دانشگاه‌های جهان چگونه درآمدزایی می‌کنند؟ / کسب پول با ورزش‌های دانشگاهی

کمبود بودجه یکی از مشکلات اصلی دانشگاه‌ها در جهان است، به خصوص در سال‌های اخیر و با شیوع بیماری کرونا، تعداد ثبت‌نام دانشجویان کاهش یافت و دانشگاه‌هایی که وابسته به درآمدهای شهریه‌ای بودند با بحران مواجه شدند. به همین دلیل، اغلب دانشگاه‌ها چه دولتی و چه غیردولتی به دنبال راه‌های برای درآمدزایی می‌گردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کمبود بودجه یکی از مشکلات اصلی دانشگاه‌ها در جهان است، به خصوص در سال‌های اخیر و با شیوع بیماری کرونا، تعداد ثبت‌نام دانشجویان کاهش یافت و دانشگاه‌هایی که وابسته به درآمدهای شهریه‌ای بودند با بحران مواجه شدند. به همین دلیل، اغلب دانشگاه‌ها چه دولتی و چه غیردولتی به دنبال راه‌های برای درآمدزایی می‌گردند.

بیشتر بخوانید:

بودجه عمومی دانشگاه‌ها در برخی مواقع کفاف حقوق‌ها را نمی‌دهد

کالج‌ها و دانشگاه‌ها در جهان، راه‌های متعددی را برای درآمدزایی اتخاذ می‌کنند. وقف، ورزش‌های دانشگاهی و جمع‌آوری کمک‌های مالی از جمله روش‌هایی هستند که دانشگاه‌ها برای کسب درآمد دنبال می‌کنند.

موقوفات یکی از منابع درآمدی دانشگاه‌هاست. موقوفه پولی است که در یک کالج یا دانشگاه با هدف حمایت از ماموریت آن مجموعه سرمایه‌گذاری می‌شود. دانشگاه‌ها معمولا از بودجه وقفی برای تامین مالی پروژه‌های تحقیقاتی یا گسترش بسته‌های کمکی برای دانشجویان واجد شرایط استفاده می‌کنند. برای مثال، دانشگاه هاروارد حدود ۲.۱ میلیارد دلار در سال بودجه وقفی در اختیار دارد. ۳۶ درصد از درآمد هاروارد از درآمد وقفی و ۲۱ درصد آن از شهریه تامین می‌شود.

درآمدزایی دانشگاه‌های جهان با ورزش

ورزش‌های دانشگاهی یکی از روش‌های درآمدزایی در دانشگاه‌های جهان است. برای مثال فوتبال و بسکتبال پر درآمدترین ورزش‌های دانشگاهی در آمریکا هستند. درآمدزایی دانشگاه‌ها از ورزش به میزان محبوبیت تیم‌های آن دانشگاه در جامعه بستگی دارد. دانشگاهی که تعداد قابل توجهی دانشجو و هزار فارغ‌التحصیل دارد، درآمد بیشتری نسبت به یک مدرسه خصوصی کسب خواهد کرد.

ایجاد پیوند بین تخصص دانشکده‌های مختلف و بخش خصوصی یکی دیگر از راه‌های درآمدزایی دانشگاه‌هاست. دانشگاه‌ها از طریق طرح‌هایی مانند مشارکت‌های انتقال دانش (KTP) و خدمات مشاوره‌ای می‌توانند نقش مهمی در توسعه مالی دانشگاه ایفا کنند. این شیوه می‌تواند درآمد پایدار بلندمدت برای دانشگاه‌ها به ارمغان بیاورد.

برگزاری دوره‌های آموزش حرفه‌ای برای عموم مردم

برگزاری دوره‌های آموزش حرفه‌ای برای عموم مردم یکی از این دوره‌هاست، بخش خصوصی و یا سازمان‌های صنعتی هم می‌توانند برای دانشگاه‌ها درآمدزایی داشته باشد. دانشگاه‌ها امکانات بسیاری را برای ارائه خدمات حرفه‌ای و آموزش مهارت‌ها دارند. این خدمات می‌تواند بخشی پرسود برای دانشگاه‌ها باشد.

همچنین دانشگاه‌ها می‌توانند با برگزاری کنفرانس‌ها و رویدادهای متنوع، درآمدزایی داشته باشند.

اجاره خوابگاه‌های دانشجویی

برخی دانشگاه‌های جهان با اجاره خوابگاه‌های دانشجویی در زمان‌های تعطیلی دانشگاه درآمدزایی می‌کنند. البته این شیوه کسب درآمد، نیازمند سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها و ساخت خوابگاه‌های باکیفیت است. خوابگاه‌های دانشجویی می‌توانند برای گردشگری، رویدادهای محلی یا اقامت‌های کاری مورد استفاده قرار بگیرد. 

دانشگاه‌ها همچنین می‌توانند اتاق جلسات و سایر امکانات خود را اجاره دهند. هر دانشگاه، صدها اتاق، سالن و امکاناتی مانند این دارد که اغلب خالی هستند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که مشاغل جدی نیازمند فضای حلسات موقت و انعطاف‌پذیر هستند. به همین دلیل، دانشگاه‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و درآمدزایی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =