درخواست از رئیسی برای فراهم کردن بسترهای اجرای طرح پزشک خانواده/ مهر ۱۴۰۲؛ آخرین مهلت صنعتی کردن آشپزخانه‌ دانشگاه‌ها است

«رفع مشکلات معیشتی کارگران، بررسی افزایش کمک هزینه دانشجویان علوم پزشکی و اعلام جزئیات هفته خوابگاه‌ها» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «مهر 1402 آخرین فرصت دانشگاه‌ها برای صنعتی کردن آشپزخانه‌ها از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و «انتقاد برخی دانشجویان از رویه شورای عالی امنیت ملی» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند.

افزایش مراکز هدایت شغلی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲/ یک میلیون نفر در نوبت دوم کنکور ثبت‌نام کردند

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «انتصاب و معرفی مسئول سیاست‌ورزی مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، انتقاد از اجرای یکباره طرح پزشک خانواده و ارتقای رتبه ایران در جذب دانشجویان بین‌الملل» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ دوم اردیبهشت ماه آورده است:   

حوزه تشکل‌های دانشجویی  

 ملاک تعیین حداقل دستمزد سالانه کارگران براساس قانون سبد معیشت و درصد تورم است

 بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در نامه‌ای به حجت‌الاسلام مظفری رئیس دیوان عدالت اداری خواستار رفع مشکلات کارگران شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: «قانون صراحتا ملاک تعیین حداقل دستمزد سالانه کارگران را سبد معیشت و درصد تورم قرار داده است. با این حال امسال علی‌رغم فشار تورمی بسیار زیاد، به ویژه در کالاهای اساسی و اجاره خانه‌ها، میزان افزایش دستمزد برخلاف قانون برای حداقل حقوق‌ ۲۷ درصد و برای بقیه ۲۱ درصد تعیین شده است.»

در این نامه تصریح شده است: « صحبت‌های رهبر انقلاب در روز کارگر و ظالمانه خواندن کوتاهی در پرداخت حقوق کارگر و بی‌توجهی به تامین نیازها و رفاه زندگی او حجت را بر همگان تمام کرد. امید است با ابطال این مصوبه خلاف قانون و عدالت، حقوق کارگران که در مصوبه پیشین ضایع شده جبران شود.»

انتصاب مسئول سیاست‌ورزی مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کشور

علی مظفری مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کشور با صدور حکمی علی اصغر تمن را بعنوان مسئول سیاست‌ورزی مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی معرفی کرد.

گفتنی است، پیشتر وی دبیر سابق شورای تبیین مواضع استان آذربایجان غربی، جانشین حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، عضودبیرخانه شورای تبیین مواضع کشور بخشی از فعالیت‌های دانشجویی  است.

انتقاد از رویه شورای عالی امنیت ملی در برخورد با دوستداران جبهه مقاومت

قرارگاه منطقه‌ای قفقاز و ۱۰۰ هسته بین‌الملل بسیج دانشجویی سراسر کشور در نامه‌ای به آیت الله سید ابراهیم رئیسی ریاست شورای عالی امنیت ملی از نحوه رویه این شورا با دوستاران جهبه مقاومت انتقاد کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: «ما تاکنون بر این تصمیمات و اقدامات غلط صبر انقلابی کرده‌ایم، ولی شدیداً هشدار می‌دهیم که اگر جنابعالی به عنوان ریاست جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی اراده‌ای مبنی بر تغییر این رویه و دلجویی از دوستداران انقلاب اسلامی در جبهه مقاومت صورت ندهید تکلیف انقلابی دیگری داریم که بر آن عمل خواهیم کرد و جنابعالی می‌دانید که فرزندان انقلابی حضرت روح‌الله و حضرت سیدعلی در مسیر عمل به تکلیف خود با هیچ احدی معامله و مماشات نمی‌کنند.»

 اجرای ضرب العجل طرح پزشک خانواده مشکل‌ساز خواهد بود

انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ در نامه‌ای به آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خواستار فراهم کردن بسترهای مورد نیاز برای اجرای طرح «پزشک خانواده و نظام ارجاع» شد.

در بخشی از این نامه تصریح شده است: « اجرای ناقص اصلاحات اساسی با هدف پر کردن رزومه و بقای برخی صندلی ها، صرف بودجه‌های کلان، افتتاحیه‌های نمایشی برخی مراکز درمانی و اقداماتی از این دست تنها نتیجه‌ای که به همراه دارد بنای سدی محکم از جنس دلسردی و ناامیدی در برابر تغییرات و اصلاحات اساسی در آینده است؛ که مهمترین دلیل آن قربانی شدن طرح‌های کارآمد و اثربخش، مانند نظام ارجاع که بالاتر ذکر شد، به طمع مصالح شخصی و انتخاب زمان نامناسب است.»

در این نامه تاکید شده است: «از آنجایی که مع الاسف سرمایه اجتماعی دولت به طور کلی و به خصوص در قبال سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طور چشمگیری کاهش یافته و رویکرد رسانه‌ای دولت از ابتدای دوره در اجرایی شدن طرح‌های تحولی و اصلاحگرایانه با اثرگذاری کشوری ضعیف و غیرقابل دفاع بوده؛ از جنابعالی و مسئولان ذیربط عاجزانه درخواست داریم به منظور هرچه موثرتر واقع شدن طرح مذکور از کلی گویی‌ها بپرهیزید، با رسانه آشتی کنید و با فرهنگ سازی و بالا بردن سطح پیش آگاهی عمومی ضامن پیاده‌سازی هرچه بهتر طرح با وجود اقناع و رضایت عموم جامعه باشید.»

حوزه صنفی_دانشجویی 

هفته خوابگاه‌های دانشجویی از ۱۶ تا ۲۲ اردیبهشت برگزار می‌شود

از سوی صندوق رفاه دانشجویان هفته خوابگاه‌های دانشجویی باشـعار «خوابگاه دانشـجویی؛ عرصه مسئولیت پذیری و مشارکت جمعی» از ۱۶ تا ۲۲ اردیبهشت برگزار می‌شود.

در این بخشنامه آمده است: با عنایت به حضور حداکثری دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی و به منظور ارتقا روحیه نشاط وسلامت و مشارکت و همدلی در میان دانشجویان، در سال جاری نیز هفته خوابگـاه‌های دانشـجویی باشـعار«خوابگاه دانشـجویی؛ عرصه مسئولیت پذیری و مشارکت جمعی» برگزار می‌شود.

کمک هزینه دانشجویان علوم پزشکی در سال ۱۴۰۲ چقدر افزایش داشته است؟ 

 شیوه‌نامه پرداخت کمک‌هزینه دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در سال ۱۴۰۲ اعلام شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کمک هزینه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته، بین ۲۵ تا ۸۱ درصد رشد داشته است.

برای مطالعه جدول کمک هزینه دانشجویان اینجا کلیک کنید.

ضرورت ارتقای جایگاه ایران نسبت به جذب دانشجویان بین‌المللی

 محمد جواد سلمانپور مدیر کل امور دانشجویان بین‌المللی وزارت علوم بر ارتقای جایگاه ایران نسبت به جذب و تحصیل دانشجویان بین المللی در مجامع بین المللی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه چالش‌های بسیاری در حوزه جذب دانشجویان بین‌المللی وجود داشته و دارد که برخی از آن‌ها مرتفع شده ‌است و سازمان امور دانشجویان در صدد رفع کلیه آن‌ها است که نیازمند همراهی و همکاری دستگاه‌های دیگر نیز است به همین منظور جلسه با موسسات جذب از این جهت برای ما فرصت مغتنمی است.

مهر ۱۴۰۲؛ آخرین مهلت صنعتی کردن آشپزخانه‌ دانشگاه‌ها

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان اظهار کرد که دانشگاه‌ها فرصت دارند تا مهرماه ۱۴۰۲ تجهیزات آشپزخانه‌هایشان را از سنتی به صنعتی تبدیل کنند. 

همچنین وی بیان کرد که سال گذشته صندوق رفاه دانشجویان به تمام دانشگاه‌ها اعلام کرد آماده همکاری برای تبدیل آشپزخانه‌های سنتی به صنعتی است، قطعاً این طرح برای دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است و ۵۰ درصد بودجه این طرح برعهده دانشگاه‌هاست و ۵۰ درصد دیگر را صندوق رفاه تقبل می‌کند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1179909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =