کاهش ۱۳ درصدی بودجه تحقیق و توسعه کره جنوبی/ به ازای یک میلیون دلار، کمتر از سه مقاله منتشر شده است

بودجه تحقیق و توسعه کره جنوبی در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته، ۱۳ درصد کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کره جنوبی در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲، به ازای هر یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری دولتی، کمتر از سه مقاله دانشگاهی تولید کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دولت کره جنوبی در بودجه پیشنهادی ۲۰۲۴، هزینه‌های تحقیق و توسعه را ۱۶.۶ درصد کاهش داده است. اگر این پیشنهاد تا چند ماه آینده به تصویب برسد، نخستین بار است که در ۳۳ سال گذشته کره جنوبی هزینه‌های علمی را کاهش داده است.

بیشتر بخوانید:

کاهش سهم تحقیق و توسعه از بودجه کشور در ۱۸ سال گذشته

ماه گذشته بود که دولت کره جنوبی تعدیل بودجه تحقیق و توسعه را رسانه‌ای کرد و آن را از ۲۳.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۱۹.۵ میلیارد دلار تغییر داد. بر اساس برنامه پیشنهادی، بودجه تحقیقات پایه ۶.۲ درصد و بودجه موسسات تحقیقاتی دولی ۱۰.۸ درصد کاهش یافت.

یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی درباره دلایل این کاهش بودجه گفت که شیوه‌های تحقیق و توسعه در گذشته باعث می‌شد که عده‌ای خاص بر منافع پروژه‌های تحقیق و توسعه با بودجه دولتی مسلط باشند.

البته بودجه پیشنهادی اولیه یک روز قبل از تصویب در شورای مشورتی ملی علم و فناوری، از سوی وزارت علوم کره جنوبی پس گرفته و اصلاح شد. بر اساس پیشنهاد اصلاح شده، بودجه تحقیق و توسعه نسبت به سال گذشته، ۱۳.۹ درصد کاهش یافته و به ۱۶.۲ میلیارد دلار رسیده است. این پیشنهاد به کاهش ۲۸ درصدی بودجه سال آینده موسسه اطلاعات و فناوری کره و پژوهشکده شیمیایی کره منجر خواهد شد. همچنین بودجه موسسه علم و فناوری پیشرفته کره (KAIST)، موسسه علم و فناوری گوانگجو، داگو و اولسان ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

بودجه موسسه تحقیقات هوافضای کره ۲۳ درصد کاهش یافته است. فدراسیون انجمن‌های علم و فناوری کره و سایر انجمن‌های علمی هم با کاهش ۷۰ درصدی حمایت مالی دولت مواجه شدند. لی جونگ هو وزیر علوم کره جنوبی معتقد است که این تصمیم اقدامی جسورانه است که ناکارآمدی‌ بودجه در هزینه‌های تحقیق و توسعه را ساماندهی می‌کند.

کاهش بودجه تحقیق و توسعه، پروژه‌های علمی را مختل می‌کند

جامعه علمی موافق این کاهش بودجه در طرح پیشنهادی دولت نیست. چرا که معتقد است کاهش هزینه‌ها می‌تواند منجر به ناتوانی موسسات تحقیقاتی برای پرداخت حقوق محققان جدید شود. در این راستا، ۹ اتحادیه بزرگ علم و فناوری در مخالفت با پیشنهاد دولت، گردهم آمدند. در این جلسه مدیران موسسات علمی و محققان نظرات خود را مطرح کردند.

اعضای جلسه خواستار بازگرداندن فوری بودجه تحقیق و توسعه به وضعیت قبلی شدند. چرا که این تصمیم و کاهش حدودا ۳۰ درصدی بودجه پروژه‌های علمی، می‌تواند به اختلال در طرح‌های تحقیق و توسعه‌ای شود که برای طولانی مدت برنامه‌ریزی شده‌اند.

تشدید درگیری بین دولت و جامعه علمی سبب شده که یک شرکت استارت‌آپی کره جنوبی، اقدام به ارزیابی کارایی بودجه تحقیق و توسعه کره‌ جنوبی کند. بر اساس بررسی‌های این شرکت، کره جنوبی در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲، به ازای هر یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری دولتی، کمتر از سه مقاله دانشگاهی تولید کرده است. در حالی که ژاپن و آمریکا با همین بودجه پنج مقاله تولید کرده‌اند.

البته این بررسی‌ها نشان می‌دهد که اغلب مقالات محققان کره‌ای در مجلات معتبری مانند نیچر (Nature)، سل (Cell) و ساینس (Science) منتشر شده‌اند. همچنین تعداد استنادات از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ حدودا ۲ برابر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =