همه چیز درباره بیماری نا آشنا صدف ناخن

صدف یا همان پسوریازیس بیماری مزمنی در سیستم ایمنی بدن است که از خفیف تا شدید متفاوت است. این شرایط باعث می شود که بدن شما سلول های پوستی زیادی را تولید کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، صدف یا همان پسوریازیس بیماری مزمنی در سیستم ایمنی بدن است که از خفیف تا شدید متفاوت است. این شرایط باعث می شود که بدن شما سلول های پوستی زیادی را تولید کند. پسوریازیس می تواند در هر نقطه ای از بدن ازجمله ناخن ها نیز رخ دهد. در واقع، افرادی که از این بیماری خود ایمنی رنج می برند، در معرض خطر پسوریازیس یا صدف ناخن قرار دارند که باعث تغییر در ظاهر ناخن ها و انگشتان پا می شود.

بیشتر بخوانید:

راهکاری برای سفت کردن ناخن‌ها

پسوریازیس ناخن تا ۵۰ درصد بر روی افراد مبتلا به پسوریازیس و تا حدود ۸۰ درصد بر روی مبتلایان آرتریت پسوریاتیک تاثیر می گذارد. با این حال، شخصی که سابقه پسوریازیس ندارد نیز ممکن است به این نوع بیماری ناخن مبتلا شود.

علائم اولیه و مهم صدف ناخن

یکی از اولین علائم پسوریازیس ناخن، تغییر رنگ آن به سبز، زرد یا قهوه ای می باشد.

علائم دیگر شامل نقطه های کوچک قرمز یا سفید در زیر ناخن ها، برجستگی یا شیارهای باریک روی ناخن، ایجاد سوراخ هایی روی سطح ناخن، خارش، تغییر در شکل ناخن، تجمع مواد سفید گچی زیر ناخن ها، ضخیم شدن ، شکستن یا جدا شدن ناخن از بستر آن (اونیکولیز) می شود.

افرادی که به بیماری صدف ناخن مبتلا هستند ممکن است همزمان دچار عفونت قارچی (اونیکومایکوز) شوند که با درد زیاد و شکنندگی ناخن ها همراه است.

در موارد شدیدتر بیمار قادر به حرکت دادن انگشت ها نخواهد بود و در انجام امور روزمره یا برداشتن اجسام دچار مشکل می شود.

پسوریازیس ناخن همیشه درد ندارد اما از لحاظ ظاهری ناخوشایند است و باعث خجالت می شود. اگر به این بیماری مبتلا هستید، چنانچه در ادامه ی این بخش خواهید خواند درمان های خانگی بسیاری وجود دارد که می توانید برای بهبودی از آنها استفاده کنید.

درمان های بیماری صدف ناخن

درمان این بیماری ناخن می تواند دشوار باشد زیرا پسوریازیس، ناخن را همزمان با رشد آن تحت تاثیر قرار می دهد. گزینه های درمانی دیگر شامل این موارد است:

۱- داروی موضعی

- کورتیکواستروئید های موضعی یک درمان رایج برای این بیماری ناخن است. آن ها به صورت پماد، کرم، امولسیون و لاک های ناخن در دسترس هستند و معمولا باید از آن ها ۱-۲ بار در روز استفاده کرد.

- تزریق کورتیکواستروئیدی می تواند برای درمان علائمی چون:ضخیم شدن ناخن و جدایی از بستر ناخن مفید باشد.

- کلسیپوتریول (کلسی تریم)، کلسیپوترین (دوونکس) و کلسی تریول نسخه های ساخته شده از ویتامینD می باشند که به کاهش التهاب و سرعت تولید سلول های پوستی اضافی کمک می کند. این دارو ها با کاهش تجمع سلول در زیر ناخن می توانند ضخامت ناخن را برطرف کنند.

- تازاروتن یک رتینوئید موضعی است که از ویتامین A ساخته شده است.

- آنترالین یک پماد ضدالتهابی است که تولید سلول های اضافی پوست را کند و آهسته می کند. وقتی روزانه یکبار روی بستر ناخن قرار می گیرد علائمی چون ضخیم شدن و انیکولیز را بهبود می بخشد.

۲- داروی خوراکی

- داروهای سیستمیک مانند سیکلوسپورین، متوترکسات، آپرمیلاست و رتینوئید ها به صورت مایع ، قرص یا داروی تزریقی در دسترس هستند.

- دارو های بیولوژیک مانند آدالیمومب، اتانرسپت و اینفلیکسیماب پاسخ ایمنی بیش فعال که باعث پسوریازیس می شود را کاهش می دهند.

۳- فتوتراپی

فتوتراپی مناطقی از پوست را که مبتلا به پسوریازیس است اینگونه تحت تاثیر قرار می دهد:

قرار گیری در معرض نور ماورابنفش
برای پسوریازیس ناخن، درمان PUVA نامیده می شود. ابتدا دستان خود را خیس کرده و یا دارویی به نام پسورالن را اعمال می کنید و سپس در معرض اشعه ماورا بنفش قرار می گیرید. این روش درمانی می تواند برای جداشدگی و تغییر رنگ ناخن مفید باشد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی ممکن است برای پسوریازیس ناخن مفید باشد. به نوع لیزر مورد استفاده در این بیماری، لیزر رنگ پالسی گفته می شود. این عمل با هدف قرار دادن رگ های خونی زیر پوست با پرتوی نور، از شدت پسوریازیس ناخن می کاهد.

درمان های خانگی برتر برای پسوریازیس ناخن

۱- مراقبت خوب از ناخن

برای پیشگیری از پیشرفت پسوریازیس ناخن و درد زیاد آن، باید مراقبت های ناخن را به خوبی انجام دهید. در حقیقت این بهترین و موثرترین راه برای درمان بیماری صدف ناخن است. برای مراقبت خوب از ناخن، نکاتی که در ادامه ی این بخش از نمناک آورده ایم را دنبال کنید:

- ناخن های خود را مرتب نگه دارید زیرا ناخن های کوتاه و مرتب کمتر در معرض خطر عفونت قرار دارند.

- پس از کوتاهی ناخن ها، از سوهان استفاده کنید تا لبه های ناخن صاف شود.

- هنگام شستن ظرف ها و سایر کارهای خانه از دستکش استفاده کنید تا ناخن هایتان در معرض مواد شیمیایی نباشند.

- هنگام تمیز کاری، آشپزی یا شستن ظروف، از دستکش های نخی زیر دستکش های وینیل استفاده کنید. استفاده از دستکش لاتکس توصیه نمی شود.

- کفش راحتی با فضای کافی برای انگشتان پا بپوشید.

- قبل از پوشیدن دستکش یا جوراب، مطمئن شوید که فضای بین انگشتان تان خشک است.

- دائما از لاک استفاده نکنید و هرازگاهی ناخن های خود را به شکل طبیعی خود رها کنید.

۲- روغن نارگیل

در صورتی که مبتلا به پسوریازیس ناخن هستید، مهم است که ناخن ها و کوتیکول ها مرطوب نگه داشته شوند. به خصوص پس از تماس آن ها با آب. مرطوب کننده ای طبیعی که مورد توجه قرار می گیرد، روغن نارگیل است زیرا دارای اسیدهای چربی با زنجیره متوسط است که به عنوان قارچ کش طبیعی برای پیشگیری از عفونت ناخن عمل می کند.

- کمی روغن نارگیل را در پایه ناخن های خود بمالید تا کوتیکول و پوست مرده آن مرطوب شود. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

- در روشی دیگر، ۳-۴ قطره روغن پونه کوهی را در یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و مقداری از آن را روی ناخن های بیمار خود ماساژ دهید و به مدت ۱۰ دقیقه صبرکنید و سپس ناخن هایتان را با آب ولرم شستشو داده و کاملا خشک کنید . این کار را ۲ بار در روز و به مدت چند هفته انجام دهید.

۳- گلیسیرین

گلیسیرین یکی از بهترین موادی است که به مرطوب نگه داشتن ناخن های آسیب دیده و اطراف آن کمک می کند. در واقع گلیسیرین می تواند رطوبت را برای چند ساعت در بافت های پوست نگه دارد.

۱- مقدار مساوی گلیسیرین را با آب مخلوط کنید.

۲- آن را روی تمام ناخن ها و پوست اطرافش بمالید.

۳- تا جایی که میتوانید صبرکنید

۴- سپس ناخن هایتان را با آب ولرم بشویید.

۵- این کار را روزانه ۲-۳بار انجام دهید.

۴- آلوئه ورا

پسوریازیس ناخن اغلب منجر به خشکی و شکنندگی ناخن ها می شود که می توانید آن را با آلوئه ورا درمان کنید. ژل آلوئه ورا به شما کمک می کند تا رطوبت را به ناخن هایتان برگردانید و از ترک خوردگی و قرمز شدن بستر آن ها پیشگیری کنید. به علاوه،این ترکیب ضد التهابی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

۱- ژل یک برگ آلوئه ورا را استخراج کنید.

۲- آن را روی سطح ناخن و اطراش بمالید.

۳- مدتی صبر کنید تا کاملا جذب پوست شود.

۴- این کار را ۳-۴ بار در روز تکرار کنید.

۵- روغن درخت چای

عفونت های قارچی از عوارض جانبی شایع پسوریازیس ناخن است. برای کاهش خطر ابتلا به چنین عفونت هایی ، چیزی بهتر از روغن درخت چای نیست. در مطلب خواص روغندرخت چای خواندید که روغن درخت چای به دلیل خاصیت قارچ کش، باکتری کش، ضدعفونی کننده و ضدالتهاب قوی به مبارزه با میکروارگانیسم ها و قارچ های عامل عفونت ناخن کمک می کند.

- ۵-۶ قطره روغن درخت چای را در کاسه ای کوچک و پر از آب ولرم بریزید و ناخن های خود را به مدت ۱۵ دقیقه در محلول قرار دهید و سپس کاملا خشک کنید. این کار را روزانه ۲ مرتبه انجام دهید.

- در روش دیگر، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با ۵ قطره روغن درخت چای مخلوط کنید. پنبه ای را در این مخلوط بخیسانید و آن را روی ناخن هایتان بمالید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. ناخن های خود را خشک کنید و مقداری لوسیون مرطوب کننده روی آن اعمال کنید و این کار را ۲-۳ بار در روز تکرار نمایید.

۶- چریش

چریش می تواند برای درمان انواع مشکلات ناخن از جمله پسوریازیس استفاده شود. این ماده خاصیت ضد قارچی و همچنین ضد عفونی کننده دارد که می تواند باعث درمان و همچنین پیشگیری از گسترش عفونت های قارچی شود.

- چند برگ چریش را خرد کرده و با کمی آب مخلوط کنید تا تبدیل به خمیر شود و سپس یک دوم قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به آن اضافه کنید. خمیر را روی ناخن هایتان بمالید و به مدت یک ساعت صبر کنید و در نهایت با آب ولرم شستشو دهید و اطراف ناخن را کاملا خشک کنید. از این روش یک بار در روز استفاده کنید.

- در روشی دیگر، روغن چریش را با تکه ای پنبه روی ناخن هایتان بمالید و به مدت یک شب تا صبح صبر کنید و صبح روز بعد آن را با آب ولرم بشویید. این کار را روزانه تکرار کنید.

۷- سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان خانگی خوب برای پسوریازیس ناخن است زیرا به تعادل PH طبیعی پوست کمک کرده و از عفونت های قارچی پیشگیری می کند. به علاوه، از گسترش عفونت موجود خودداری کرده و علائم را از بین خواهد برد.

- یک قاشق چای خوری سرکه سیب ارگانیک را در یک لیوان آب مخلوط کرده و روزی دو بار آن را بنوشید.

- همچنین می توانید یک قسمت سرکه سیب را با ۳ قسمت آب ولرم مخلوط کنید و به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه ناخن های خود را در محلول خیس کنید و پس از اتمام کار، ناخن هایتان را کاملا خشک کنید و این کار را روزی یکبار طی چند هفته انجام دهید.

۸- کره شی

کره شی به عنوان یک مرطوب کننده عالی برای ناخن های خشک و شکننده عمل می کند. این ماده حاوی ویتامین های A و E و همچنین اسید های چرب ضروری است که به مرطوب نگه داشتن ناخن ها و پوست اطراف آن کمک می کند. همچنین از تولید ماده گچی زیر ناخن ها پیشگیری می کند.

۱- مقدار کمی کره شی را روی ناخن هایتان بمالید.

۲- به مدت شب تا صبح صبر کنید.

۳- صبح روز بعد ناخن هایتان را شستشو دهید.

۴- روزانه و یا هر زمان که لازم بود این کار را تکرار کنید.

۹- قرار گیری در معرض نور خورشید

قرار دادن ناخن ها در معرض آفتاب به درمان پسوریازیس و بیماری صدف ناخن نیز کمک می کند. طبق نظریه بنیاد ملی پسوریازیس، قرار گیری به مدت کم در معرض اشعه ماورا بنفش به کاهش سرعت رشد و ریزش سلول های پوستی کمک می کند.

همچنین قرار گیری در معرض آفتاب به بدن کمک می کند تا ویتامین D تولید کرده که به ایجاد ایمنی برای پیشگیری از عفونت بیشتر کمک کند.

روزانه به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه ناخن های خود را در معرض نور آفتاب صبح قرار دهید زیرا برای سلامتی کلی شما نیز مفید است. با این حال، به یاد داشته باشید که از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعت اوج نور خورشید خودداری کنید تا از آفتاب سوختگی پیشگیری کرده و خطر سرطان پوست را کاهش دهید.

۱۰- رژیم غذایی

هیچ گاه اهمیت رژیم غذایی خود را فراموش نکنید زیرا یک رژیم غذایی سالم و متعادل خطر بیماری های خود ایمنی مانند پسوریازیس را کاهش می دهد. همچنین می تواند به کاهش خطر عفونت ناخن که یکی از عوارض شایع پسوریازیس ناخن است کمک کند.

به یاد داشته باشید که سلامت پوست و ناخن شما با رژیم غذایی تان ارتباط مستقیم دارد.

- غذاهای غنی از اسید های چرب بخورید زیرا از رشد قارچ ناخن ها پیشگیری می کند. همچنین به یک سیستم ایمنی بیش فعال کمک می کنند. ماهی سالمون، ساردین یا خال مخالی و گردو و دانه های کتان را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

- غذاهای حاوی روی را مصرف کنید. برخی از منابع خوب روی شامل دانه کدو تنبل و جگر می باشد.

- در مقایسه با غذاهای تصفیه و فرآوری شده؛ نان سبوس دار، ماکارونی، برنج قهوه ای، غلات و بلغور جو دو سر را بیشتر بخورید.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنید؟

بنیاد ملی پسوریازیس توصیه می کند که همه مبتلایان به این بیماری برای تشخیص و درمان به متخصص پوست مراجعه کنند. اگر قبلا بیماری شما تشخیص داده شده است می توانید در صورتی که:

- علائم شما بدتر می شود یا آزارتان می دهند.

- درمانی انجام می دهید اما موثر واقع نشده است.

- و می خواهید درمانی جایگزین را امتحان کنید.

با پزشک خود ملاقاتی داشته باشید.

سایر نکات

- شما می توانید از دارو های ضد قارچ خوراکی برای درمان عفونت های قارچی ناشی از پسوریازیس ناخن کمک بگیرید.

- درمان های زیبایی چون کاشت و لاک زدن می تواند ظاهر ناخن های آسیب دیده شما را بهبود بخشد.

- از تمیز کردن ناخن هایتان با براش ناخن یا شی تیز خودداری کنید زیرا باعث جدا شدن ناخن می شود.

- از ناخن هایتان در برابر ضربه محافظت کنید زیرا باعث تحریک یا تشدید پسوریازیس خواهد شد.

- از کندن ناخن ها یا برداشتن کوتیکول خودداری کنید و اگر تکه ای از آن آویزان شده است، آن را به آرامی جدا کنید.

- اگر از نوع ناخن هایتان راضی نیستید لاک ناخن یا ناخن مصنوعی را امتحان کنید. فقط یادتان باشد که هرازگاهی به ناخن هایتان استراحت دهید.

- هوای خشک می تواند علائم را تشدید کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =