نصرالله ناصح‌پور ردیف‌دان و پیشکسوت آواز در بیمارستان بستری شد

استاد نصرالله ناصح پور خواننده پیشکسوت، ردیف‌دان و پیشکسوت آواز تحت عمل جراحی قرار گرفت.

پیمان ناصح پور فرزند استاد نصرالله ناصح‌پور در گفت‌گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره آخرین وضعیت ایشان اظهار کرد: عمل جراحی استاد نصرالله ناصح پور موفقیت‌آمیز بوده و ایشان هم اکنون در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

چرا موسیقی اصیل در جامعه ایرانی رو به افول است؟ / لزوم مخاطب‌شناسی توسط هنرمندان

به گزارش ایسکانیوز، نصرالله ناصح پور در سال ۱۳۱۹ در محله اونچی میدان اردبیل متولد شد و از همان دوران کودکی، در خانواده‌ای موسیقی‌شناس پرورش یافت. در محیط موسیقی اردبیل ، پدرش آقاشکور از نوازندگان ساز قارمون و مادرش نوازنده ساز دایره (ساز) (دایره آذری) بودند.

وی از اعضای هیئت مدیره کانون خوانندگان سنتی خانه موسیقی ایران بودند. نصرالله ناصح پور، با عزیمت به تهران، بیشتر اوقات خود را مصروف فراگیری موسیقی سنتی ایران کرد و پس از آشنایی با محمود کریمی، به هنرستان آزاد موسیقی ملی راه یافت و مشغول تحصیل شد. در آنجا، آشنایی با مطالب و نکته‌های شفاهی در کلاس درس علی اکبر خان شهنازی، این امکان را ایجاد کرد که در محفل هنری امیر قاسمی نیز، با روح و حس ساز سعید هرمزی و دیگر استادان حاضر در هنرستان محشور شود. پس از تشکیل کلاس‌های مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، از راهنمایی‌ها، آموزش و توصیه‌های نورعلی برومند بهره‌مند شد.

وی از جلسات شناخت موسیقی و کلام و تلفیق شعر و موسیقی نیز، بهره‌های فراوان جست و سپس جهت فراگیری ردیف عالی موسیقی سنتی و آموزش تصنیف و ضرب آهنگ مربوط به آن، به کلاس عبدالله دوامی راه یافت. وی همچنین حدود ده سال به تدریس «جواب آواز» در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر مشغول بود. جمشید عندلیبی (در زمینهُ ردیف و جواب آواز)، محمود مخدوم، صدیق تعریف، محمد ملاآقایی روزبهانی(همگی در رشتهُ آواز) از شاگردان او بوده‌اند. وی پس از طی دوره‌های عالی موسیقی به همراه محمدرضا لطفی در کانون فرهنگی و هنری چاووش به عنوان عضو شورای عالی فعالیت خود را ادامه داد. وی در این گروه به همراه محمدرضا شجریان و شهرام ناظری به اموزش موسیقی مشغول شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =