چگونه می‌توان برای تاسیس تشکل‌های دانشجویی اقدام کرد؟/ برخورداری از اخلاق اسلامی، شرط صدور پروانه فعالیت

ایسکانیوز در ادامه برای آشنا کردن دانشجویان به ویژه فعالان این قشر در تمامی مقاطع تحصیلی کلیه قوانین و آیین نامه‌ها و مقررات مربوط به تشکل‌های دانشگاهی از شرایط تاسیس تا فعالیت را بررسی می‌کند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بی‌تردید وجود تشکل‌های قدیمی و قوام یافته بین دانشجویان، یکی از بسترهای رشد و شکوفایی آنها و نیز یکـی از علـل پایداری و تأثیرگذاری حرکت‌های دانشجویی در کشور  است و انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها بسیاری در دو سطح استادی و دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف کشور تاسیس و به فعالیت مشغول هستند. 

شورای عالی انقلاب فرهنگی در ششم آذر ۷۸ و در چهارصد و چهل و هشتمین جلسه این شورا، مجموعه‌های آیین نامه‌های و دستورالعمل‌های اجرایی فعالیت تشکل‌های دانشجویی - اسلامی دانشگاهیان را تصویب کرد تا فعالان جریان دانشجویی و استادی بر اساس این قوانین فعالیت داشته باشند. در این راستا دبیر خانه هیئت مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان، اداره کل فرهنگی و اجتماعی  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولی نظارت بر اجرای این آیین نامه‌ها و قوانین شده‌اند.

ایسکانیوز در ادامه برای آشنا کردن دانشجویان به ویژه فعالان این قشر در تمامی مقاطع تحصیلی، قوانین؛ آیین نامه ها و مقررات مربوط به تشکل‌های دانشگاهی از شرایط تاسیس تا فعالیت را بررسی کرده است.

مراحل تاسیس تشکل‌های دانشگاهی

برای تاسیس تشکل‌های دانشجویی باید حداقل ۵ نفر از دانشجویان یا ۳ نفر از اعضای هیئت علمی با داشتن شرایط خاص می‌توانند به عنوان هیئت مؤسس بـا ارائـه نـام مشخصی برای تشکل، تقاضای خود را صدور پروانه فعالیت ارائه دهند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به اعتقاد و التزام عملی به اسلام، ولایت فقیه و قانون اساسی و برخورداری از حسن شهرت و اخلاق اسلامی و حداقل دو نیم سال تحصیلی اشتغال به تحصیل در دانشگاه مزبور بـرای تشـکل‌هـای دانشجویی و حداقل دو سال استخدام رسمی آزمایشی برای تشکل‌های اعضای هیئت علمی در دانشگاه مزبور اشاره کرد.

افرادی که به موجب ماده ۷ قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی از حق تأسیس جمعیت و حزب سیاسی و یا شرکت در هیئت رهبری آن محرومند نمی‌توانند به عنوان هیئت مؤسس تقاضای صدور پروانه برای ایجاد تشکل در مراکز آموزش عالی کنند.

وظایف هیئت موسس

 هیئت مؤسس مکلف است حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ دریافت موافقت اصولی فهرست اسامی اعضا و اساسـنامه را بـه هیئت نظارت معرفی کنند. در غیر این صورت درخواست تأسیس باطل   می‌شود.

گفتنی است که التزام به قانون اساسی، ولایت مطلقه فقیه، قوانین موضوعه کشور و آیین نامه‌های مصـوب باید به صورت صریح در اساسـنامه تشکل آمده باشد.

همچنین هیئت نظارت پس از دریافت فهرست اسامی اعضا (در حد نصاب لازم)، حداکثر ظرف دو ماه نسـبت بـه بررسـ ی و تصـویب اساسنامه و صدور مجوز برای تشکل واجد شرایط اقدام کنند. بنابراین هیئت نظارت موظف است در صورت عدم تصویب اساسنامه، مراتب را به طور کتبی با ذکر دلایل و مسـتندات بـه متقاضـیان اعلام کنند و متقاضیان می‌توانند ظرف مدت یک ماه ضمن تأمین نظر هیئت نظارت تقاضای تجدید نظر کنند.

در این میان باید توجه داشت که در صورت امتناع هیئت نظارت دانشگاه از صدور پروانه و یا اعتراض هیئت مؤسس تشکل به نظرات هیئت نظـارت دربـاره اساسنامه تشکل، هیئت مؤسس می‌تواند اعتراض خود را به هیئت نظارت مرکزی (موضوع ماده ۵ این آیین نامه) ارسال کنند و هیئت نظارت مرکزی موظف است در طول حداکثر مدت دو ماه نسبت به اعتراض واصله رسیدگی و اعلام نظر کنند. همچنین هر نوع تغییر در اساسنامه منوط به تأیید هیئت نظارت دانشگاه است.

این نکته نیز حائز  اهمیت است که حد نصاب تعداد اعضای تشکل‌های دانشجویی با احتساب هیئت مؤسس ۳ درصد کل دانشجویان آن دانشگاه و حداقل ۵۰ نفر است و حد نصاب تعداد اعضای تشکل‌های هیئت علمی با احتساب هیئت مؤسس ۵ درصد کل اعضـای هیـئت علمـی آن دانشـگاه و حداقل ۱۰ نفر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =