پیش‌بینی بورس سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با افت‌وخیزهایی همراه بود هرچند که این نوسانات بازار با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در جریان معاملات روز جاری شاخص کل بورس تهران شاهد نوساناتی بود نیمه اول بازار رخ مثبتی را به خود گرفت؛ اما در نیمه دوم رویه منفی را در پیش گرفت تا در نهایت شاخص با رشد کمتر از ۲ هزار واحدی کار را تمام کند.

بیشتر بخوانید:

روند صعودی بورس ادامه دارد / افزایش هزار واحدی شاخص کل

از نظر فعالان بازار سرمایه شاخص کل بورس تهران دارای نوساناتی بود؛ اما این نوسانات به‌قدری در این روزها ریز و کوچک است که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود.

ارزش بازار بورس تهران در روی جاری در حوالی ۷ هزار همتی ارزش خود را حفظ کرده و بازار با ارزش معاملاتی کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان بازار را تمام کرد تا بازار سرمایه بی‌رمق‌تر از قبل به کار خودش پایان بدهد.

اما گروه سیمانی امروز رتبه دوم برترین ارزش معاملاتی را به خود دید، این موضوع ناشی از تقاضای خوب برای نماد سیمان اصفهان بود. سصف‌ها در جریان معاملات روز جاری از منفی ۴ درصدی تا مثبت ۷ درصدی نوسان داشت و ارزش معاملات این نماد فراتر از ۱۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.

گروه غذایی نیز جزو برترین گروه‌های بازار امروز از منظر ارزش معاملاتی بودند و بازار به این گروه توجه خاصی داشت در مقابل گروه شیمیایی خیلی خوب نبود و رتبه ششم را به خود گرفت.

در حالی چشم‌انتظار ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هستیم که کسب اطلاع از واردکنندگان و همچنین اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد این پروژه به‌نوعی به بن‌بست خورده است. جدا از صحبت‌های دو روز پیش وزیر صمت مبنی بر چالش ارزی واردات خودروهای کارکرده، فعالان عرصه واردات نیز می‌گویند سیاست‌گذار به این نتیجه رسیده که این طرح - واردات خودروهای دست‌دوم - از جنبه‌های مختلف، به‌خصوص نحوه ارائه خدمات پس از فروش، پختگی لازم را ندارد و ممکن است که این طرح فراموش شود!

خبر دیگری که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود این است که نرخ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین برای اولین‌بار منفی شده و خیلی‌ها دراین‌خصوص صحبت می‌کنند و این موضوع را با کشور خودمان مقایسه می‌کنند. نکته این موضوع اینجا است که حتی کشوری مثل چین هم می‌داند که بدون سرمایه گذاری خارجی این امکان وجود ندارد که رشد اقتصادی حاصل شود و تحلیلگران این حوزه معتقد هستند که سفر رئیس‌جمهور چین به امریکا نیز به این دلیل بوده است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

در خصوص شاخص بورس باید این طور گفت که چند روزی است که اهالی بازار طنزی برای آن ساخته‌اند و گفته می‌شود که بازار نوسان دارد؛ اما با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود. این در حالی است که شاخص از اواخر تیر سال جاری وارد محدوده ۲ میلیون واحدی شد و برای پنجمین ماه متوالی است که در همین محدوده‌ها قرار دارد. ارزش معاملات به همراه ارزش بازار چند ماه است که بدون تغییر خاصی در محدوده‌های ثابتی قرار گرفته‌اند و بازار به رویه سکون خود ادامه می‌دهد.

تکنیکالیست‌ها و بنیادی کاران بازار سرمایه به‌اتفاق بر سر این موضوع توافق کرده‌اند که بازار به یک خبر خوب نیاز دارد تا در مسیر صعودی قرار بگیرد. این خبر می‌تواند از دل بودجه سال ۱۴۰۳ باشد (که کمی سخت به نظر می‌رسد که از این سمت برای بازار خبر خوبی دیده شود). عده‌ای هم بحث جهش قیمت ارز را مطرح می‌کنند که چندی پیش رئیس بانک مرکزی این موضوع را تکذیب کرد و تعدادی هم به دنبال تجدید ارزیابی دارایی‌ها هستند تا شاید از این طریق رخ بازار مثبت شود و بازدهی خوبی را برای سال ۱۴۰۲ از روی قیمت‌های تابلوی برای خود کسب کنند.

کد خبر: 1208406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =