۲۷ مهر؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۲۷ مهر برابر با ۱۹ اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، امروز ۲۷ مهر برابر با ۱۹ اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویدادها:

۴۸۰ پیش از میلاد - اتحاد ایران با کارتاژ برضد یونانیان

نوزدهم اکتبر سال ۴۸۰ پیش از میلاد (۲۷ مهرماه) را روزی نوشته اند که خشایارشا رهبر وقت ایرانیان با دولت کارتاژ (تونس امروز و نواحی اطراف آن در شمال آفریقا که رو به روی جزیره سیسیل و پاشنه ایتالیا در ساحل جنوبی مدیترانه قرار گرفته و آثار ابنیه باستانی آن زمان باقی است) پیمان اتحاد بست.

هدف خشاریاشا پسر داریوش و نوه دختری کوروش بزرگ از این پیمان، ایجاد سد در برابر گسترش اتحادیه یونانیان در جهت جنوب و شرق و درگیر نگهداشتن این اتحادیه در جنگهای دوردست بود تا به فکر تعرّض به ایونیِ ایران نیافتد. [شهرهای یونانی زبان واقع در آناتولیای غربی و جزایر شرقی دریای اژه و دریای مدیترانه از جمله قبرس، ایونی خوانده می شدند. واژه یونان که در خاور میانه بکار می رود برپایه کلمه ایونی ساخته شده است.]. در آن زمان، یونان در جنوب ایتالیا و از جمله در جزیره سیسیل (سیچیلیا) مهاجرنشین داشت که معروفترین آنها سیراکیوز (سیراکوز) است.

در پی همین اتحاد و کمک مالی ایران بود که «هامیلکار» کارتاژی به سیسیل حمله نظامی برد. ولی پس از پیاده شدن در ساحل پالرموی امروز چون توفیقی به دست نیاورد همانجا خودکشی کرد.

اتحاد امپراتوری ایران (ابرقدرت جهان وقت) و کارتاژ تا ۷۰ سال بعد (سال ۴۱۰ پیش از میلاد) ادامه داشت و کارتاژ از کمک مالی ایران برخوردار بود.

کارتاژی ها مهاجران فنیقی (لبنانی ـ سوری) بوده اند که نام شهر خود واقع در تونس امروز و ساحل دریاچه تونیشیا را «کارت هاداشت» به معنای شهر تازه گذارده بودند که رومی ها آن را «کارتاژ» تلفظ کردند که چون کتب تاریخ قرون قدیم عمدتا توسط رومی ها نوشته شده است به همین صورت باقی مانده است. معروفترین سردار کارتاژی، هانیبال بود که به اسپانیا و ایتالیا لشکر کشید و در این لشکرکشی از فیل استفاده کرده بود.

۱۴۵۳ - یک رشته جنگ میان فرانسه و انگلستان که ۱۱۶ سال طول کشید (در کتب تاریخ معروف به جنگهای صد ساله) با امضای یک پیمان صلح و برسمیت شناخته شدن سلطه انگلستان بر منطقه «کاله» پایان یافت.

۱۷۸۱ - پایان حکومت انگلستان بر مهاجرنشینان

کورنوالیس آخرین فرماندار انگلیسی مهاجرنشینان آمریکا که نظامیان او از نیروهای مشترک استقلال طلبان و فرانسه در «یورک تاون» ویرجینیا شکست خورده بودند ۱۹ اکتبر ۱۷۸۱ شمشیر خود را به علامت تسلیم نزد جورج واشنگتن فرستاد، ولی به بهانه بیماری شخصا با وی ملاقات نکرد و سپس با نیروهای شکست خورده اش خاک آمریکا را ترک گفت. پادشاه انگلستان برای جبران تحقیر کورنوالیس، وی را به سمت فرماندار هندوستان منصوب کرد و به این شبه قاره فرستاد!.

۱۲۱۹ - شکست و عقب‏ نشینی روس‏ها در نبرد ایروان

دولت روس که از زمان پطر کبیر در صدد اتصال به دریای آزاد از طریق جنوب بود، با هر بهانه‏ای متصرفات خود را افزایش می‏داد. در سال ۱۲۱۸ ق مردم قره‏ باغ و گنجه شورش کردند که با عکس العمل خشن دولت روس سرکوب شدند. مردم آن نواحی به ایران متوسل شدند و این امر باعث آغاز جنگ اول ایران و روسیه گردید.

در ابتدا عباس میرزا ولیعهد و فرزند ارشد فتحعلی شاه قاجار بر سیسیانوف فرمانده‏ی روسی غلبه کرد و نیروهای روسیه عقب نشینی کردند. بعدها سیسیانوف در این جنگ کشته شد و زمینه‏ی جنگ اصلاندوز و امضای معاهده‏ ی ننگین گلستان فراهم آمد.

۱۹۱۸ - مجارستان اعلام استقلال کرد. این سرزمین قبلا ضمیمه اتریش بود که نیروهای این امپراتوری در جنگ جهانی اول که در اکتبر ۱۹۱۸ در شرف پایان بود شکست خورده بودند. مجارستان ۱۷ اکتبر تصمیم به اعلام استقلال گرفته بود و خود، آن روز را رسمی می داند و برگزار می کند.

۱۳۲۰ - تبعید رضاخان پهلوی به جزیره موریس

پس از ورود متفقین به ایران و استعفای اجباری رضاخان از سلطنت، وی در ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ ش به ناچار ایران را ترک کرد و به امر انگلیس به جزیره موریس و سپس ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی تبعید شد تا اینکه در همان‏جا درگذشت. اگر رضاخان از ابتدای امر، به وسیله اجانب و به ویژه انگلستان روی کار نیامده بود و پایه‏های حکومت خود را بر روی افکار عمومی، عدالت و آزادی استوار می‏ساخت، متفقین هرگز نمی‏توانستند به این سهولت او را برکنار و از ایران تبعید نمایند. او خوب می‏دانست که با تمام مخالفتی که روس‏ها و انگلیس‏ها با وی دارند، اما اگر قوایشان وارد تهران شود، به او و خانواده‏اش صدمه‏ای نخواهند زد و حداکثر شدت عمل آنها، برکناری از سلطنت و تبعید وی خواهد بود. آنچه او را بیش از هرچیز نگران ساخته بود، بیم انتقام مردمی بود که شانزده سال در زیر فشار حکومت زور و استبداد قرار گرفته بودند. و این نگرانی سبب شد که از سلطنت کناره بگیرد و از ایران خارج شود.

۱۹۴۳ - کشف آنتی بیوتیکِ درمان بیماری سِل

۱۹ اکتبر سال ۱۹۴۳ که بیماری سل به دلیل درمان ناپذیر بودن در سراسر جهان کشتار می کرد، یک دانشجوی فوق لیسانس رشته بیوکمیست دانشگاه راتگِرز آمریکا (واقع در ایالت نیوجرزی) موفق به کشف استرپتومایسین و ایزوله کردن آن شد که پس از رسیدن به ساخت انبوه، جان دهها میلیون انسان را نجات داده است. این دارو مطلقا تزریقی است.

این دانشجو به نام آلبرت شاتس جریان کشف خود را که در لابراتوار دانشگاه صورت گرفته بود به استاد مربوط - پروفسور «واکسمان» گزارش کرد و این استاد آن را به نام خود اعلام داشت و به همین خاطر هم برنده جایزه نوبل سال ۱۹۵۲ در فیزیولوژی شد. ولی آلبرت شاتس از اعتراض دست نکشید تا سرانجام ۴۵ سال بعد! (سال ۱۹۹۴) به او هم که ۷۴ ساله شده بود نشان راتگرز دادند!.

 آلبرت شاتس ۱۱ سال بعد (سال ۲۰۰۵) درگذشت.

۱۹۸۳ - سامورا ماشل رئیس جمهور موزامبیک و۳۳ تن دیگر از مقامات این کشور بر اثر سقوط هواپیما به دلیل توفان کشته شدند.

۱۹۸۷ - گلوله باران شدن سکوهای نفتی ایران توسط ناوگان آمریکا

۱۹ اکتبر ۱۹۸۷ میلادی (۲۷ مهرماه ۱۳۶۶هجری خورشیدی) نیروی دریایی آمریکا سه سکوی نفتی ایران در خلیج فارس را به گلوله بست که دو سکوی آن آسیب شدید دید.
    
یک روز پیش از این حمله، رونالد ریگن رئیس جمهوری وقت آمریکا سران مقننّه این کشور را به دفتر خود فراخوانده و به آنان گفته بود که جمهوری اسلامی در خلیج فارس برای منافع امریکا و کشتی هایی که با پرچم آمریکا رفت وآمد می کنند یک تهدید دائمی است و او تصمیم گرفته است که آمریکا هراقدامی را برضد آن دولت که بتواند، انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =