پرداخت یارانه به کشاورزان برای اجرای الگوی کشت

­ساداتی نژاد با بیان اینکه تنها راه غلبه بر مشکلاتی مانند کم آبی یا نابسامانی در تولید محصولات کشاورزی اجرای الگوی کشت است،گفت:برای اجرای الگوی کشت باید به کشاورزان یارانه کشت دهیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید جواد ساداتی نژاد در نخستین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ دستیابی به امنیت پایدار غذایی را نیازمند اقتدار غذایی خواند و گفت: دنیا امروز از امنیت غذایی به سطح قدرت غذایی رسیده و ما نیز با داشتن اقتدار غذایی، به امنیت غذایی خواهیم رسید.

بیشتر بخوانید

روند کاهش قیمت روغن خوراکی ادامه دارد

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه موضوع الگوی کشت از دهه‌های گذشته در کشور ما مطرح بوده و مراکز علمی و تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی همواره بر لزوم اجرای آن تاکید کرده‌اند، اظهار داشت: بحث الگوی کشت از سال ۱۳۵۰ در ایران مطرح بود و نیم قرن است که این موضوع در چالش‌های بخش کشاورزی ایران است، اما به دلایل مختلف در این سال‌ها اجرایی نشده است.

وی افزود: برخی معتقدند که کشور ما دانش کافی ندارد و یا کشاورزان هنوز آمادگی اجرای آن را ندارند ولی ما معتقدیم نه تنها کمبودی در زمینه دانش الگوی کشت نداریم، بلکه کشاورزان ما نیز آمادگی اجرای آن را دارند.
ساداتی نژاد یکی از عمده‌ترین مشکلات در این مسیر را الزامات الگوی کشت توصیف کرد و گفت: کشاورزی خصوصی‌ترین و مردمی‌ترین بخش اقتصادی کشور ماست و دولت باید با ایجاد جذابیت و مطلوبیت اقتصادی، کشاورز را به سمت اجرای الگوی کشت هدایت کند.

وی با بیان اینکه طبق قانون، الگوی کشت باید از اول مهرماه ابلاغ شود، به لزوم همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مختلف در این زمینه اشاره کرد و افزود: الگوی کشت یک کار فراقوه‌ای است و فقط مرتبط به وزارت جهاد کشاورزی نیست. این کاری است که بخش‌های مختلف حاکمیتی باید در اجرای آن سهیم باشند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به وجود مشکلاتی در زمینه کم آبی و کمبود یا بیش بود محصولات کشاورزی در سال‌های مختلف، اجرای الگوی کشت را یگانه راه غلبه بر این مشکلات دانست و تصریح کرد: راهی جز اجرای الگوی کشت نداریم و باید با جدیت آن را دنبال کنیم و برای اجرا شدن نیاز داریم حداقل در سال‌های اول یارانه کشت پرداخت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی اختصاص ردیف بودجه مشخص برای الگوی کشت در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ را اصلی‌ترین درخواست این وزارتخانه در این زمینه عنوان کرد و افزود: حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای الگوی کشت در ردیف بودجه سال آینده نیاز داریم.

ساداتی نژاد در بخش دیگری از سخنانش در اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی از مشخص شدن تکالیف استان‌ها در این زمینه خبر داد و اظهار داشت: طرح الگوی کشت برای همه وزارتخانه‌ها نیز فرستاده شده و بسته به شرایط و منابع کشور اصلاح خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره آثار مثبت اجرای الگوی کشت گفت: این سند در سال اول اجرا، کاهش شش درصدی مصرف آب، صرفه‌جویی ۲.۲ میلیارد دلاری ارزی، افزایش بهره‌وری، افزایش تولید و افزایش سطح کشت دیم‌زارها را به دنبال خواهد داشت و باعث کاهش نیم درصدی سطح کشت آبی کشور خواهد شد.

وی در ادامه به توسعه طرح جهش تولید در دیمزارها اشاره کرد و افزود: با اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها انتظار داریم که تولید محصولات در این اراضی ۴.۵ میلیون تن افزایش بیابد.

وزیر جهاد کشاورزی کشاورزی قراردادی را یکی دیگر از برنامه‌های مرتبط با الگوی کشت خواند و گفت: در حال حاضر کشاورزی قراردادی در کشور ما تنها یک درصد از محصولات را تحت پوشش قرار داده است در حالی که این عدد در دنیا به ۴۰ درصد می‌رسد.

ساده‌ترین تعریف از الگوی کشت، کاشت محصول مناسب در مکان و زمان مناسب است و مشخص‌ترین نمونه آن، پرهیز از کاشت محصولات پرآب‌بری مانند برنج در مناطق کم آب و اختصاص زمین‌های این مناطق به کشت محصولات کم آب‌بری مانند سایر غلات یا دانه‌های روغنی است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1155922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =