آیا هوش مصنوعی سیستم آموزشی را خراب می‌کند؟

پاندمی کرونا سیستم آموزشی را به سمت آموزش دیجیتال پیش برد، اما هنوز تا دیجیتالی شدن کامل آن راه درازی باقی است. با این حال، متخصصان آموزش پا را فراتر نهاده‌اند و به دنبال جواب این سوالند که آیا ورود هوش مصنوعی به سیستم آموزشی، آن را خراب می‌کند یا متحول؟

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ از نظر برخی کارشناسان، دیجیتالی کردن کامل مدارس و آموزش، با هدف اصلی آموزش که همان تعلیم و تربیت مقرون به‌صرفه است، کمی تناقض دارد. ولی پاندمی کرونا ثابت کرد که آموزش دیجیتال باید بخشی از سیستم آموزشی به شمار آید تا در مواقع ضروری جایگزین آموزش سنتی شود.

معلم‌ها بیشتر از دانش‌آموزان از ChatGPT استفاده می‌کنند

با این حال، هنوز کشورهای در حال توسعه در میانه راه آموزش سنتی و دیجیتال گیر کرده‌اند؛ ولی در برخی کشورها حرف از مرگ آموزش توسط هوش مصنوعی است. بحث سر این است که هوش مصنوعی به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهد که در نوشتن تکالیف‌شان تقلب کنند و در نتیجه یادگیری صددرصدی را از دست بدهند و در نهایت سیستم آموزشی را تضعیف کنند.

این تهدیدها اجتناب‌ناپذیر و نگرانی‌ها هم کاملا موجه است و کارشناسان و متخصصان به عنوان راهکار اول، پیشنهاد می‌دهند که ابتدا باید قدرت و تهدیدهای اصلی هوش مصنوعی را شناسایی کنیم و با اقدامات مناسب، از این فناوری به نفع خود استفاده کنیم و تحول مثبتی را در یادگیری و آموزش رقم بزنیم.

کمک هوش مصنوعی به سیستم آموزشی

هوش مصنوعی ابزار قدرتمندی برای دانش‌آموزان به شمار می‌آید که می‌تواند به سوالات درسی خود پاسخ دهد، مفاهیم دشوار درسی را به زبان ساده توضیح دهد و منابعی را برای یادگیری بیشتر پیشنهاد کند. همچنین می‌تواند براساس نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز بازخورد نشان دهد و توصیه‌های شخصی ارائه کند.

هوش مصنوعی نه تنها به شاگردان، بلکه به معلمان و مربیان هم می‌تواند کمک کند. مثلا می‌تواند با ارائه‌ راه‌های نووراآوردآورانه در ارائه محتوا و تعامل با دانش‌آموزان، تدریس را بهبود بخشد.

سلمان خان، بنیانگذار آکادمی خان، در مورد این موضوع می‌گوید: ما می‌توانیم با هوش مصنوعی یک مربی شخصی، اما شگفت‌انگیز به هر دانش‌آموز روی کره زمین بدهیم و از این طریق سیستم آموزش را به طور مثبت متحول کنیم. از سوی دیگر می‌توانیم به هر معلم روی کره زمین یک هوش مصنوعی به عنوان دستیار بدهیم تا با راهکارهای نوآورانه، سطح تدریس را بالا ببرد.

آکادمی خان سازمانی آموزشی است که وب‌سایتی با همین نام دارد و هدف اصلی این سازمان، «ارائه امکانات آموزشی با کیفیت و استاندارد بالا، به هرکس و در هر کجا» بیان شده ‌است. این سازمان غیرانتفاعی در سال ۲۰۰۶ به دست سلمان خان، آمریکایی-بنگلادشی تبار که خود دانش‌آموخته موسسه فناوری ماساچوست (MIT) است بنیان نهاده شد. در این آکادمی بیش از ۷۰۰ دوره آموزشی در زمینه ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، اقتصاد، تاریخ و پزشکی به رایگان ارائه شده که در یوتیوب هم قابل دسترسی هستند.

کارشناسان معتقدند که یک معلم خصوصی مبتنی بر هوش مصنوعی، با توجه به اینکه نقاط ضعف و قدرت دانش‌آموز را می‌شناسد،‌ به راحتی می‌تواند عملکرد او را در یک زمینه یا درس خاص بهبود ببخشد و به همین منوال، هوش مصنوعی می‌تواند به سادگی کل فرآیند آموزش را متحول کند.

روبات معلم

یکی از روش‌هایی که متخصصان آموزش برای تحول سیستم آموزشی به آن فکر می‌کنند، استفاده از یک روبات کوچک مبتنی بر هوش مصنوعی است که مکالماتش با دانش‌آموز را ضبط و تحلیل می‌کند و همیشه در دسترس است. اما نکته‌ای که در مورد این روبات وجود دارد، این است که به سوالات دانش‌آموز پاسخ نمی‌دهد و از این رو، راه‌های تقلب را برای دانش‌آموزان می‌بندد. مثلا زمانی که دانش‌آموز به او می‌گوید جواب را به من بگو، پاسخ می‌دهد: من معلم شما هستم و نمی‌توانم پاسخ این سوال را بدهم. فکر می‌کنید که گام بعدی برای حل این مساله چیست؟

پیش‌بینی می‌شود که آموزه‌های این معلمان هوش مصنوعی از یک معلم معمولی خیلی بهتر و تاثیرگذارتر باشد و به طور خلاصه، سیستم آموزشی را متحول می‌کند.

بنابراین، تهدید هوش مصنوعی ممکن است به عنوان فرصتی برای ایجاد تحول در تجربه تحصیلی دانش‌آموزان در نظر گرفته شود. با این حال، آنچه مورد نیاز است، شناسایی فوری تهدید ناشی از هوش مصنوعی و نیاز فوری به تغییر سیستم آموزشی با معرفی و ادغام آن و حل مشکل دیرینه بسیاری از کشورها -یعنی نداشتن تعداد کافی معلم و ابزارهای باکیفیت مقرون به‌صرفه- است.

کد خبر: 1180569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =