خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت

سرپرست مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از خرید تضمینی سه میلیون و ۴۷۰ هزار تن از این محصول توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران از ابتدای فصل برداشت خبر داد و گفت: این میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز از وزارت جهاد کشاورزی، «سهراب سهرابی» با بیان اینکه در مدت مشابه سال زراعی گذشته دو میلیون و ۶۹۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خرید تضمینی شده بود افزود: تاکنون بابت خرید تضمینی گندم، مبلغ ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول معادل ۷۵ درصد طلب کشاورزان به حساب‌شان واریز شده و مابقی پول آنان از طریق تامین نقدینگی پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: از زمان برداشت تاکنون بیشترین میزان خرید تضمینی گندم مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۳۵۴ هزار تن، گلستان ۶۷۱ هزار تن، فارس ۳۴۱ هزار تن و ایلام با ۱۶۷ هزار تن است.

سرپرست مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد؛ سال زراعی جاری ۶.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خرید تضمینی شود.

بیشتر بخوانید:

کاهش ۴۴ دلاری قیمت گندم

وی با اشاره به این که بخشی از تولید گندم کشور مربوط به بذر مصرفی و بخشی دیگر مربوط به نیاز صنایع غذایی است، تصریح کرد: مجموع نیاز گندم خوراکی کشور سالانه ۱۲ میلیون تن است که از این میزان ۱۰ میلیون تن برای مصرف نان و دو میلیون تن برای صنایع غذایی مرتبط با آرد و نان اختصاص می‌یابد.

سهرابی درباره وضعیت برداشت گندم در دیمزارهای کشور نیز گفت: به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی در بخش زیادی از دیمزارهای کشور به‌ویژه در استان‌های گرم همچون خوزستان، ایلام و بوشهر کشور با تنش خشکی در تولید محصولات مواجه بودیم.

سرپرست مجری طرح گندم  ادامه داد: در استانی مانند فارس نیز به علت کاهش بارندگی و ذخایر آب، نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ هزار هکتار اراضی گندم غیرقابل برداشت شد.

وی با بیان این که برداشت گندم تا اواخر شهریور ادامه دارد، اذعان داشت: در استان‌های گرم کشور مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان برداشت گندم در حال اتمام است و در استان‌هایی همچون فارس، لرستان، گلستان و کرمانشاه عملیات برداشت در حال انجام است.

سهرابی افزود: برداشت گندم در استان‌های سرد مانند کردستان، زنجان و آذربایجان غربی و شرقی معمولاً از تیرماه آغاز می‌شود.

انتهی پیام/

کد خبر: 1145177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =