دانشگاه آزاد اسلامی برادر ناتنی نیست!

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: در کشورهای مختلف بخش خصوصی حمایت می‌شود؛ اینجا مالیات‌های سنگین پرداخت می‌کنیم اما هیچ امکانات و تسهیلاتی از دولت و وزارت علوم نمی‌گیریم. گویا برادر ناتنی و شهروند درجه دو هستیم.

عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به این مطلب که مناظرات اخیر نشان داد مشکل اصلی معیشت مردم است، افزود: این موضوع نشان می‌دهد که آموزش عالی از سبد هزینه‌های مردم خارج شده؛ حتی این حوزه نیز امروز به‌دنبال یکسان‌سازی و افزایش حقوق اساتید است. با توجه به اینکه آموزش عالی مسئله مهمی است اما اگر در اولویت نباشد به آن پرداخته نمی‌شود. نظر کاندیداها این بود که مردم خیلی دغدغه آموزش عالی را ندارند.

دولت روحانی در کار دانشگاه آزاد سنگ‌اندازی کرد

جوانپور در ادامه افزود: البته در این زمینه نقد هم به دانشگاهیان وارد است که تلاشی نکردند و کم‌کاری شد. دانشگاهیان می‌توانستند برنامه‌هایی به کاندیداها ارائه کنند و مطالباتی از کاندیداها نداشتند؛ به ویژه دانشگاه آزاد که مشکلات معیشتی و مشکلات جدی با وزارت علوم دارد. دولت می‌توانست بسیاری از گره‌ها را از دانشگاه آزاد باز کند که اینکار را نکرد، بلکه سنگ‌اندازی نیز کرد.

وی با بیان این مطلب که اگر شعار آیت‌الله رییسی رفع تبعیض و اجرای عدالت باشد؛ قطعا عدالت آموزشی و عدالت در امکانات آموزشی دانشگاه آزاد نیز منتفع خواهد شد، گفت: وزارت علوم بین دانشگاه آزاد و وزارت علومی‌ها تبعیض قائل می‌شود و این ظلمی آشکار در حق دانشگاه آزاد است. به‌ویژه اینکه ایشان معروف هستند که کارخانجات تعطیل شده را احیا می کند، دانشگاه آزاد که باری از روی دوش دولت برمی‌دارد و بخش عمده‌ای از بار آموزش عالی کشور را عهده‌دار است، عدالت حکم می‌کند دانشگاه آزاد نیز از امکانات و ظرفیت‌های موجود استفاده کند.

عدالت حکم می‌کند نگاه به توسعه آموزش‌عالی‌ یکسان باشد

جوانپور ادامه داد: در دولت گذشته و دولت احمدی‌نژاد به این حوزه توجه نشده است؛ بلکه مشکلات دانشگاه آزاد با برداشتن کنکور، ایجاد دانشگاه‌های موازی، محدودیت‌های ایجاد شده در ظرفیت برخی رشته‌ها و سختگیری به دانشگاه آزاد اسلامی اضافه نیز شده است. رفع تبعیض و برقراری عدالت حکم می کند به تمام آموزش‌عالی‌ها یکسان نگاه شود و بر اساس توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که دارند به آنها امکانات داده شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مورد انتظارات جامعه نخبگانی از دولت سیزدهم اظهار کرد: توقع این است که به طور جدی با تشکیل کمیته‌ای ویژه مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شود و اگر هم دست دولت نباشد از مجلس کمک گیرد؛ همچنین تسهیلاتی ایجاد شود که دانشگاه آزاد اسلامی نیز بتواند از آن استفاده کند. بر اساس قانون اساسی دانشگاه‌های دولتی باید به صورت رایگان خدمات ارائه دهند. دولت جلوی اینها را بگیرد.

جوانپور افزود: اگر دولت بخش خصوصی را واگذار می‌کند باید کمک هم کند. در حال حاضر دانشگاه‌های شهریه‌ای موازی، از امکانات دولتی استفاده می‌کنند و به دانشگاه‌های پولی تبدیل شدند. چرا در موضوع دانشگاه آزاد اسلامی حمایتی صورت نمی‌گیرد؟ دانشگاه آزاد با ایجاد بیش از 80 هزار نفر شغلی که به شکل مستقیم ایجاد کرده و در اقتصاد شهرها موثر بوده است آیا در حوزه اقتصاد و آموزش عالی نادیده گرفتنی است؟

وی در ادامه بیان کرد: در کشورهای مختلف بخش خصوصی حمایت می‌شود؛ اما اینجا مالیات‌های سنگین پرداخت می‌کنیم اما هیچ امکان و تسهیلاتی از دولت و وزارت علوم نمی‌گیریم. گویا برادر ناتنی و شهروند درجه دو هستیم. دانشجوی پزشکی و دندان‌پزشکی ما هم این را حس می‌کند و این با روح عدالت ناسازگاری دارد و با شعار آیت‌الله رییسی که  رفع تبعیض و عدالت‌خواهی است، مطابقت دارد.

جوانپور نفع دانشگاه و حوزه آموزش عالی را دوری از سیاست‌زدگی دانست و توضیح داد: باید به آموزش عالی نگاه علمی شود و سیاست نه در آموزش عالی و نه در آموزش و پرورش دخیل نشود. متاسفانه در دولت گذشته این دو وزارتخانه با تبدیل شدن به میدان سیاسی سیاستمداران از  تولید علم و منویات رهبری در حوزه علم و دانش غافل شده‌اند و این ظلم بزرگی در حوزه آموزش عالی کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =