ابهام در فعالیت شورای مرکزی نظارت بر وضعیت صنفی دانشجویان/ وزارت علوم به تشکیل اتحادیه کشوری تن می‌دهد؟

برخی از فعالان صنفی بر این باورند که شورای مرکزی نظارت بر وضعیت صنفی دانشجویان عملکرد مطلوبی نداشته و عملا تعطیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، از قدیم گفته‌اند «یک دست صدا نداره»؛ حال تصور کنید اگر یک نفر به تنهایی در راستای محقق کردن مطالبه عده‌ای بکوشد بهتر است یا یک گروه با ساختار مشخص تشکیل شود و درخواست همان عده را ازمسئولان پیگیری کند؟ 

از دوران دانش‌آموزشی در گوشمان از مزیت‌های کار گروهی گفتند؛ در کتاب‌های درسی حکایت «وصیت پیرمرد و شکستن چوب» را خوانده‌ایم؛ گروه‌ی درس خوانده‌ایم و کاردستی ساختیم؛ اما هیچ وقت یاد نگرفتیم چگونه باید مطالبه و درخواست‌های گروه را مطرح کنیم؛ شاید هم اصول احقاق حق را می‌دانیم اما چون به ما «میدان نداده‌اند» نتوانستیم مطالبه‌گری گروهی را در کنار هم تمرین کنیم؛ مثلا بسیاری از دانشجویانی که در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم تحصیل می‌کنند، خواهان تشکیل اتحادیه‌ مرکزی شورای صنفی مشابه وزارت بهداشت هستند تا بتوانند مطالبات مشترک دانشجویان را پیگیری کنند و صدای دانشگاه‌های کوچک را به گوش مسئولان برسانند؛ اما گویا وزارت علوم مخالف «میدان دادن» به دانشجویان است، از طرفی فعالیت شورای مرکزی نظارت که با 2 عضو دانشجویی بر عملکرد شوراهای صنفی نظارت دارد، مدتی است که کمرنگ شده و فعالان صنفی نسبت به این موضوع گلایه دارند.

ایسکانیوز در گزارش زیر فعالیت‌ شورای مرکزی نظارت سازمان امور دانشجویان را مورد بررسی قرار داده و مطالبه فعالان صنفی درباره تشکیل اتحادیه صنفی کشوری را رسانه‌ای کرده است.

ابهام در فعالیت شورای مرکزی نظارت 

 شورای مرکزی نظارت بر وضعیت صنفی -رفاهی دانشجویان یا همان شورای مرکزی نظارت، شورایی مستقر در سازمان امور دانشجویان، که وظیفه نظارت بر کلیه امور مربوط به شوراهای صنفی موسسات را بر عهده دارد. اعضای شورای مرکزی نظارت بر اساس ماده ۱۲ آیین‌نامه شوراهای صنفی موظفند به منظور بررسی مشکلات و پیشنهادهای شورای صنفی معاونت‌های ذیربط دانشگاه، متناوبا با اعضای شورای صنفی جلسه برگزار کنند.

رئیس شورای مرکزی نظارت رئیس سازمان امور دانشجویان، رئیس صندوق رفاه دانشجویان نائب رئیس و معاون امور دانشجویان داخلی سازمان امور دانشجویان دبیر این شورا است. از جمله دیگر اعضای شورای مرکزی نظارت می‌توان به مدیر کل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان، مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد. همچنین ۲  نفر از معاونان دانشجویی موسسات به انتخاب معاونان دانشجویی به عضویت این شورا در می‌آیند. در نهایت ۴ نفر از دبیران شورای صنفی به انتخاب دبیران شورای صنفی موسسات سراسر کشور در این شورا عضو خواهند شد.

نکته جالب توجه آنجاست که در حال حاضر در زمینه ۶ نفر از اعضای این شورا اطلاعاتی در دست نیست. آخرین خبری که در زمینه انتصابات این شورا توسط سایت سازمان امور دانشجویان منتشر شده مربوط به انتصاب حسین امامعلی پور عنوان عضو شورای مرکزی نظارت بر وضعیت صنفی- رفاهی دانشجویان کشور است که در ۲۲ دی ۹۸ منتشر شده؛ اما در مصاحبه‌ای که ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۰ در سایت دانشگاه تبریز منتشر شده؛ سمت عضو شورای نظارت به عنوان سوابق وی ذکر شده است. برخی از اعضای شوراهای صنفی کشور هم به نداشتن نماینده در این شورا معترض بوده و اعلام کردند فعالیت‌های این شورا عملا تعطیل شده است.

 دبیر شورای صنفی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی تعطیلی فعالیت‌های این شورا را عاملی برای فراموش شدن شوراهای صنفی می‌داند. محمد مهدی حسنی در این باره به ایسکانیوز گفت: مدت زیادی است که شورای مرکزی نظارت بر وضعیت صنفی دانشجویان نیز تشکیل  نشده و عملا تعطیل شده است. متاسفانه این امر منجر به تسریع روند فراموش شدن شوراهای صنفی شده است.

دبیر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی نیز از ضعف عملکرد شورای مرکزی نظارت بر وضعیت صنفی دانشجویان گلایه دارد،  حمید بیرانوند بر این باور است که این شورا از اعضای سازمان امور دانشجویان تشکیل شده و دانشجویان در آن حضور چندانی ندارند، این شورا در چند سال اخیر کارکرد نظارتی چندانی بر شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور نداشته است.

ارتباط راحت‌تر با مسئولان وزارت علوم را در گرو تشکیل اتحادیه صنفی

با توجه به فعال صنفی، نبود شورای مرکزی نظارت، ضرورت نهاد یا اتحادیه‌ای متشکل از دانشجویان بیشتر احساس می‌شود تا بتواند مطالبات دانشجویان را پیگیری کرده و به سرانجام برساند. آروین بهرامی دبیر شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر ارتباط راحت‌تر با مسئولان وزارت علوم را در گرو تشکیل اتحادیه صنفی در این وزارتخانه می‌داند؛ زیرا بر این باور است شوراهای صنفی در این صورت می‌توانند مشکلات و مسائل خود را مستقیما با مسئولان مطرح کنند، از طرفی دیگر پیگیری مشکلات نیز تسریع شده و مسئولان نیز موظف به پاسخگویی خواهند شد.

 این فعال صنفی در این باره به ایسکانیوز گفت اگر تمامی شوراهای صنفی دانشگاه‌ها با یکدیگر متحد شوند، می‌توانند مشکلات دانشجویان را سریع‌تر حل کنند.

بسیاری از شوراهای صنفی از جمله خود ما خارج از فضای دانشگاه ارتباط و تعامل چندانی با مسئولان آموزش عالی ندارند، اکثر مشکلات و مطالبات دانشجویان در سطح دانشگاه حل شده یا دانشجویان از مطالبه خود منصرف می‌شوند.

اتحادیه مرکزی؛ صدای دانشگاه‌های کوچک

مشکلات دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌ها به صورت مشترک است و اتحادیه مرکزی می‌تواند مطالبات مشترک دانشجویان را پیگیری کند و صدای دانشگاه‌هایی که فاقد شورای صنفی هستند را به گوش مسئولان برساند. بیرانوند در این باره با اشاره به مطالبات مشترک مثل تغذیه در دانشگاه‌ها به ایسکانیوز گفت: نرخ غذای دانشجویی در تمام کشور یکسان است، امکانات خوابگاه‌ها نیز باید تا حدودی یکسان باشد، چه در دانشگاه‌های بزرگ و چه در دانشگاه‌های کوچک باید عدالت آموزشی یکسان باشد. به همین منظور تشکیل اتحادیه مرکزی ضروری به نظر می‌رسد. در این صورت مطالبات دانشگاه‌های کوچکی که فاقد شورای صنفی هستند توسط این شورا پیگیری می‌شود. 

در این صورت اگر شورای صنفی یک دانشگاه نتوانست به هر دلیلی مطالبات دانشجویان را پیگیری کند،  این شورا می‌تواند مشکلات خود را به دور از سیاست‌های اداری به گوش مسئولان اتحادیه مرکزی برساند در نتیجه مطالبه دانشجویان سریع‌تر به گوش مسئولان وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان می‌رسد و می‌توان به حل مشکلات دانشجویان در سریع‌ترین زمان ممکن امیدوار بود. از طرفی با تشکیل این اتحادیه، روحیه مطالبه‌گری در دانشجویان تقویت می‌شود و افراد بیشتری برای فعالیت‌های صنفی داوطلب خواهند شد.

تشکیل اتحادیه مرکزی شورای صنفی در وزارت علوم مطلوب است؛ اما اگر اعضای این اتحادیه فعال نباشند، قطعا مسیر این نهاد دانشجویی به بیراهه منتهی خواهد شد. دبیر کل شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف تاثیرگذاری اتحادیه شوراهای صنفی را در صورتی مثمر ثمر می‌داند که اعضای فعال و پیگیر برای فعالیت در این شورا انتخاب شده و مشکلات دانشجویان سراسر کشور را پیگیری کنند. علی محدث زاده در این باره به ایسکانیوز گفت: در حال حاضر اتحادیه انجمن علمی هم‌اکنون از رونق افتاده و اتحادیه شوراهای صنفی در صورت تاسیس نباید در چنین مسیری حرکت کند تا به آفت بی‌رونقی اتحادیه انجمن‌های علمی مبتلا نشود. 

به اعتقاد وی؛ بسیاری از شوراهای صنفی از جمله خود ما خارج از فضای دانشگاه ارتباط و تعامل چندانی با مسئولان آموزش عالی ندارند، اکثر مشکلات و مطالبات دانشجویان در سطح دانشگاه حل شده یا دانشجویان از مطالبه خود منصرف می‌شوند.

مبحث تشکیل اتحادیه شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور مطرح شده، اما وزارت علوم با آن مخالفت کرده؛ زیرا بر این باور است که هر دانشگاه شرایط خاص خود را دارد؛ به همین دلیل ضرورت ندارد اتحادیه شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور تشکیل شود.

وزارت علوم با تشکیل اتحادیه شوراهای صنفی کشوری مخالف است

برخی از فعالان صنفی بر این باورند شوراهای صنفی مورد بی‌مهری از سوی وزارت علوم سازمان امور دانشجویان قرار گرفتند، حسنی دبیر شورای صنفی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز از جمله این افراد است و تصور می‌کند مسئولان نیز به جای برقراری ارتباط و برگزاری جلسه با شورای صنفی، با دیگر تشکل‌ها مانند انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی، جلساتی را به صورت دوره‌ای برگزار می‌کنند. شوراهای صنفی تنها نماینده دانشجویان با تمامی علایق و عقاید مختلف است. باید بررسی کرد به چه علت شوراهای صنفی نادیده گرفته شده و در حال فراموشی هستند. 

از طرفی موضوع تشکیل اتحادیه شوراهای صنفی در سطح کشور نیز با مخالفت وزارت علوم مواجه شده؛ محمدرضا بیرانوند دبیر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی در این باره به ایسکانیوز گفت: مبحث تشکیل اتحادیه شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور مطرح شده، اما وزارت علوم با آن مخالفت کرده؛ زیرا بر این باور است که هر دانشگاه شرایط خاص خود را دارد؛ به همین دلیل ضرورت ندارد اتحادیه شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور تشکیل شود.

در حال حاضر گروه‌های غیر رسمی بین اعضای شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور به صورت خودجوش تشکیل شده و برخی از مطالبات مشترک دانشجویان را با رسانه‌ها مطرح می‌کنند، خودجوش بودن این گروه می‌تواند در روند اداری پیگیری  مشکلات اختلال ایجاد کند، از طرفی این امکان وجود دارد که مسئولان فعالیت‌های اعضای این گروه را به رسمیت نشناسند و از پاسخگویی به آنان امتناع کنند. برای حل این مشکل یک دانشگاه می‌تواند در بازه زمانی مشخص میزبان شوراهای صنفی دانشگاه‌های دیگر و مسئولان حوزه دانشجویی باشند. در این صورت فعالان صنفی تمامی دانشگاه‌ها حتی دانشگاه‌های کوچک میتوانند با مسئولان ارتباط برقرار کرده و مطالبات خود را مطرح کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135298

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =