مجلس در طرح ساماندهی کنکور نمی‌تواند ورود کند!

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به توافق نانوشته‌ای که بین مجلس و شواری عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته، گفت: مجلس درباره طرح ساماندهی کنکور نظری هم داشته باشد؛ نظرش فایده‌ای ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ طرح ساماندهی سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه، پس از مدتها نقد و بررسی در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب این شورا رسید. این طرح که قرار است از کنکور ۱۴۰۲ اجرایی شود؛ چند تفاوت مهم با نحوه برگزاری کنکور کنونی دارد از جمله اینکه کنکور ۲ بار در سال برگزار خواهد شد و نتایج آن نیز تا ۲ سال اعتبار دارد. علاوه بر این‌ها کنکور فقط برای دروس تخصصی برگزار می‌شود و برای دروس عمومی سوابق تحصیلی دانش آموز در نظر گرفته می‌شود اما مهمترین تغییر طرح جدید این است که ۶۰ درصد وزن پذیرش دانشجو مربوط به سوابق تحصیلی است و ۴۰ درصد مربوط به کنکور می‌شود.

برخی کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که این طرح برخلاف عدالت آموزشی است. ایسکانیوز به منظور بررسی این موضوع و اینکه آیا کمیسیون آموزش مجلس قصد ورود به این مسئله را دارد با احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده است.

فلاحی با بیان اینکه بررسی این مسئله از دست کمیسیون آموزش مجلس خارج است، گفت: طبق تصمیماتی که گرفته شده، قرار بر این است؛ در مواردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود می‌کند کمیسیون آموزش وارد نشود و در مواردی که کمیسیون ورود می‌کند شورا وارد نشود.

وی ادامه داد: بر همین اساس کمیسیون در موضوع ساماندهی کنکور ورود نمی‌کند و حتی اگر نظری هم داشته باشد؛ نظرش فایده‌ای ندارد.

فلاحی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در این زمینه هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کرده و تصمیم گرفته است و مجلس نمی‌تواند ورود کند. البته آنها نباید وارد حیطه قانون‌گذاری شوند و کارشان سیاست‌گذاری است؛ اما در این موضوع وارد قانون‌گذاری شده‌اند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چرا توافقی خلاف قانون صورت گرفته است، بیان کرد: شورا فراتر از قانون عمل می‌کند و بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی از اختیارات رهبری استفاده می‌کند و در این موارد وارد می‌شود و تصمیم فراقانونی می‌گیرد.

 نماینده مردم همدان درباره این موضوع که برخی نمایندگان مجلس معتقدند این طرح خلاف عدالت آموزشی است، اظهار کرد: خلاف عدالت آموزشی هست ولی تصمیم را گرفته‌اند و ما نمی‌توانیم ورود کنیم.

فلاحی همچنین درباره طرح آمایش آموزش عالی کشور که آن هم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و وزیر علوم به خاطر اجرای آن کارت زرد گرفت، اظهار کرد: کار مجلس اثر نداشت و آنها کار خودشان را انجام می‌دهند. با اینکه در کمیسیون مطرح شد که حتما اجرای این طرح با حضور نماینده هر شهر صورت بگیرد؛ اما آنها کار خودشان را انجام می‌دهند و این طرح را عملیاتی کرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره درخواست برخی از داوطلبان برای تعویق کنکور هم بیان کرد: بر اساس وضعیت اضطراری کشور ستاد ملی کرونا در این‌باره تصمیم می‌گیرد. سال گذشته نیز همین اتفاقات افتاد و در نهایت ستاد ملی کرونا حرف نهایی را زد. تعویق کنکور امسال هم در دست ستاد ملی کروناست و مجلس ورود نمی‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =