عملکرد دولت دلیل اصلی کاهش مشارکت در انتخابات / مشکل اصلی اقتصاد داخلی است

کارشناس سیاست خارجی عامل با اشاره به شعارهای دولت در حوزه سیاست خارجی که همه مسائل را به آن گره زده و قول رفع آن‌ها را داد، درباره تأثیر آن بر ناامیدی مردم گفت: دلیل اصلی کاهش مشارکت در انتخابات و ناامیدی مردم عملکرد دولت در سال‌های گذشته است.

«ابوالفضل صدقی» کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ایسکانیوز؛ درباره تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور گفت: هم تفکری که تحریم‌ها را کاغذپاره دانسته و می‌گویند هیچ تأثیری ندارد و هم نگاهی که تمام مشکلات کشور را ناشی از تحریم‌ها و سیاست خارجی می‌داند اشتباه است.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات کشور تحت تأثیر تحریم‌ها است افزود: هرچند بعد از رفتن «دونالد ترامپ» این فشار مقداری کاهش یافته و راه‌های فرار از تحریم‌ها بیشتر شده است، اما ما همچنان قادر به فروش نفت و گرفتن پول خود نیستیم و در بخش‌ها مختلف تحریم هستیم و هیچکس نمی‌تواند این مسائل را انکار کند اما با وجود آنکه برداشتن تحریم‌ها برای اقتصاد کشور اهمیت بسیار زیادی دارد و باید تمام تلاش برای برداشته شدن آن‌ها به کار گرفته شود اما مشکل اصلی اقتصاد کشور در داخل است.

صدقی رویکرد سیاست خارجی دولت «حسن روحانی» که تمام نگاه خود را معطوف به برجام کرده را اشتباه دانست و ادامه داد: ما تنها باید بخشی از ظرفیت خود را صرف سیاست خارجی کرده و بخش اصلی ظرفیت کشور را معطوف مسائل داخلی کشور و مواردی چون مبارزه با فساد، اصلاح ساختارها و حل مشکلات مالیات و بانک‌ها کنیم و اگر این اتفاق بیفتد دیگر غرب نمی‌تواند ما را تحریم کند.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «مگس بر روی زخم می‌نشیند» گفت: باید زخم‌ها کشور برطرف شود؛ برای مثال اگر زمانی نمی‌توانستیم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ساخته و بنزین تولید کنیم، حتما در این زمینه نیز تحریم می‌شدیم بنابراین باید در داخل کشور خود را قوی کنیم که تحریم‌ها کاملا بی‌اثر شود.

وی افراط برخی افراد که می‌گویند اصلا به سیاست خارجی کار نداشته و نیازی به ارتباط با غرب نیست را اشتباه دانسته و اظهار کرد: هرچند غرب دشمن است، اما قدرت اقتصادی قوی دارد و دنیا در دستش است و درنتیجه به کشور فشار می‌آورد؛ بنابراین باید برای کاهش این فشارها تلاش کنیم اما دولت آینده باید تلاش اصلی خود را معطوف داخل کشور کند و کاری کند که غرب نتواند ما را تحریم کند.

صدقی با بیان اینکه دولت آقای روحانی توجه لازم به این موضوع را نداشت ادامه داد: باید به بقیه کشورها فهماند که خواسته‌های غیرمعقول آنها برای ما پذیرفتنی نیست. نباید اینگونه باشد که تمام دنیا موشک داشته باشند اما ما حق ساخت آن را نداشته باشیم، تمام دنیا بتوانند دانش هسته‌ای داشته باشند اما ایران نه، و رژیم صهیونیستی می‌تواند 250 کلاهک هسته‌ای داشته باشد اما جمهوری اسلامی ایران حق غنی‌سازی 20 درصد هم ندارد.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: اینکه ما موشک و قدرت منطقه‌ای خود را بدهیم که دشمن دست از سر ما بردارد، اتفاق نخواهد افتاد. هرچه ابزار قدرت در دستان ما در حوزه‌های مختلف مانند هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای بیشتر باشد، در مذاکرات نتایج بهتری به دست خواهیم آورد در نتیجه نباید از این قدرت‌های خود دست بکشیم.

دلیل اصلی کاهش مشارکت در انتخابات عملکرد دولت است

وی با اشاره به شعارهای دولت در حوزه سیاست خارجی که همه مسائل را به آن گره زده و قول رفع آن‌ها را داد، درباره تأثیر آن بر ناامیدی مردم گفت: دلیل اصلی کاهش مشارکت و ناامیدی مردم عملکرد آقای روحانی در سال‌های گذشته است. البته قبول دارم که اگر انتخابات مشارکتی‌تر می‌شد، مشارکت هم تاحدی بالاتر می‌رفت اما آنچه در سال 88 یا 96 رخ داد، اتفاق نمی‌افتاد.

صدقی با بیان اینکه ما با یک دولت ورشکسته طرفیم افزود: دولت ورشسکته دو ویژگی دارد؛ یکی اینکه مقبولیت و مشروعیت آن کاهش پیدا می‌کند و دیگری آنکه ناکارآمد است و اگر ما بخواهیم دولت را از ورشکستی خارج کنیم باید به دنبال کارآمدی برویم.

این کارشناس سیاست خارجی برای دلگرمی مردم و بازگشت اقبال آن‌ها به دولت باید کارآمدی آن را بالا ببریم افزود: دلیل اصلی ناراحتی مردم و حتی طرفداران روحانی، وضعیت معیشت است و اینکه امیدی که به دولت بسته بودند ناامید شد بنابراین کارآمدی یعنی اصلاح وضعیت معیشتی مردم و مبارزه با فساد و اینکه مردم ببینند که چرخ زندگیشان می‌چرخد.

ضعف دیپلماسی اقتصادی پاشنه آشیل کشور است

وی با اشاره به شعارهای برخی کاندیداهای ریاست جمهوری درباره دیپلماسی اقتصادی گفت: دیپلماسی اقتصادی موضوعی بسیار مهم است و دیپلماسی کشور در این زمینه کاملا تعطیل است یعنی وزارت امور خارجه همانند کشورهایی مثل چین عمل نکرده است.

صدقی درباره دیپلماسی اقتصادی گفت: دیپلماسی اقتصادی یعنی وزارت امور خارجه و دستگاه‌های مرتبط بتوانند تمام ظرفیت‌های کشور هدف را برای اهداف اقتصادی خود فعال و نیاز آن کشورها را شناسایی کند. یک مثل خوب سفارت چین در ایران است. دیپلمات‌های چینی در کشورمان به دنبال بازاریابی محصولات خود می‌رود.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی یکی از نقاط ضعف اصلی و پاشنه آشیل کشور در حوزه اقتصاد است ادامه داد: سیاست خارجی و امنیتی باید در حوزه اقتصاد فعال شوند و بخش اقتصادی سفارتخانه‌های ما در کشورهای مختلف را فعال کرده تا بتوانند ظرفیت‌های اقتصادی ما را به دنیا معرفی کنند اما معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در حال حاضر کاملا تعطیل است درحالیکه این معاونت باید بیشترین فعالیت را داشته باشد.

وی درباره فرآیند انتخاب دیپلمات گفت: دیپلمات‌ها باید از افرادی انتخاب می‌شود که حداکثر دلبستگی و ارادت را جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. دیپلماتی که به دنبال منافع شخصی خود، بردن فرزندان به خارج از کشور و تجارت شخصی است، کاری برای کشور نمی‌کند.

صدقی با بیان اینکه جهادی شدن دیپلمات‌ها با آنچه الآن اتفاق می‌افتد بسیار متفاوت است ادامه داد: جوانان متخصص، مؤمن و متعهد کشور هیچ جایگاهی در دستگاه دیپلماسی ندارند درحالیکه در فرآیند انتخاب دیپلمات باید به این نسل جوان توجه شود اما به نظر می‌رسد در بسیاری از بخش‌های وزارت امور خارجه انقلاب نشده است.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه دیپلمات باید با جان و دل کار کند و در راه کشور حاضر به فدا کردن جان خود باشد افزود: تعداد دیپلمات‌های ما که به این صورت عمل می‌کنند بسیار محدود است و بیشتر آن‌ها تنها به فکر گذراندن دوره خود در یک کشور با آب و هوای مناسب هستند در حالی که دیپلمات‌های کشوری مانند عربستان برای پیشبرد منافع کشورشان، خود را به آب و آتش می‌زنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =