طالبان به لحاظ ایدئولوژی با گروه لیبرال حاکم در دولت افغانستان مشکل اساسی دارد

یک کارشناس منطقه و مسایل افغانستان با اشاره به حملات تروریستی روزهای اخیر در افغانستان گفت: طالبان سعی دارد زمان بخرد تا در مذاکرات دوحه شرایطی پیش آید که آمریکایی‌ها هر چه بیشتر از افغانستان خارج شوند و شرایط برای حمله به دولت و در دست گرفتن دولت مرکزی فراهم شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، پیرمحمد ملازهی  با اشاره به حمله اخیر در کابل به یک دانشگاه و کشته و زخمی شدن حدود ۵۰ تن از دانشجویان و جوانان و در پاسخ به این پرسش که این حملات تا چه اندازه به مذاکرات صلح در این کشور مربوط است؟ گفت: مذاکرات صلح فعلا به بن بست کشیده شده است. طالبان و دولت افغانستان روی مفادی که در مذاکرات اصلی مطرح شد توافق نکردند از این رو زود است درباره پیشرفت مذاکرات بتوان حدس زد.

وی با اشاره به این که مسئولیت عملیات انتحاری در دانشگاه کابل را داعش قبول کرده است اما دولت افغانستان معتقد است طالبان این کار را انجام می‌دهد، افزود: شاید از یک جهت درست می گویند، چون گروه‌هایی هستند در افغانستان که در کشورهای خاصی مثل حزب التحریر در ازبکستان یا نهضت اسلامی تاجیکستان و گروه هایی در جنوب آسیا که علیه هند در کشمیر می‌جنگند و اینها به اضافه شبکه حقانی تمایلاتی به داعش دارند، الان پرچم داعش را بالا می‌برند. طالبان می‌گوید با اینها کاری نداریم اما دولت می‌گوید بخشی از گروه حقانی و شورای کمیته در شبکه حقانی عملیات در کابل را هدایت و انجام داده اند چراکه آنها در دستگاه های افغانستان به ویژه دستگاه های امنیتی نفوذ کرده اند، از این رو این تلقی این است که طالبان دست دارد اما طالبان این را به هر شکل انکار می کند.

این کارشناس مسایل منطقه و افغانستان تصریح کرد: فکر می کنم طالبان در صحنه سیاسی با توافقی که با آمریکا انجام داد به لحاظ سیاسی و از آنجایی که ۷۵ درصد خاک افغانستان را در دست دارد خود را بسیار قوی می بیند و می تواند دست به چنین اقداماتی بزند. به نظر می آید طالبان می‌خواهد زمان بخرد تا در مذاکرات دوحه شرایطی پیش آید که آمریکایی ها هر چه بیشتر از افغانستان خارج شوند و شرایط برای حمله به دولت و در دست گرفتن دولت مرکزی فراهم شود.

ملازهی در پاسخ به این که اما بعید است که آمریکایی‌ها کامل از این کشور خارج شوند و از طرفی طالبان آن نیروی نظامی که بتواند چنین کاری را انجام دهد در اختیار ندارد ؟ گفت: توافق طالبان با آمریکا این است که آنها نیروهایشان را افغانستان خارج کنند اما اینکه از افعانستان به طور کامل خارج شوند بعید است و ما نمی‌دانیم دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد. افغانستان از یک سو با آسیای مرکزی هم مرز با روسیه است و از سویی با چین و ایران و مهار این کشورها برای آمریکا بسیار مساله مهمی است از این رو معتقدم خروج کامل آمریکا از این کشور واقع بینانه نیست. از سویی این توافق با نظر ترامپ و خلیل زاد بوده است باید دید در دولت آینده آمریکا تحولات به چه شکل پیش می رود.

وی درباره توانایی نظامی طالبان گفت: طالبان درست است که به لحاظ نظامی قوی است اما نیروی آنها نسبت به ناتو قابل مقایسه نیست و مجبور است در بخش‌ها و اقداماتی محتاطانه عمل کند یا وارد عمل نشود چرا که آنها نیروی هوایی در اختیار ندارند. آنها با نیروهای دولتی در زمین خوب می جنگند اما در آسمان خیر. طالبان امیدوار است که بتواند قدرت را در دست بگیرد اما نیروهای جهادی در شمال افغانستان مخالف آنها هستند و ممکن است با شروع اقداماتی از سوی طالبان آنها نیز به مقابله اقدام کنند.

این کارشناس مسایل منطقه و افغانستان تصریح کرد: شاید طالبان با اعمال فشار و انجام عملیات های تروریستی امتیاز بیشتری در مذاکرات بگیرد اما نه طالبان می‌تواند دولت و آمریکا را از بین ببرد و نه دولت و آمریکا می توانند طالبان را از دور خارج کنند از این رو جز مذاکره که در دوحه در جریان است راه حلی میانه و قابل قبولی وجود ندارد.

ملازهی درباره حمله تروریستی در دانشگاه کابل و انتخاب یک مکان فرهنگی و دانشگاهی اظهار کرد: طالبان از قبل هم مراکز فرهنگی و دانشگاهی و مدارس به ویژه مدارس دخترانه را مورد هدف و حمله قرار داده یا به آتش کشیده است؛ آنها مخالف سیستم دانشگاهی و آموزشی به شیوه غربی هستند. از سویی حمله به دانشگاه کابل در حالی انجام شد که قرار بود در آن روز نمایشگاه کتاب ایران در آنجا افتتاح شود و طبیعی است عمده علاقه مندان به کتاب های ایرانی از شیعیان افغان هستند که مورد هجمه گروه های طالبان هستند. در عین حال این نوع عملیات‌ها و حملات به مراکز فرهنگی چیز تازه‌ای در افغانستان نیست. طالبان به لحاظ ایدئولوژی با گروه لیبرالی که در دولت حاکم است مشکل اساسی دارند.

منبع: ایسنا 
انتهای پیام/

کد خبر: 1079840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =