اعلام قیمت نهایی غذا توسط وزارت بهداشت/ دانشجویان درپی فوت مهسا امینی در برخی از دانشگاه‌ها تجمع کردند

«درخواست اصلاح وضع کنونی گشت ارشاد، محکومیت سواستفاده منافقین از حواشی اخیر کشور و انتخاب دبیرکل جنبش عدالتخواه دانشجویی» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های دانشجویی در هفته چهارم شهریورماه ۱۴۰۱ است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اعلام نرخ نهایی غذا برای سال تحصیلی جدید توسط وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی و برگزاری تجمعاتی از سوی دانشجویان در پی فوت مهسا امینی از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و انجمن‌های صنفی در هفته گذشته بود. از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «واکنش تشکل‌های دانشگاهی به حواشی اخیر کشور و برگزاری انتخابات دانشجویی» و غیره اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار تشکل‌های دانشجویی را در هفته‌ چهارم شهریورماه آورده است: 

دانشجویان برخی دانشگاه‌ها درپی درگذشت «مهسا امینی» تجمع کردند 

 جمعی از دانشجویان به بهانه درگذشت مهسا امینی در برخی از دانشگاه‌های کشور مانند دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، تهران و تربیت مدرس تجمع کردند.

گفتنی است این دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی مانند «ما نمی‌خواهیم بمیریم»، «من اعتراض دارم»، «از کردستان تا تهران» بر ضرورت سرعت بخشیدن به بررسی پرونده مهسا امینی و روشن شدن ابعاد ماجرا تاکید کردند.

واکنش تشکل‌های دانشگاهی به سوء‌استفاده معاندین از اتفاقات اخیر کشور

۵۷ دفتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور با صدور بیانیه‌ای سوء استفاده معاندین از وقایع اخیر کشور را محکوم کردند. 

در این بیانیه مطرح شده است: وظیفه ذاتی نیروی انتظامی جهت برقراری نظم و امنیت داخلی کشور و حفاظت جامعه از بزه‌ها و آسیب‌ها اجتماعی، گواه بر جایگاه مهم و ماموریت دشوار و حساس نیروی انتظامی و ضابطان خدوم این مجموعه پر افتخار است، مجموعه‌ای که در راه تامین امنیت و آرامش شهروندان بالغ بر ۱۳ هزار شهید تقدیم میهن و نظام اسلامی کرده است. در حالی که مسئله بدحجابی یک موضوع چند وجهی و پیچیده است و متاسفانه متولیان اصلی آن در جبهه فرهنگی با وجود بودجه‌های سنگین در سردرگمی قرار دارند، نیروی انتظامی را در مقابل سیبل سستی و کوتاهی خود قرار داده و بار خود را به دوش ضابطان انداخته‌اند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: جامعه اسلامی دانشجویان ضمن محکومیت اغتشاش‌های اخیر، اعلام می‌دارد که خط قرمز اصلی ما دانشجویان انقلابی ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی است، همان ارزش‌هایی که بر خون هزاران شهید استوار مانده و از اصول انقلاب اسلامی و مهم‌ترین مبانی قطعیِ امام بزرگوار ما و مقام معظم رهبری است و در نگاه ما جای هیچ‌گونه مسامحه‌ای در این مسئله وجود ندارد.

تلاش منافقان برای بردن دانشگاه به سمت هنجارشکنی

دفتر تحکیم وحدت طی بیانیه‌ای از مسئولان امنیتی و قضایی کشور خواست تا با قاطعیت با مخلین نظام و امنیت برخورد کنند.

در این بیانیه عنوان شده است: «متاسفانه شبکه‌های وابسته بیگانه و در راس آن شبکه سعودی اینترنشنال و بنگاه شایعه پراکن ملکه انگلیس و هم چنین عناصر ضد انقلاب و منافقین بدنام؛ از ضایعه پیش آمده و احساسات مردم نهایت سواستفاده را به عمل آوردند و طبق روال قبلی در این مواقع شهر و کشور را به سوی آشوب کشاندند تا جایی که عناصر گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب کومله و پژاک پرچم‌تجزیه طلبی برافراشدند و پرچم‌ایران عزیز را به آتش کشاندند؛ پس‌از آن اندک اندک اتفاقات دو روز اخیر نقاب از چهره منافقینی که ابتدا در سوگ مرحومه امینی اشک تمساح می‌ریختند کنار رفت و این جماعت همیشه عجول؛ نیت اصلی خود را نشان دادند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «در چند روز اخیر دامنه التهابات به صحن دانشگاه نیز کشیده شد و جمعی از دانشجویان خواهان رسیدگی به موضوع فوت مرحومه امینی شدند، ولی بازهم دامنه نفاق در دانشگاه؛ فضای دانشگاه را به سمت هنجار شکنی برد و شاهد بودیم که دانشگاه محل جولان خوک صفتانی شد که بی غیرتی خود را بر روی چوب کردند و بر همگان نشان دادند که بویی‌ از غیرت نبرده‌اند. این رفتارهای خشن و هنجارشکن نشان داد که سکوت جریان انقلابی و عموم دانشجویان این بی‌غیرت‌ها را جسورتر می‌کند. منافقین جاهل بار دیگر خود با نشان دادن ذات پلید و نیات کثیف خود صحنه را برای همگان آشنا کردند. آن فرد هتاکی که امروز روسری دخترانه را به آتش کشید؛ فردا روز و در نبود پلیس امنیت اخلاقی و قوانین و ضوابط حجاب به امنیت و پوشش دختران دانشجو رحم نمی‌کند.»

انزوا و ناکامی نتیجه فعالیت ضد انقلاب و پاریس نشین‌ها است

جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور با صدور بیانیه ای حواشی اخیر کشور را محکوم کردند.

در این بیانیه تاکید شده است: «مهسا اینک یک اسم رمز برای فتنه‌ای جهت تجزیه ایران است که به بهانه دفاع از قومیت ایرانی در دستور کار قرار گرفته، چنانچه براندازی نظام جمهوری اسلامی به بهانه مخالفت با «گشت ارشاد و حجاب اسلامی» و محو غیرت و ناموس ایرانی و به بهانه آزادی انسان این در حالی است که ملت شریف و بیدار ایران می‌داند که عصبانیت ضد انقلاب در این روزها و اصرار بر اجرای این طرح ضد امنیتی در آستانه بازگشایی دانشگاه و مدارس، همزمان با حضور مقتدرانه رئیس جمهور کشورمان به سازمان ملل و توجه افکار عمومی به مواضع و اقدامات دولت انقلابی و مردمی، عضویت در پیمان شانگ‌های و مهمتر از همه ناکامی در بر هم زدن امنیت عراق برای جلوگیری از راهپیمایی عظیم و بی سابقه اربعین به عنوان بزرگترین مانور فرهنگی تاریخ بشریت ریشه دارد. سران گروهک‌های معاند و ضد انقلاب ایرانی که از شعار براندازی جمهوری اسلامی ارتزاق کرده و بر عده‌ای مفلوک‌تر از خود ریاست می‌کنند، چگونه می‌توانند وعده‌های دروغین  خویش را تکرار کنند؟»

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور، به نیابت از نخبگان متعهد و ملت ایران خطاب به معاندین نظام اسلامی و مخالفان ملت ایران اعلام می‌کنیم؛ راهی که در پیش گرفته‌اید، جز ناکامی، انزوا و عصبانیت بیشتر، نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت؛ لذا دست از سر ملت ایران بردارید که این ملت آموزه‌های لازم را از آیات الهی برگرفته‌اند و ادامه هتاکی نسبت به قرآن کریم، عشق مسلمانان نسبت به این کتاب َآسمانی را شعله ورتر ساخته و عزم ایرانیان در عمل به آن بویژه عدم تبعیت از شما را دو چندان خواهد کرد.»

مطالبه بسیج دانشجویی ۸ دانشگاه تهران درباره گشت ارشاد

بسیج دانشجویی ۸ دانشگاه‌ بزرگ تهران درباره بازبینی و اصلاح وضع فعلی گشت ارشاد بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه مطرح شده است: «افکار و نیات سرشبکه های خارج نشین ترویج بی حیایی و مقابله با حجاب، در مورد ایران آن چنان مغرضانه، پلید و شیطانی است که در بزنگاه‌های مختلف یا با درخواست تحریم خارجی برای مردم مظلوم ایران و یا با دعوت به خشونت و خونریزی، خواهان تجزیه و نابودی مردم و کشور عزیز ما هستند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی برخاسته از آرا مردم و با تکیه بر قانون اساسی ای که صراحتاً در آن عنوان شده است همه مردم ایران از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردار هستند، منطقاً باید در تمامی شئون حکمرانی این مهم را سرلوحه امور قانونگذاری و تصمیم گیری خود قرار دهد.»

 در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «در صورت وقوع هرگونه اقدام خشونت آمیز خارج از چارچوب و غیرقانونی از سوی نهادهای ناظر از جمله بعضی مأمورین گشت ارشاد، این اقدامات با آرمان امنیت و آزادی انقلاب اسلامی هم خوانی نداشته و در صورت وقوع از سوی بسیج دانشجویی به شدت محکوم می‌شود. همچنین پیشنهاد می‌شود جهت نظارت بر حسن رفتار مأمورین و شفافیت که منجر به پیشگیری از دروغ پراکنی علیه پلیس و همچنین ریل گذاری برخورد قانونی مأمورین می‌شود با راهکارهای عملی مانند نصب دوربین دائمی بر روی پیراهن مأموران، ابهام در چنین بحران‌هایی به حداقل رسانده شود.»

در این بیانیه عنوان شده است: «البته تعمیم ناروای این نمونه‌های محدود به کلیت پلیس نیز ظلمی بزرگ در حق حافظان امنیت کشور است. در نهایت با تأکید و توصیه بر پیگیری اعتراضات در چارچوب قانون و در مدار عقلانیت، بسیج دانشجویی هر گونه بر هم زدن نظم جامعه و آسیب به اموال عمومی و توهین به مقدسات و نظام اسلامی را توسط عده‌ای فرصت طلب که قصد سوء استفاده سیاسی از غم ملت شریف ایران را دارند، محکوم می‌کند.»

دبیر اتحادیه جنش عدالتخواه دانشجویی انتخاب شد

اعضای شورای مرکزی و شورای نظارت اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در جلسه شورای عمومی این اتحادیه و با برگزاری انتخاباتی مشخص شدند. در این راستا محمدصالح ترکمان به عنوان دبیر این اتحادیه دانشجویی انتخاب شد.
بر اساس این گزارش، صالح ترکمان، زیبا دیندارلو، امیرحسین سیدرحیم زاده، کوثر قاسمی و متین فارابی به عنوان اعضای شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی انتخاب شدند. همچنین  محمدرضا مریمی و فاطمه رجبی به عنوان اعضای انتصابی این شورا موفق شدند، رای بیاورند. گفتنی است امیر جلیل نژاد، علی اسکندری و محمد اسکندری به عنوان اعضای شورای نظارت اتحادیه جنبش دانشجویی انتخاب شدند. 

قیمت غذا برای دانشجویان علوم پزشکی نهایی شد

حمید رضا اشراقی مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد که قیمت غذا برای سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی مصوب و به این دانشگاه‌ ابلاغ شده است.

به گفته اشراقی؛ هزینه وعده غذایی صبحانه ۲ هزار تومان، هزینه وعده غذایی ناهار ۴ هزار تومان و هزینه وعده غذایی شام ۴ هزار تومان محاسبه شد. 

گفتنی است که پیش از این مطرح شده بود که هزینه غذا در دانشگاه‌های علوم پزشکی تا ۱۵ هزار تومان افزایش یافته است که با توجه به قیمت جدید، این میزان از هزینه تمام شده برای دانشگاه نیز کمتر در نظر گرفته شد.

آغاز تجمیع دانشگاه خواجه نصیر از مهرماه

محمد مهدی حسنی دبیر صنفی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از آغاز تجمیع برخی دانشکده‌های دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی خبر داد و اظهار کرد که موضوع تجمیع مراکز دانشگاه تقریبا از سال ۹۴ کلید خورده بود. در همین راستا نیز دانشکده‌های فیزیک و شیمی در سال تحصیلی جدید یعنی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ به پردیس رضایی نژاد در تهران پارس منتقل می‌شوند. وی در پایان

وی مطرح کرد که ما از مسئولان دانشگاه خواجه نصیر درخواست داریم تا امکانات رفاهی و خدمات شهری را برای پردیس رضائی نژاد فراهم کنند تا دانشجویان به ویژه دختران کمتر با مشکلات حمل و نقل مواجه باشند؛ البته در میان استادان نیز اعتراضانی نسبت به این جا به جایی و نبود امکانات دارند. 

اجرای طرح «دردانه» در دانشگاه تهران

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نخستین طرح ملی ایران جوان را با هدف تکریم زوج‌های دانشجوی دارای فرزند برگزار می‌کند.

در این طرح که با عنوان «دردانه» نامگذاری شده است، به زوج‌های دانشجوی دارای فرزند متولد سال ۱۴۰۱ تسهیلات و هدایایی اهدا می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =