آخرین گزینه‌های شهرداری تهران چه کسانی هستند؟

یکی از مهم ترین اقدامات منتخبین ششمین دوره شهر تهران انتخاب شهردار آینده است. گمانه‌زنی‌های زیادی در این باره صورت گرفته و هربار اسامی متعددی مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی ایسکانیوز، انتخابات شورای ششم شهر و روستا، 28 خرداد همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و مردم تهران به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی رای مثبت و قاطع دادند و مجموع آرای 5 کاندیدا از شورای پنجمی ها در انتخابات فقط حدود 200 هزار نفر بود. قرار است از اوایل شهریور فعالیت شورای جدید آغاز و برنامه های این شورا برای خدمت رسانی به شهروندان اجرایی شود. یکی از مهم ترین اقدامات منتخبین ششمین دوره شهر تهران انتخاب شهردار آینده است. گمانه‌زنی‌های زیادی در این باره صورت گرفته و هربار اسامی متعددی مطرح می‌شود. حالا سوال این است که شورای ائتلاف چه کسی را راهی بهشت (نام خیابانی که شهرداری تهران در آن واقع شده است) می‌کنند؟

تا کنون لیست‌ متنوعی از سوی جریان های فعال سیاسی، احزاب و رسانه‌ها منتشر شده است که در مجموع می‌توان گفت شهرداری تهران در حال حاضر 13 گزینه احتمالی دارد.

گزینه‌ های احتمالی برای سکان داری شهرداری تهران

از بین افرادی که نامشان به عنوان شهردار تهران مطرح شده، نام 5 تن در کابینه‌ احتمالی و پیشنهادی به رئیسی دیده شده است.

1- سعید محمد: از سال 97 به فرماندگی قرارگاه خاتم منصوب شد که این سمت را تا همین اخیر و پیش از جدی شدن بحث شرکتش در انتخابات ریاست جمهوری حفظ کرد. با این حال همزمان با بحث شرکتش در انتخابات از سوی اصولگرایان به عنوان گزینه شهردار تهران نیز مطرح شد. به طوریکه برخی بر این باورند که او از ابتدا نه برای ریاست‌جمهوری، بلکه برای شهرداری تهران در نظر گرفته‌ شده بود

2- علیرضا زاکانی: علیرضا زاکانی یکی دیگر از کاندیداهای  احتمالی تصدی پست شهرداری است. زاکانی در حال حاضر رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نماینده قم در دوره یازدهم مجلس است. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مسئول سازمان بسیج دانشجویی،‌ عضو شورای جمعیت هلال‌احمر، نماینده تهران در دوره هفتم، هشتم و نهم و... از جمله سوابق وی است.

3- رستم قاسمی: وزیر سابق نفت در زمان دولت احمدی نژاد و رییس اسبق قرارگاه خاتم النبیاست که در کنار مطرح شدن اسمش به عنوان شهردار آتی، احتمال حضور او در دولت رئیسی نیز بسیار زیاد است.

4- سردار دهقان: وزیر دفاع سابق در دولت روحانی که از سال ۹۰ تا ۹۲ مشاور قالیباف در شهرداری بوده است.

5- بذرپاش: یکی از مدیران پرحاشیه و جوان اصولگرا است که مدیریت سایپا، پارس خودرو و ... را در کارنامه خود دارد. با روی کار آمدن مجلس اصولگرای یازدهم همچنین او به ریاست دیوان محاسبات منصوب شد که البته این انتخاب به دلیل اینکه سابقه کار او 3 سال از مدتی که در قانون قید شده کمتر بود، با حواشی زیادی همراه شد. در نهایت نیز تلاش‌های قالیباف بود که او را به دیوان محاسبات رساند.

6- مازیار حسینی: از نزدیکان قالیباف است که نامش در دو لیست اصولگرایان برای شهردار تهران آمده است. وی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در دوره محمد اسلامی بود. مازیار حسینی متولد سال 1349 است و مدرک دکترای تخصصی در رشته مهندسی عمران  داشته و استاد دانشگاه است. وی حدود ۱۵ سال در شهرداری تهران بوده و در حوزه معاون فنی عمران شهرداری،‌ معاون حمل و نقل ترافیک، جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و ... مشغول به کار بود. حسینی همچنین مجری طرح صنعتی سازی ساختمان وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را هم در کارنامه خود دارد. 

7- هابیل درویشی: مدیرعامل سابق مترو و معاون مهندسی و مدیرعامل فعلی بنیاد تعاون ناجا است. از او به عنوان گزینه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد یاد می‌شود و حتی شایعه‌هایی مبنی اختلاف‌هایش با محمدباقر قالیباف شنیده می‌شد، با این حال تا پایان دوره مدیریت قالیباف همچنان در این سمت باقی ماند.

8- مجتبی عبدالهی: از ابتدای حضور قالیباف در شهرداری تهران به عنوان مدیرکل پشتیبانی فعالیت خود را آغاز کرد. سپس به عنوان شهردار در مناطق ۲۰ و ۷ و پس از آن در کسوت معاون خدمات شهری و معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در مجموعه مدیریت شهری فعالیت داشت. او هم اکنون مدیرکل اوقاف استان تهران است.

9- علیرضا جاوید: علیرضا جاوید در زمان قالیباف شهردار سابق تهران، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بود و همچنین از او به عنوان یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد یاد می‌شود. اما نکته عجیب درباره جاوید این است که در شورای پنجم که همگی از لیست اصلاح‌طلبان به شورا راه یافته بودند، در بین 7 گزینه برای شهرداری تهران نام علیرضا جاوید نیز وجود داشت.

10- پژمان پشمچی زاده: معاون اسبق شهرداری تهران است. پشمچی‌زاده در حال حاضر معاون نظارت مجلس یازدهم است. پشمچی‌زاده همچنین در کارنامه خود معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مشاور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی ایران در طرح‌های عمرانی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران و معاون پشتیبانی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و... را دارد.

11- محمد جواد شوشتری: از او به عنوان یکی از یاران نزدیک قالیباف یاد می‌شود. شوشتری در زمان مدیریت قالیباف بر شهرداری، سرپرست سازمان فرهنگی هنری بود، رئیس سازمان زیباسازی مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران بود. بعد از شهرداری او به جهاددانشگاهی رفت و آنجا به سمتی منصوب شد. با این حال اظهارات نشان می‌دهد پیوند نزدیک او با قالباف همچنان حفظ شده است.

12- محسن پیرهادی: عضو شورای چهارم شهر تهران و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی یکی از گزینه‌های احتمالی است. پیرهادی متولد 1359 در تهران است و در حال حاضر عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم می باشد و مدیرمسئولی روزنامه رسالت را برعهده دارد. وی در شورای چهارم شهر تهران هم عضو هیأت رئیسه شورا و همچنین مدتی رئیس سازمان بسیج شهرداری تهران و ... بود.

13- لطف‌الله فروزنده: متولد1340  از دیگر کاندیداهای احتمالی شهرداری آینده تهران است. فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه‌گذاری دولت دهم و معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور را در سوابق خود دارد ودر حال حاضر به عنوان دستیار تولیت آستان قدس در امور استان‌ها منصوب شده است. وی همچنین دارای مدرک دکتری در رشته دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه تهران است و عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس است. 

احتمال انتخاب شهردار زن برای تهران

همچنین باید این را نیز عنوان کرد که در برخی رسانه ها بحث احتمال انتخاب یک زن برای سکان داری شهرداری تهران نیز مطرح شده است. سوده نجفی یکی از منتخبین شورای ششم شهر تهران در این باره عنوان کرد: اعضای شورا روی گزینه‌های مختلف فکر می‌کنند. اگر خانمی کارآمد، انقلابی با روحیه جهادی همچنین شاخص و معیارهای مناسب برای گزینه شهرداری تهران باشد، اعضای شورا شرایط آن را بررسی می‌کنند و اگر همه موضوعات و ابعاد مختلف به صورتی باشد که انتخاب شهردار زن به نفع شهر باشد، قطعاً آن را رد نمی‌کنیم، ولی باید توجه داشته باشید که ما نگاه متفاوت نسبت به این قضیه نداریم و فرقی ندارد که شهردار زن یا مرد باشد، مهم کیفیت در اجرای برنامه‌ها و بهبود وضعیت تهران است. اگر یک زن برای اداره تهران توانمندتر باشد، قطعا به آن رأی می‌دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =