محدودیت رشته برای پژوهش‌های استادمحوری وجود ندارد

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت گفت: محدودیت رشته تحصیلی برای پژوهش‌های استاد محور در دانشگاه‌ها وجود ندارد.

محمد رضا دلیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  با اشاره به پذیرش دانشجو به شیوه استاد محور اظهار کرد: بخشنامه این نوع پذیرش دانشجو برای استعدادهای درخشان قبلا توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها ابلاغ شده بود؛ اما به تازگی آیین‌نامه برای سایر دانشجویان نیز ارسال شده است.

حمایت مالی بسیج اساتید از رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشجویی

وی با بیان اینکه محدودیت رشته تحصیلی برای پژوهش‌های استاد محور در دانشگاه‌ها وجود ندارد، گفت: ارتباط با صنعت در پذیرش دانشجو به شیوه استاد محور اهمیت بسیاری دارد. البته رشته‌های فنی و مهندسی که مرتبط با حوزه صنعت هستند، اهمیت ۲ چندانی دارند. 

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: نیاز سنجی حوزه صنعت و اقدام و ارائه راهکار برای حل آن، از اولویت مهم دانشگاه‌ها است. در این راستا، نیاز صنایع می‌تواند در قالب پروژه پژوهشی و قرارداد صنعتی باشد. در این ارتباط نیز با نظر استادان، پذیرش دانشجو انجام شود.

وی درباره جزئیات پذیرش دانشجو به شیوه استاد محور عنوان کرد: به تازگی آیین نامه این طرح از سوی وزارت علوم، حقیقات و فناوری ابلاغ شده است؛ اما برای اجرا و  پیاده سازی  در دانشگاه‌ها نیازمند برگزاری جلسات، بررسی دقیق و برنامه‌ریزی است تا ابعاد مختلف این آیین نامه برای دانشگاه‌های مختلف توجه و تبیین شود.

دلیری با تصریح بر اینکه تا کنون فرآیند پذیرش دانشجو به شیوه استاد محوری در دانشگاه‌ها کامل نشده است، گفت: همچنین در این مسیر، سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازها) که یک سامانه پایشی است، باید با دانشگاه‌ها و استادان پژوهشگر، همکاری لازم را داشته باشد. 

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: پذیرش دانشجو به شیوه استاد محوری به دو بخش تقسیم می‌شود. به این معنا که بخشی از آن در دانشگاه‌ها پیگیری می‌شود و بخش دیگر در توسط مسئولان سامانه نان انجام می‌شود. این سامانه‌ برای پایش پژوهش‌های دانشگاهی است. لیست کامل و دقیقی از پروژه‌ها و ایده‌ها که در سامانه نان ثبت شده‌اند، تهیه و استخراج می‌شود و در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد. سپس دانشگاه‌ها این پژوهش‌ها را به استادان معرفی و پیگیری می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که پژوهش‌های استاد محوری برای دانشجویان چه مقاطع تحصیلی است، خاطرنشان کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند بر اساس  پذیرش دانشجو به شیوه استاد محور جذب دانشگاه‌ها شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1185232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =