اعتراف ظریف به دروغ ورق جدیدی بر دفتر برجام / متخلفین پاسخگو باشند

اعتراف دیرهنگام ظریف، آن هم در شرایطی که بیش از ۶ سال از امضای برجام سپری شده است، تنها بخش کوچکی از فاجعه برجام است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، اعتراف دیرهنگام ظریف، آن هم در شرایطی که بیش از ۶ سال از امضای برجام سپری شده است، تنها بخش کوچکی از فاجعه برجام است.

محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه چهارشنبه شب دو هفته گذشته در یک گفت‌وگوی مجازی که در بستر کلاب‌هاوس برگزار شد، ضمن اعتراف به اشتباه فاحش در تنظیم متن برجام از سوی تیم مذاکره‌کننده ایران، تأکید کرد:«در مجلس گفتم در برجام کلمه‌ «تعلیق» وجود ندارد؛ اشتباه از من بود. چهار بار کلمه‌ «تعلیق» در برجام وجود دارد ولی مذاکره‌کننده‌ ما به من اطلاع نداده بود»! ظریف در این گفت‌وگوی مجازی تأکید کرده که «در برجام و در قضیه «ساسپند» یا تعلیق تحریم‌ها، این واژه را در برجام ندیده بودم و کسانی که در آن زمان ادعا کردند من برجام را نخوانده بودم دروغ می‌گویند، بلکه من خودم برجام را خواندم و نوشتم؛  این موارد نه در خود برجام بلکه در ضمائم آن بوده که مربوط به اروپایی‌ها بوده و در آخرین لحظات اضافه کردند.» آقای ظریف مدعی است آنهایی که به من گفتند برجام را نخوانده‌ای دروغ گفتند و ظلم بزرگی به واقعیت کردند.

این اولین‌باری است که ظریف به‌صورت عمومی و بدون واسطه به اشتباه فاحش تیم مذاکره‌کننده در دوره ریاست خود اعتراف کرده. اعترافی دیرهنگام و آن هم در مقطعی که برجام خسارت‌های متعددی به مردم تحمیل کرده است. این اظهارنظر با واکنش منفی افکارعمومی و رسانه‌ها مواجه شد. یکی از سؤالات پرتکرار این بود که چرا شخص وزیر امور خارجه و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، حتی یک‌ بار هم متن برجام و ضمیمه‌های توافق هسته‌ای را به‌صورت دقیق و کامل مطالعه نکرده‌اند.

اظهارات ظریف همانند حرف‌های روحانی نسبت به گرانی بنزین است

در همین رابطه، زهره الهیان، رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز عنوان کرد: اظهارات تعجب‌برانگیز آقای ظریف در واقع این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که چگونه وی می‌تواند نسبت به مفاد و پیوست‌های موضوع مهمی مانند برجام که به تعبیری بزرگ‌ترین دستاورد دولت روحانی بوده و ۸ سال فرصت اقتصادی کشور را معطل خود کرده بی‌اطلاع باشد؟

وی با اشاره به اینکه ظریف در صحبت های اخیر خود گفته تصور می کرده که موضوع لغو تحریم‌ها در توافقنامه درج شده و بعدها مشخص شده که از واژه تعلیق به جای لغو استفاده شده است، گفت: عدم اطلاع ظریف نسبت به مفاد برجام درست همانند بی‌اطلاعی روحانی در روز جمعه نسبت به گرانی قیمت بنزین است چرا که او نیز در آن زمان عنوان کرد از گرانی بنزین اطلاعی نداشته و همین مسئله منجر به تحمیل خسارت‌های زیادی به کشور شد.

برجام گامی برای عادی‌سازی روابط با آمریکا بود

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز اظهار کرد: موضع گیری و اظهارنظر ظریف در حقیقت بیانگر عمق فاجعه‌ای است که تحت عنوان مذاکرات برجام توسط دولت روحانی رخ داد. وی ادامه داد: وقتی راس دستگاه دیپلماسی متوجه تفاوت تعلیق، رفع یا برداشتن تحریم ها نشده و نداند کدامیک در برجام مورد استفاده قرار گرفته و مورد تعهد طرف مقابل است و به چنین مسئله ای اعتراف هم بکند، دلیل بر دو چیز است: یک، عدم حساسیت دستگاه دیپلماسی نسبت به این مسئله که یک فاجعه است، دو، اینکه آقای روحانی هدف گذاریش بر این بوده که برجام گام اول باشد و در گام دوم عادی سازی روابط با آمریکا بعد از مذاکره اتفاق بیفتد.

ذوالنوری در ادامه افزود: از آنجا که هدف نهایی آنها از مذاکرات، عادی سازی روابط با آمریکا بود بنابراین تصمیمشان بر این بود که مذاکره انجام و برجام به هر قیمتی پذیرفته شود و برای آنان مهم نبود که در متن مذاکرات چه آمده است و حتی در این زمینه دلسوزانه نیز رفتار نکردند و اتفاقی رخ داد که ما امروز شاهد آن هستیم.

اعتراف ظریف نوعی فرار روبه جلوست

نصرالله پژمانفر، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز در این باره عنوان کرد: شومَن بازی تیم مذاکره کننده دولت روحانی از ابتدا نیز برای ما روشن بود و با گذشت زمان، آنها ناچار شده‌اند که با این گونه ادعاها گذشته را جبران کنند. وی خاطرنشان کرد: اظهارات ظریف نوعی فرار روبه جلوست و در واقع کسی این حرف های دروغ را باور نمی‌کند و او باید مسئولیت اقدامات خویش را بپذیرد.

وزیر سابق امور خارجه در قبال برجام اشتباه کرد

محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس فراکسیون نیروهای انقلابی در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز گفت: ظریف در قبال برجام دچار اشتباه شد و در حال حاضر نیز به این واقعیت اعتراف کرده و می‌گوید کلمه تعلیق در برجام بوده اما وی اطلاعی از این مسئله نداشته، این درحالی است که نمایندگان به این مسئله تاکید کرده بودند. نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه در این ماجرا هم ظریف و هم روحانی مقصرند، گفت: در هر صورت آنها یک مسیر غلط را در پیش گرفتند و آنچه که مسلم است باید هم به ملت ایران و هم به تاریخ پاسخگو باشند.

متن برجام یک‌طرفه بود

همچنین، محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز اظهار کرد: واقعیت امر این است که ظریف و تیم مذاکره‌کننده خودشان را در جایگاهی نمی‌دیدند که بخواهند چانه‌زنی کنند یا آنچه را که طرف مقابل یا همان ۱ + ۵ به آنها دیکته می‌کند نپذیرند، به‌همین دلیل حتی اگر شرایط برجام از چیزی که هست بسیار سخت‌تر هم بود و فشار و مطالبات آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بیشتر بود بازهم می پذیرفتند. این کارشناس مسائل سیاسی افزود: این موضوع که ظریف زمانی در مجلس مطرح می‌کند واژه تعلیق در متن برجام وجود ندارد و بعدها می‌گوید که نسبت به این موضوع آگاهی نداشته، در واقع تلاشی است برای خروج از بن بستی که عملکرد وی و تیم مذاکره‌کننده ایجاد کرد، چرا که می‌دانست فردا روزی که جامعه متن برجام را بخواند متوجه خواهد شد که به نام برجام و توافق و حل مسئله چه متن یک‌طرفه‌ای به ایران تحمیل شده، متنی که در آن هیچ منفعتی برای ایران در نظر گرفته نشده است.

اعتراف ظریف نشانه نا امیدی از بازگشت به صحنه سیاسی کشور

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز عنوان کرد: اظهارات ظریف در حقیقت اعترافاتی است نسبت به آنچه که وی در گذشته در مجلس مطرح کرده و حالا می‌گوید که اشتباه کرده و متن توافقنامه را دقیق نخوانده است. وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که ظریف در آینده به موارد دیگری نیز اعتراف کند، چرا که او به این واقعیت پی برده که از طریق پنهان‌کاری‌هایی که انجام می‌داده کارش به جایی نرسیده و نهایتا بخشی از این مسائل را برای مردم رونمایی کرده است و این نشان می‌دهد که او از بازگشت به صحنه قدرت سیاسی نا امید شده است.

تیم مذاکره‌کننده جدید درس بگیرد

همچنین، محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز عنوان کرد: اظهارات آقای ظریف بسیار دیرهنگام است، چرا که وی از روز اول می‌دانست که در متن برجام لغات و الفاظی آمده که منجر به ادارک معنای متفاوتی از آنها می شود. آصفری با بیان اینکه ظریف و تیم مذاکره‌کننده به دلیل ندانم‌کاری های خود خسارات بسیار زیادی را به ملت ایران وارد کردند و اکنون باید پاسخگوی اعمال خود باشند، گفت: این مسئله خود می‌تواند هشداری برای مذاکرات آتی باشد و اگر قرار است توافقی صورت گیرد باید متن فارسی آن نیز به عنوان سند در روند مذاکرات مد نظر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =