به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حامد افشاری معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد در همایش فرصتها و ظرفیتهای صادراتی به عراق که دوشنبه اول دی ماه ۱۴۰۴ در دانشگاه آزاد برگزار شد، اظهار کرد: صادرات اهمیت زیادی دارد و باید به درستی انجام شود. وقتی کیفیت محصول صادرشده با مشکل مواجه باشد، اعتماد کشورهای دیگر به کشور ما کاهش پیدا میکند. راهکار این است که نسبت به قانونگذاری در زمینه صادرات حساسیت داشته باشیم. مهم است که برند ایرانی را مورد توجه قرار دهیم.
وی افزود: ما نتوانستهایم به درستی در بازار عراق موفق باشیم و این موضوع باید آسیبشناسی شود. اینکه عراق را فقط به عنوان یک کشور صادراتی ببینیم درست نیست، این کشور یک شریک صادراتی برای ایران است. عراق متفاوت از سایر کشورهای همسایه است. چرا که این کشور در حال گذار از بازار سنتی به بازار مدرن است. عراق هماکنون نیازمند آموزش و مهارت است و ما میتوانیم از این فرصت استفاده کنیم. برخی کشورها با سرمایه زیاد وارد چین شدهاند و برخی با فناوریهای پیشرفته و برخی مانند ترکیه با مدلهای کسب و کاری موفق. ما باید از خودمان بپرسیم که با چه ابزاری میتوانیم وارد عراق شویم.
افشاری خاطرنشان کرد: ما نسبت به چین و ترکیه مزیتهایی پنهانی داریم. چون با عراق مشترکات داریم. عراق در مرحله گذار از مرحله پس از جنگ است و ما این تجربه را داشتهایم. دانش مدیریت محدود مزیت رقابتی ایران برای ورود به بازار عراق است. ایران نظامهای آموزشی متعددی دارد که میتواند برای صادرات به عراق استفاده شود. پول برای برخی کشورها معنی ندارد به طوری که محصول لوکستر را انتخاب میکنند؛ اما عراق به پول اهمیت میدهد و ما میتوانیم در این زمینه توجه این کشور را جلب کنیم. شاید این امکان برای ایران در بازار عربستان وجود نداشته باشد.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفت: صادرات سیستمهای آموزش، یکی از حوزههایی است که ایران میتواند در عراق نقش ایفا کند. فعالیت در این حوزه نیازمند حکمرانی و برنامهریزی است. صادرات مدل و سیستم مانند مدلهای مدیریت شهری در لایه دوم میتواند مورد توجه قرار گیرد. صادرات فناوریهای نرم هم در لایه سوم باید لحاظ شود. تربیت نیروی انسانی، طراحی دوره مشترک بین ایران و عراق، آموزش دانشجویان عراقی و هدایت پروژههای آنها در راستای حل مشکلات عراق از جمله راهکارهای مناسب استفاده است.
انتهای پیام/

نظر شما