طب سنتی / خواص دارویی عرق نسترن چیست؟

عرق نسترن دارای خواص بسیار مفیدی از جمله خاصیت ضد پیری و آنتی اکسیدانی می باشد و از این رو مورد توجه بسیاری از مصرف کنندگان قرار گرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، عرق نسترن دارای طبعی گرم بوده و تقویت کننده می باشد. از این ماده برای درمان بسیاری از بیماری ها و اختلالات مانند ناراحتی های معده، تقویت قلب، تقویت اعصاب، رفع ورم کلیه، تصفیه خون و رفع بسیاری از مشکلات دیگر استفاده می شود.

گیاه نسترن از خانواده رز وحشی می باشد. ارتفاع این گیاه بین 1 تا 5 متر است و دارای شاخه های خاردار و متراکمی است. برگ های این گیاه  تخم مرغی شکل است و گل های آن ریز و به سه رنگ صورتی کمرنگ، سفید و زرد هستند.

این گیاه اغلب در حاشیه باغ ها و رودخانه ها و در زمین هایی که خاک آنها داری گچ می باشد می روید. میوه این گیاه به رنگ قرمز می باشد که در پاییز می رسد. میوه این گیاه که به میوه گل رز شناخته می شود دارای مقادیر فراوانی ویتامین ها و عناصر مغذی است و از آن برای تهیه انواع دمنوش ها و کرم ها استفاده می شود.

علاوه بر میوه های گیاه نسترن، از گلبرگ های آن نیز به منظور درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. بهترین زمان برای کشت گیاه نسترن از اول تیر تا اواخر شهریور ماه می باشد. عرق نسترن طبعی گرم و میوه آن طبیعتی گرم و خشک دارد.

 محل رویش گیاه نسترن

نسترن گیاه بومی اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا است. این گیاه از زمان جنگ جهانی دوم در باغ های آمریکا نیز کاشته می شد و اکنون در نواحی مرطوب و شنی نوار ساحلی شرقی یافت می شود.

این گیاه در اکثر مناطق ایران مانند همدان، گلستان، کرمانشاه، اصفهان، شیراز، کرمان، تهران، دماوند، آستارا، مشکین شهر، خلخال و کردستان نیز رشد می کند.

خواص دارویی عرق نسترن

یکی از فراورده های گیاه نسترن عرق این گیاه است که از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

 درمان ناراحتی معده با عرق نسترن

مصرف عرق گیاه نسترن می تواند به درمان ناراحتی های معده کمک کند. از این عرق برای درمان زخم معده و درد معده استفاده می شود.

عرق نسترن سبب برطرف کردن انقباض ماهیچه های معده و در نتیجه تقویت آنها خواهد شد.

نوشیدن یک فنجان عرق نسترن و یا دم کرده آن در روز از ابتلا به بیماری های دستگاه گوارشی جلوگیری کرده و در تسکین درد ناشی از بیماری های معده و کلیه و روده بسیار مؤثر است.

 دفع سنگ کلیه و مثانه با عرق نسترن

عرق نسترن دارای خاصیت درمانی برای دفع سنگ کلیه و مثانه می باشد. برای دفع سنگ کلیه علاوه بر عرق این گیاه می توان از دم کرده میوه آن نیز استفاده کرد. برای این منظور باید روزانه آن را مصرف کرد. مصرف عرق نسترن نه تنها سنگ کلیه و مثانه را برطرف می کند بلکه از تشکیل آن نیز پیشگیری می کند.

متخصصان طب سنتی عرق این گیاه را برای درمان مشکلاتی مانند قولنج، نفریت و سنگ های کلیه و مثانه و ناراحتی های مربوط به دستگاه ادراری تجویز می کنند.

به منظور دفع سنگ کلیه  از دم کرده میوه این گیاه و یا عرق آن قبل از غذا استفاده کنید.

 درمان افسردگی و بی خوابی با عرق نسترن

از دیگر خواص عرق نسترن خاصیت فرح بخشی و ضد افسردگی این گیاه می باشد. نوشیدن مقداری از چای و یا شربتی که حاوی مقداری عرق نسترن باشد باعث ایجاد طراوت و نشاط می شود. همچنین درد میگرن را کاهش و یا تسکین می دهد.

مصرف عرق نسترن سبب رفع مشکلات کم خوابی و بی خوابی می شود و اعصاب را تقویت می کند.

برای این منظور یک چهارم عرق نسترن را با یک لیوان آب مخلوط کرده و آن را در صورت تمایل شیرین کنید و چند بار در روز بنوشید.

 تقویت اعصاب با عرق نسترن

مصرف عرق نسترن به علت دارا بودن مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی سبب کاهش حالت کسالت و خستگی شده و باعث تقویت اعصاب می شود و از افسردگی جلوگیری می کند.

 درمان تپش قلب و تصفیه خون با عرق نسترن

دم کرده میوه گیاه نسترن و همچنین عرق آن باعث از بین بردن تپش قلب وتقویت آن می شود. همچنین عرق نسترن سبب  کمک به تصفیه خون می شود. برای این منظور از دم کرده میوه نسترن  و یا عرق آن روزی سه فنجان بنوشید.

 عرق نسترن را چگونه مصرف کنیم؟

بهترین زمان برای مصرف عرق نسترن هنگام قبل از خواب و یا صبح زود قبل از طلوع آفتاب می باشد. اما می توانید از این عرق قبل از غذا نیز به اندازه یک فنجان مصرف کنید.

برای درمان بیماری ها بهتر است هر روز یک تا دو فنجان از عرق نسترن را بنوشید. می توانید عرق نسترن را به صورت شربت نیز میل کنید. برای تهیه شربت عرق نسترن باید نصف فنجان عرق را با یک فنجان آب سرد و کمی عسل ترکیب کرده و میل کنید.

برای تهیه دم کرده نسترن باید 1 تا 3 قاشق میوه خرد شده را در آب جوش ریخته و به مدت 20 دقیقه بگذارید بماند و سپس آن را صاف کنید. از این دم کرده می توانید روزی سه بار بنوشید.

 مضرات عرق نسترن

مصرف عرق نسترن به تنهایی ایجاد مسمومیت نمی کند اما در صورتی که در مصرف آن زیاده روی شود ممکن است باعث بروز حساسیت در دستگاه تنفسی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =