کمبود جسد برای تشریح در دانشگاه‌های علوم پزشکی!

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی قم از کمبود جسد برای تشریح آناتومی در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، معضل کمبود پزشک در کشور، مشکل دیروز و امروز نیست. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، سرانه پزشک در ایران در مقایسه با کشورهای گروه ۲۰ به ۱۱.۷ پزشک می‌رسد. این در حالی است که سرانه پزشک در کشورهای همسایه همانند ترکیه ۱۸.۴۲و عربستان سعودی ۲۶.۱۰ است. آمار سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که به ازای ۱۰ هزار نفر، تقریباً ۶ پزشک متخصص در کشور وجود دارد این در حالی است که در کشور لیتوانی بیش از ۵۰ پزشک متخصص به ازای هر ۱۰ هزار نفر تعریف شده است. 

برخی از افراد بر این باورند که کمبود پزشک را می‌توان با افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی در دانشگاه‌ها جبران کرد، برخی دیگر از این افراد بر این باورند سیاست‌های افزایش ظرفیت‌ رشته‌های پزشکی باید بازنگری شده و افزایش ظرفیت در این رشته‌ها باید بر اساس امکانات و زیرساخت‌های لازم در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها صورت گیرد.

محمدرضا عزیزخانی دبیر کل شورای صنفی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز با اشاره به کمبود امکانات آموزشی در بیمارستان‌ها اظهار کرد: در حال حاضر فضاهای بیمارستانی در راستای افزایش ظرفیت پزشکی طراحی نشده است. هم‌اکنون تمامی دانشجویان در ایام کرونا برای دوره کارورزی در بیمارستان‌ها حضور ندارند. من دانشجوی پزشکی بالینی هستم و در بسیاری موارد مشاهده کردم با وجود حضور نداشتن این دانشجویان، ایستگاه پرستاری یک بیمارستان از ظرفیت کافی برخوردار نبوده و بسیار شلوغ است.

وی ادامه داد: متاسفانه فضای بیمارستان‌ها در حال حاضر به گونه‌ای تعریف نشده است که بتواند پاسخگوی تعداد بسیاری از دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی باشد. در بسیاری از موارد مشاهده شده ۲۰۰ دانشجو در یک کلاس درس حضور دارند در چنین شرایطی طبیعتاً مفاهیم آموزشی به درستی به دانشجویان انتقال داده نمی‌شود.

کمبود جسد برای تشریح آناتومی

یکی از مواردی که دانشجویان پزشکی در حال حاضر با آن روبرو هستند، مشکل کمبود جسد برای تشریح آناتومی است. دبیر کل شورای صنفی پزشکی علوم پزشکی قم در این باره گفت: در دانشکده پزشکی قم شاخصی وجود دارد که بر اساس تعداد مشخصی دانشجو باید تعداد مشخصی جسد آناتومی برای تشریح وجود داشته باشد، متاسفانه دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمین فقیر هستند. در چنین شرایطی افزایش ظرفیت پزشکی صحیح به نظر نمی‌رسد؛ در صورت افزایش ظرفیت چطور می‌توان به دانشجویان تشریح آناتومی را به درستی یاد داد. در چنین شرایطی در حوزه آموزشی، دانشجویان بی‌سوادی به جامعه وارد خواهند شد.

افزایش ظرفیت پزشکی بر اساس زیرساخت‌های آموزشی صورت گیرد

عزیزخانی بیان کرد: بسیاری از افراد بر این باورند شاخص تعداد پزشکان در کشور زیاد نیست و موافق افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی هستند. این در حالی است که در گام اول باید امکانات و زیرساخت‌های آموزشی لازم برای افزایش ظرفیت پزشکی در نظر گرفته شود. در حال حاضر بحث افزایش یا کاهش ظرفیت دانشجویان پزشکی مطرح نیست، بلکه بر پذیرش دانشجوی پزشکی متناسب با امکانات و شرایط موجود تاکید می‌شود.

وی افزود: شنیده‌ها حاکی از آن است وزیر بهداشت زمانی‌که در حوزه آموزشی مشغول به خدمترسانی بود، بر تخصیص ظرفیت دانشجوی پزشکی یک شهر متناسب با ظرفیت‌های آن تاکید می‌کرد. دانشگاه‌ها نیز باید در مسیر افزایش ظرفیت پزشکی بر اساس امکانات و زیرساخت‌های موجود گام بردارند.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بر اساس نظرسنجی شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی قم، ۸۰ درصد دانشجویان مخالف افزایش ظرفیت پزشکی بودند. طبیعتاً در چنین شرایطی رویکرد یک دانشکده نباید برخلاف این موضوع باشد؛ زیرا تفکر بی‌ارزش بودن را بین دانشجویان القا می‌کند. متاسفانه دانشکده به دغدغه و رویکرد دانشجویان توجهی ندارد و موضوع پذیرش دانشجو پزشکی متناسب با امکانات را در دستور کار قرار نمی‌دهد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1111747

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =