شکست مذاکرات وین عواقب مهلکی در پی نخواهد داشت / تحریم‌های آمریکا دیگر اثر مخربی در ایران ندارد

فن هونگدا با بیان اینکه هنوز نمی‌توان گفت که مذاکرات وین شکست خورده، اظهار کرد: حتی اگر مذاکرات وین با شکست مواجه شود، هیچ عواقب مهلکی در پی نخواهد داشت؛ هرچند ممکن است در کوتاه مدت به برخی تنش‌های منطقه‌ای دامن بزند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، شکست یا موفقیت مذاکرات احیای برجام این روزها به یکی از اخبار مهم تبدیل شده است. در پی توقف مذاکرات احیای برجام در وین –علیرغم اینکه طرف‌های مذاکره از نزدیک شدن به توافق صحبت می‌کردند- این گمانه را تقویت کرد که احتمال شکست دستیابی به توافق وجود دارد. این موضوع از این جهت مطرح شد که به نظر می‌رسد ایالات متحده آمریکا جدیتی در عمل به یکی از مهمترین خواسته‌های ایران –یعنی خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی- ندارد. در واقع این همان چیزی است که به باور بسیاری تحلیلگران بین المللی به عنوان تله‌ای توسط دولت پیشین ایالات متحده آمریکا بر سر هرگونه توافقی با ایران گذاشته شد. گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز به منظور بررسی بیشتر این موضوع، مصاحبه‌ای با پروفسور «فن هونگدا» -استاد دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای- انجام داد.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- زمزمه‌هایی در خصوص شکست مذاکرات هسته‌ای شنیده می‌شود. فکر می‌کنید چقدر این موضوع می‌تواند درست باشد؟

ظاهرا مذاکرات وین برای احیای برجام در ماه‌های اخیر خوب پیش نرفته اما هنوز نمی‌توان گفت که مذاکرات وین شکست خورده است. هم ایران و هم آمریکا و سایر طرف‌ها در تلاش برای ادامه مذاکرات هستند. علاوه بر این، آقای انریکه مورا -هماهنگ کننده اتحادیه اروپا- نیز روز سه شنبه برای تلاش دیگری دوباره به تهران آمده است.

- به نظر شما این احتمال وجود دارد که دولت‌های ایالات متحده آمریکا و ایران برای کاهش فشار گروه‌های مخالف داخلی به صورت پنهانی مذاکرات را ادامه دهند؟ شواهدی برای این راهبرد وجود دارد که آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در برخی کشورها در همین راستا ارزیابی می‌شود.

 برای هر دولتی، آنچه به نفع کشور و مردم باشد ارزش انجام دادن دارد. سیاستگذاران ایرانی بسیار باهوش هستند و فکر می‌کنم آنها می‌دانند چگونه بهتر از منافع ملی [کشورشان] محافظت کنند.

- اگر موضوع شکست مذاکرات درست باشد، باید انتظار چه پیامدهایی را در منطقه داشته باشیم؟

حتی اگر مذاکرات وین با شکست مواجه شود، هیچ عواقب مهلکی در پی نخواهد داشت؛ هرچند ممکن است در کوتاه مدت به برخی تنش‌های منطقه‌ای دامن بزند. به نظر من، اگر نه ایران و نه آمریکا اراده قوی برای حل هر چه سریعتر موضوع از سرگیری اجرای برجام نداشته باشند، دو احتمال وجود دارد: اول اینکه، دیگر برجام اهمیت سابق را ندارد؛ یعنی تحریم‌های موجود آمریکا دیگر برای ایران مخرب و توسعه هسته‌ای دیگر موضوع اصلی مورد توجه آمریکا در مورد ایران نیست. دوم اینکه ایران و آمریکا راه‌های جدید دیگری برای توسعه روابط دوجانبه دارند. به هر حال، مهمترین ارزش از سرگیری اجرای برجام در حل روابط دوجانبه بین ایالات متحده و ایران نهفته است.

- از  نظر جنابعالی جنگ اوکراین و مواضع روسیه در مذاکرات هسته‌ای تا چه حدی بر کاهش احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای موثر بوده است؟

من فکر می‌کنم جنگ اوکراین ایران را در موقعیت بهتری در مذاکرات قرار داده است. همانطور که وزیر امور خارجه ایران گفت، منافع ملی ایران در مذاکرات وین، مهمتر از نظر سایر طرف‌ها است. فکر می‌کنم ایران باید شرایط مطلوب را به نتایج واقعی تبدیل کند. واضح است که شکست مذاکرات وین، بهترین نتیجه برای ایران نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =