نیازمند توجه دولت برای توسعه طرح پویش هستیم/ اختصاص بیمه و حقوق، فعالیت دانشجویان در صنعت را افزایش می‌دهد

مدیر کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان با بیان اینکه دولت در راستای افزایش فعالیت دانشجویان در صنعت باید با دانشگاه همکاری کرده و اختصاص بیمه، کاهش مالیات، پرداخت حقوق و ... را در دستور کار قرار دهد، گفت: برای مثال می‌توان برای دانشجویان فعال در طرح پویش گذراندن دوره سربازی در صنعت را جزو دستورالعمل‌ها قرار داد تا وقفه‌ای بین اشتغال و خدمت سربازی فرد بروز نکند. 

وحید کیا، مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در سال‌های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی با هدف آموزش مهارت به دانشجویان در قالب طرح پویش اقدامات متعدد برای مهارت آموزی و کاهش دغدغه اشتغال در بین دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی را جزو اولویت‌های خود قرار داده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اقدامات مناسب را برای همگرایی و همسویی حوزه‌های آموزشی شعارهایی را تبیین کرده و برای مهارت آموزی اقدامات جدی دانشجویی مورد توجه قرار گرفته است، چون بسیاری از فارغ التحصیلان دانشجویی برای ورود به صنعت مهارت لازم را کسب نکردند. در حالی که برای بروز رسانی برخی سخت افزارها دانشگاه باید اقدامات مناسب را در دستور کار قرار دهد. 

مدیرکل آموزش های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان ادامه داد:  در این طرح امکان پویش اشتغال و تحصیل همزمان دانشجو فراهم شده تا بتواند در صنعت و محیط کار به اشتغال پرداخته و از طریق اشتغال مسائل مالی همچون پرداخت شهریه  را شاهد بود.

وی افزود: طرح پویش برای دانشجوی طرح پویش به این معنا است که در داخل صنعت واحدهای دانشگاهی از طریق تعامل با شرکت‌های صنعتی تفاهم‌نام اولیه با دانشگاه بسته شده و نیروی جوان فارغ التحصیل در حوزه تحصیل می‌تواند به فعالیت بپردازد. دانشجو با تعامل در حوزه‌های مختلف به عنوان کارآموز پویشی ثبت‌نام می‌شود، چون در سامانه آموزشیار طرح پویش یا کارآموزی تعریف شده و دانشجو با انتخاب گزینه می‌تواند کارآموزی را به ازای هر دو واحد ۲۴۰ ساعت در صنعت بگذراند. هرچند اخذ واحد کارآموزی بر اساس مقطع تحصیلی متفاوت است.

اغلب فعالان در طرح پویش جذب صنعت می‌شوند

کیا گفت: دانشجوی پویشی باید برای حضور به موقع در سر کار قوانین را رعایت کرده و بر اساس قرارداد دوره طرح پویش را گذرانده و گواهی پایان دوره را اخذ کند. اغلب دانشجویان فعال در طرح پویش جذب صنعت می‌شوند، چون  کارخانه و صنعت با بررسی فعالیت دانشجویان در ایام کارورزی در زمینه جذب نیرو اقدام می‌کنند. اغلب دانشجویان فعال در طرح پویش در زمینه بیمه‌های مسئولیت می‌توانند به فعالیت بپردازند، چون ارتباط مالی بین دانشجو و صنعت وجود ندارد، اما بر اساس آیین‌نامه جدید دانشجو می‌تواند به شکل خویش فرما از مزایای بیمه بهره‌مند شود.

چگونه شهریه دانشجویان کاهش می‌یابد؟

مدیر کل آموزش های فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان افزود: شناسایی حامیان صنعت بر عهده واحدهای دانشگاهی است و می‌توانند دوره‌های کوتاه مدت آموزشی برای دانشجویان برگزار کنند. واحد صنعتی هم با واریز پول به حساب واحد دانشگاهی به پرداخت کمک هزینه شهریه می‌پردازد و دانشجو در پایان ترم فعالیت‌ها را به استاد مهارتی ارائه داده و نمره اخذ می‌کند. در صورت تمایل دانشجو به فعالیت در مراکز بر اساس آیین‌نامه مهارتی به ریاست واحدهای دانشگاهی تاکید شده تا در قالب طرح پویش پرداختی شهریه این دانشجویان کاهش یابد. دانشگاه و صنعت فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی دوره‌های کارورزی را گذارنده و باید در محیط‌های مناسب شغلی به کاروزی بپردازد.
مدیر کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان گفت: دولت در راستای افزایش فعالیت دانشجویان در صنعت باید با دانشگاه همکاری کرده و اختصاص بیمه، کاهش مالیات، پرداخت حقوق به دانشجو و... را در دستور کار قرار دهد.  از سوی دیگر دولت برای فعالیت دانشجو در طرح پویش و صنعت برنامه داشته باشد. برای مثال دانشجو می‌تواند دوره سربازی را در صنعت گذرانده تا وقفه‌ای بین اشتغال و خدمت سربازی فرد بروز نکند و  حلقه دانش و صنعت با همکاری دولت توسعه یابد. 
انتهای پیام/

کد خبر: 1152920

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =