند. در نشست امروز به جزئیات موضوعاتی که باید حل شود و مورد توجه باشد صحبت کردیم و ما تلاش خواهیم کرد به نتایج مثبت برسیم.

رئیس جمهور عراق با اشاره به توافق ایران و عربستان، ادامه داد: در مورد امنیت و ثبات منطقه باعث خرسندی است که به شما بهبود روابط ایران و عربستان سعودی را تبریک عرض کنم. این گام در بهبود روابط دو کشور باعث برقراری ثبات و امنیت در منطقه خواهد شد و منجر به امنیت منطقه و ملت‌های منطقه خواهد شد.

کد خبر: 1179310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =