تجربه شیرین تحصیل ویژه استادزادگان/ عنوان «تسهیلات» نقل و انتقال فرزندان هیئت علمی را عادلانه می‌کند؟

«نقل و انتقال فرزندان هیئت علمی» بارها مورد اعتراض قرار گرفته؛ اما مسئولان تاکید دارند این امتیاز، سهمیه محسوب نمی‌شود و تنها تسهیلاتی برای تحصیل فرزندان اساتید به شمار می‌رود؛ تسهیلاتی که بنا به نظر کارشناسان بر خلاف عدالت آموزشی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجو شدن تجربه شیرینی است؛ اما برای برخی شیرین‌تر است. کسانی که مجبور نیستند سختی‌های خوابگاه و هزینه‌های رفت‌وآمد بین شهری را تحمل کنند؛ چرا که می‌توانند فقط ۴۸ ساعت پس از اعلام نتایج کنکور و بدون ثبت‌نام در دانشگاه محل پذیرش به آغوش خانواده برگردند.

۳۲ سال پیش بود که وزارت فرهنگ و آموزش عالی، بخشنامه جابه‌جایی فرزندان اعضای هیئت علمی را صادر کرد. این بخشنامه ۱۳ سال بعد و در سال ۸۲  با اعتراض یک دانشجو به دیوان عدالت اداری رفت و ابطال شد. وزاری علوم و بهداشت وقت تنها چند ماه پس از ابطال بخشنامه و بی‌توجه به حکم دیوان، در همان سال بخشنامه دیگری برای انتقال فرزندان اعضای هئیت علمی ابلاغ کردند. دیوان در سال ۸۸ برای بار دوم بخشنامه نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی را باطل کرد.  

۴ سال بعد تسهیلات نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی این بار در سال ۹۲ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد؛ اما این مصوبه‌ شدیدا مورد اعتراض قرار گرفت. این اعتراضات به ابطال این تسهیلات برای بار سوم و چهارم منجر شد. نخستین بار ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ بود که دیوان تسهیلات نقل و انتقال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیئت علمی را ابطال کرد؛ اما سازمان سنجش بی‌توجه به حکم دیوان با ارسال نامه‌ای به دانشگاه‌ها اعلام کرد که فرزندان اعضای هیئت علمی ورودی ۱۴۰۰ می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و تنها تغییر رشته آنان لغو شده است. برای بار چهارم و با قوت گرفتن اعتراضات، آخرین بار اسفند ۱۴۰۰ بود که دیوان، تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی را باطل کرد. 

با وجود ابطال چندین باره این تسهیلات، وزرای علوم و بهداشت هفته گذشته و همچنان امیدوار به اعطای تسهیلات به فرزندان اعضای هیئت علمی، در نامه‌ای به ستاد نقشه جامع علمی خواستار تصویب دوباره این تسهیلات شدند. ارائه تسهیلات نقل و انتقال به فرزندان اعضای هیئت علمی در ۳۲ سال گذشته، فراز و نشیب زیادی داشته است؛ اما شکی نیست که این تسهیلات هر سال با اندکی تغییر اجرایی شده است. 

تسهیلات انتقال فرزندان هیئت علمی برخلاف عدالت آموزشی است؟

برخی کارشناسان معتقدند تسهیلات انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی برخلاف عدالت آموزشی است. به طوری که علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در یکی از برنامه‌های تلویزیونی به ذکر مواردی از بی‌عدالتی در انتقالی‌های فرزندان اعضای هیئت علمی پرداخت و گفت: داوطلبانی وجود دارند که هم اکنون و به کمک تسهیلات هیئت علمی، در حال تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی هستند؛ اما براساس کارنامه اولیه خود در رشته‌های کارشناسی حسابداری، کارشناسی کشاورزی یا کارشناسی مدریت بیمه پذیرفته شده‌اند. 

تعدادی از داوطلبان کنکور هم در آذرماه ۱۴۰۰ و پیش از چهارمین ابطال مصوبه تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی، در نامه‌ای به رئیس جمهور و رئیس مجلس این مصوبه را مورد اعتراض قرار دادند. در این نامه آمده است که بر اساس این مصوبه، فرزندان هیئت‌علمی‌های دانشگاه‌ها بدون هیچ تلاشی به دانشگاه‌های بهتر انتقالی می‌گیرند و شروع به تحصیل می‌کنند و به دلیل اینکه خیلی از آن‌ها سطح علمی مناسبی ندارند، رتبه علمی دانشگاه‌های برند ایران را در عرصه جهانی پایین می‌آورند.

با وجود اعتراضات فراوان به تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی، برخی معتقدند ارائه این تسهیلات مزیت‌هایی هم دارد. برای مثال عبدالرسول پورعباس رئیس سابق سازمان سنجش معتقد بود این اعطای این تسهیلات بی‌عدالتی نیست. وی در اسنفد ماه سال گذشته اعلام کرد که میانگین انتقال یا جابجایی فرزندان اعضای هیئت علمی حدود هزار یا کمتر از هزار نفر است، در حالی که بیش از ۱۰ هزار نفر سالیانه از امکان جابجایی در دانشگاه‌ها بهره‌مند می‌شوند. اگر بخواهیم بی عدالتی صورت نگیرد باید تمامی این جابجایی‌ها لغو شود. چرا فقط جابجایی کمتر از هزار نفر از فرزندان هیئت علمی با عدالت سازگار نیست؟!

برخی دیگر هم براین باورند که اعطای این تسهیلات به استادان دانشگاه سبب ماندن آن‌ها در کشور می‌شود و به همین دلیل، تسهیلاتی در راستای اعتلای کشور به حساب می‌آید. 

انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی مصوبه است، نه سهمیه

یکی از برجسته‌ترین استدلال‌های مسئولان برای عادلانه نشان دادن تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی، طرح این ادعاست که سهمیه‌ای به نام فرزندان اعضای هیئت علمی وجود ندارد. آنچه وجود دارد فقط امتیاز جابه‌جایی است. به طوری که علی شمسی‌پور سخنگوی وزارت علوم ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱ در حساب توئیتری خود نوشت: سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی در کنکور وجود ندارد. آنچه که هست مصوبه انتقال آن‌هاست.

در ادامه این توئیت آمده است: سالانه ۱۰ هزار انتقال دانشجو در قالب چهار نوع نقل و انتقال انجام می‌شود: ایثارگران، کمیسیون موارد خاص، موافقت مبدا و مقصد و فرزندان اعضای هیئت علمی (۱۰ درصد نقل و انتقالات)

ابراهیم سوزنچی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم چندی پیش اعلام کرد که سهمیه‌ای به نام سهمیه اعضای هیات علمی نداریم، فرزندان اعضای هیات علمی امتیاز جابجایی دارند و می‌توانند از دانشگاهی که قبول شده‌اند، به دانشگاهی بروند که والدین آنها در آن محل کار می‌کنند.

رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف در گفت‌وگو با ایسکانیوز، تصریح کرد که تسهیلاتی که برای نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی در نظر گرفته شده، سهمیه نیستند. این تسهیلات فقط شامل انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی به شهر محل خدمت‌شان است. به همین دلیل، سهمیه به حساب نمی‌آیند.

به نظر می‌رسد مسئولان آموزشی تصور می‌کنند که اگر عنوان سهمیه به تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی اطلاق نشود، دیگر ناعادلانه نیست. اعطای هر گونه تسهیلاتی باید با دلایل کافی و پشتوانه منطقی انجام شود. به همین دلیل، لازم است موافقان ارائه تسهیلات به فرزندان اعضای هیئت علمی به این سوال پاسخ دهند که بر چه اساسی فرزندان هیئت علمی شایسته دریافت این امتیاز هستند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1151377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =