گردش مالی ۵ هزار میلیاردی قراردهای ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: تعداد قراردادهای ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ در سال جاری است و ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز گردش مالی در قراردادها وجود دارد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم در جشنواره ملی بزرگداشت پژوهشگران و فناوران برگزیده وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: دانش آموزان سرمایه‌های اصلی کشور برای رشد و پیشرفت هستند.

بیشتر بخوانید:

درآمد ۱۹۷ میلیارد تومانی از قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه‌های کشور در بخش تولید علم و فناوری و تربیت انسانی با کیفیت استاندارد بالا، در حال فعالیت هستند.

صالحی تصریح کرد: هم اکنون زیست بوم فناوری کشور و بستر مناسب برای تجاری سازی ایده‌ها و یافته‌های علمی در کشور فراهم شده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: بیش از ۳۰۰ تور دانش آموزی برای بازدید از پژوهشگاه و پارک‌های علم و فناوری در سال گذشته برگزار شده است. همچنین از ۴۵۰ دانش آموز و معلم تقدیر شده است.

وی گفت: امروز به نام روز پژوهش و مدرسه و آینده سازان در تقویم هفته پژوهش نام گذاری شده است.

صالحی با تاکید بر تحقیقات بنیادی بیان کرد: تحقیقات منجر به گسترش مرزهای دانش می‌شود. من می‌خواهیم رتبه علمی ایران را در گذشته و حال مقایسه کنم. ایران در سال ۱۹۹۶ میلادی با حدود ۸۵۱ تولید علمی در رتبه ۵۴ دنیا را کسب کرد اما در سال ۲۰۲۲ میلادی با بیش از ۷۸ هزار تولید علمی در رتبه علمی ۱۵ جهان قرار دارد.

این مسئول گفت: تعداد قراردادهای ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ در سال جاری است. بسیاری از این قراردادها بر پایه تحقیقات بنیادی است. همچنین ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز گردش مالی در قراردادها وجود دارد.

صالحی افزود: کلمه نوآوری به معنای کار جدید نیست بلکه رساندن ایده به تولید محصول در بازار است. در این راستا ۵۴ پارک علم و فناوری در کشور فعالیت دارند.

معاون پژوهشی وزیر علوم درباره آمار تعداد مراکز فناوری ذیل دانشگاه‌های کشور گفت: در حال حاضر ۲۱۶۶ شرکت دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری و نوآوری و مراکز رشد اشتغال دارند. همچنین ۲۷۹ مرکز رشد و ۱۲۱۶۴ واحد فناور نیز در مراکز علمی کشور مستقر هستند. علاوه بر آن، ۴۰۰ انجمن علمی در دانشگاه‌های کشور فعالیت دارند.

محبی: مجلس برای ایجاد ساختار جدید همراه آموزش و پرورش باشد

علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و رئیس ستاد هفته پژوهش آموزش و پرورش صبح امروز در ادامه این مراسم بیان کرد: با اهمیت‌تر از پژوهش در هیچ کاری وجود ندارد. در مبانی دینی و روایات ما نیز مهم تر از تحقیق و پژوهشی وجود ندارد آنقدر که تحقیق و پژوهش بنیان دین است و اصول دین از پژوهیدن تشکیل می‌شود. 

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: نظام آموزشی دنیا بر پایه پژوهش و مایه بقای آن است. پژوهش باید نیازهای اساسی را حل کند و پژوهشگاه نیز در آموزش و پرورش باید مرجعیت باشد. 

محبی اظهار کرد: دکتر حسابی بیان کرده که ریشه علم تحقیق است؛ هرچه به ریشه بیشتر برسیم شاخه‌ها پربارتر می‌شود. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برنامه ۵ ساله برای خود دارد که می‌توانیم آن را محقق کنیم. 

وی افزود: پژوهش باید به مرجعیت در آموزش و پرورش برسد. ما چرخش‌های تحولی را برای خود تعریف کرده‌ایم. از جمله این موارد تحولی اینکه باید از مؤسسه‌ای عمومی به مرکزی تخصصی و ماموریت گرا تبدیل شویم تا به حل مسائل برسیم. در این راستا نظام مسائل آموزش و پرورش تدوین شد و ۱۰ توسعه سیاستی برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین در نظر دارید از پرداختن به پژوهش‌های  فرعی بپرهیزیم و به  پژوهش‌های اصلی و تحولی برسیم. 

وی افزود: ما از فرایند محوری به نتیجه محوری می رویم. لازم است رشد چندبرابری عملکرد و سرعت بالا و ارتقای کیفیت عملکرد و بهره‌وری داشته باشیم. هزینه‌های پژوهش با این رویکرد یک دهم کاهش یافته است. 

محبی تصریح کرد: ما از تصدی‌گری به تنظیم گری رفتیم. ما با ۷ دانشگاه و موسسه آموزش عالی و ۱۱ انجمن تفاهم نامه نوشته‌ایم. تصمیم سازی و پاسخ به نیازهای آموزش و پرورش، توسعه فرهنگ پژوهش و  انجام پژوهش های کاربردی تا بنیادی جزو مطالعات حوزه آموزش و پرورش است. در این راستا ۱۴ شیوه نامه و آیین نامه که بستر کار ما را در برمی‌گیرد، تدوین شده و ۱۰ موضوع اساسی بازنگری شده است. 

به گفته محبی؛ ساختار آموزش و پرورش ما شبیه ساختار هیچ جای دنیا نیست. ما عدم انسجام، موازی‌کاری، گستردگی و عدم پاسخ‌گویی ناشی از ناهماهنگی ساختاری را داریم. سند تحول گفته باید این موارد را اصلاح کنیم. 

رئیس ستاد هفته پژوهش آموزش و پرورش تاکید کرد: در برخی کشورهای دنیا وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، فرهنگ و آموزش بهداشت ذیل یک بستر تعریف می‌شوند. مجلس باید به کمک ما بیاید و برای ایجاد ساختار جدید همراه آموزش و پرورش باشد.

محبی گفت: تدوین الگوی مدرسه تراز اینکه یک مدرسه چه شاخص‌هایی دارد و تدوین نقشه راه اجرای سند تحول، اعتباربخشی اولیه آن انجام شده به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شده است. همچنین برای آسیب شناسی رتبه بندی معلمان، آیین نامه جدید تدوین شده که شامل انگیزه‌بخشی و تعیین صلاحیت معلمان است و رضایتمندی معمان را ارتقا می‌دهد. 

رئیس ستاد هفته پژوهش آموزش و پرورش اضافه کرد: الگوی هدایت تحصیلی لازم است. آموزش و پروش حدود ۵۰۰ هزار نفر را به سمت رشته علوم تجربی سوق می‌داد که ۲ هزار نفر از آنها وارد علوم پزشکی شوند. هیچ جای دنیا با استعدادهای خود چنین کاری نمی‌کنند. 

وی با تاکید به اهمیت همکاری دستگاه‌های نقش آفرین در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد: واکاوی سبک زندگی ایرانی اسلامی و تبیین آن برای دانش آموزان نیز از برنامه‌های مهم ما است. همچنین تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه و روانشناسی مدرسه برای ما دارای اهمیت است. 

محبی خاطرنشان کرد: امسال از نظر تعداد دانش آموزان شرکت کننده در جشنواره پژوهش، به لحاظ کمی ۳۰۰ هزار نفر کاهش شرکت کننده داریم؛ اما آمار راه یافتگان به مرحله کشوری و رشد منتخبان را داشتیم. همچنین ۱۲۵ دانش آموز امسال مورد تقدیر قرار می‌گیرند که ۶۰ طرح پژوهشی مشترک دارند. 

لطیفی: استفاده از علوم نوین باید در کلاس‌های درس مدیریت شود

حجت الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی  در این مراسم بیان کرد: ما باید به صورت جدی به موضوع پژوهش در آموزش و پرورش بپردازیم. امروزه آموزش و پرورش  بیش از هر زمان دیگر به مطالعات بنیادی، فعالیت‌های پژوهشی و درس پژوهشی نیاز دارد. 

وی افزود: فراهم کردن فرصت‌های برای یادگیری مهارت‌هایی دانش آموزان برای زندگی کردن، به آن نیاز دارند. آنان باید شایستگی‌های پایه را فرا بگیرند. 

حجت الاسلام لطفی بیان کرد: ما باید ویژگی‌های شخصیتی را در دانش آموزان نهادیه کنیم تا آنان در آینده نسبت به فعالیت‌های پژوهش علاقمند باشند. 

این مسئول با تاکید بر اینکه دلنش آموزان باید روحیه پرسش‌گری داشته باشند، عنوان کرد: ما باید شوق به یادگیری و جستجو کردن و توانمندسازی بنیادی و پرسش گری را در دانش آموزان تقویت کنیم. 

وی افزود: دانش آموزان در محیط مدرسه و خانه باید در موضوعات مختلف تجربه‌ورزی داشته باشند. آموختن به تنهای منجر به انتقال مفاهیم درسی و علمی نیست، بلکه تجربه باید با آن توامان باشد. 

حجت اسلام لطفی با اشاره به علوم نوین عنوان کرد: هوش مصنوعی می‌تواند آسیب‌هایی در پی داشته باشد. بنابراین استفاده از علوم نوین باید توسط معلمان در کلاس‌های درس مدیریت شود. دانش آموزان باید بدانند که پاسخ‌های هوش مصنوعی همیشه درست نیست و باید این پاسخ‌ها تحلیل و بررسی شوند. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: دانش آموزان باید فارغ از انتخاب رشته دانشگاهی باید مهارت و شایستگی داشته باشند. این موضوع در گرو این است که معلمان خودشان افرادی شایسته باشند. 

نگاهداری: بسیاری از مدیران کشور توان حل مسائل را ندارند

بابک نگهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من یک معلم زاده هستم و زمانی که در جمع معلمان قرار می‌گیرم، احساس می‌کنم بین اعضای خانواده خود هستم. 

وی درباره تفاوت‌های بین نظام‌های غربی و اسلام بیان کرد: نظام غربی هدف نهایی خود را رشد اقتصادی و رفاهیات تعریف کرده است، اما نظام اسلامی تعالی و رشد افراد را هدف نهایی خود می‌داند. 

نگهداری بیان کرد: ما هر میزان در بستر علم و نهاد تعلیم و تربیت فعالیت کنیم، در واقع برای پیشبرد دین و گسترش اهداف دینی در جامعه حرکت کرده‌ایم. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و پرورش باید در خور تمام فعالیت‌ها در کشور باشد تا اهداف نظام اسلامی تحقق یابد. 

وی افزود: برگزاری تمام رویدادهای پژوهشی در دانشگاه‌ها و مدارس بستر اصلی برای نظام حکمرانی و اسلامی است. من عقیده دارم فعالیت‌های پژوهشی باید از مدارس آغاز شود. 

نگهداری عنوان کرد: اقدام پژوهشی در مدارس در واقع ریز نهادهای موفقیت هستند. پژوهشگاه آموزش و مدارس هم در این مسیر و تکثیر موارد موفق دانش آموزی نقش اصلی برعهده دارد. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌تصریح کرد: شریف یک نظام آموزش و پرورش در بهسازی کشور ، تولید مسیری برای تغییر در حوزه پژوهش و علم است. 

وی گفت: به عقیده من، پژوهش و باز آموزی مستمر علمی و آموزشی در تغییر و بازنویسی کتاب‌های درسی در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد. 

نگهداری ادامه داد: بسیاری از مدیران کشور توان حل مسائل را ندارند، چراکه سال‌ها پیش این توان را در مدارس به وی آموزش نداده‌اند. 

این مسئول گفت: درمان تمام دردهای جامعه کنونی ما در حوزه آموزش و پرورش است. معلمان الگوهای بهتری برای افراد هستند تا استادان دانشگاه‌ها. 

وی افزود: اگر افراد در مدارس به درستی تربیت شوند، در آینده می‌توانند مدیران و افراد تاثیر گذاری در جامعه باشند. 

نگهداری گفت: پژوهشگاه‌ها نسبت به دانشگاه‌ها در فعالیت‌های علمی مرجعیت بیشتری دارند. بنابراین پژوهشگاه‌ها باید در جایگاه اصلی خود قرار گیرند. 

وی اضافه کرد: درس پژوهشی معلمان و اقدام پژوهشی دانش آموزان باید در مرکز پژوهش آموزش و پژوهش هدف‌مند دنبال شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1210216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =