غرب به دنبال جلوگیری از تغییر مرجعیت علمی دنیا با اغتشاش سیاسی یا تحریم تکمیلی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه امروز دنیای غرب احساس می‌کند درحال از دست دادن مرجعیت علمی در دنیا است اظهار کرد: سردبیر نشریه نیچر پس از سفر به ایران بازسازی مجدد مرجعیت علمی را با توجه به مرجعیت علمی ایرانی‌ها در گذشته، شدنی می‌داند مگر این‌که بتوان با یک اغتشاش سیاسی یا تحریم‌های تکمیلی جلوی آن را گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه تلویزیونی جریان که امشب به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش شد، اظهار کرد: امروز پدیده‌های اجتماعی انسان‌مدار، پیچیده، چند وجهی، سریع‌التغییر، گسترده و متاثر از فناوری است؛ لذا نباید با آن‌ها ساده‌انگارانه برخورد کرد، بلکه باید با نگاهی کلان و با توجه به دو عامل مهندسی خارجی و کاستی‌های درونی آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. متاسفانه برخی ساده‌انگارانه یک اتفاق را عامل تحولات اجتماعی می‌دانند، در حالی که این تحولات خصوصا در دنیای پساکرونا نیازمند یک نگاه جامع است. 

وی ادامه داد: امروز دنیای غرب احساس می‌کند درحال از دست دادن مرجعیت علمی در دنیا است، درحالی که ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم توانست رهبری علمی جهان را بدست بگیرد و شعار علم برای فناوری‌های نظامی را تا سال ۱۹۴۹، شعار خود کرده بود. 

به گفته این استاد تاریخ علم، کنفرانس تهران که با حضور نخست وزیر انگلستان، رئیس جمهور آمریکا و شوروی به منظور اعلام پایان جنگ برگزار شد، یکی از دلایل اهمیت و حساسیت منطقه و کشور ما علی‌رغم عدم شرکت در جنگ آن روز است. 

دکتر طهرانچی در واکنش به اظهارات جوزب بورل و جنگل خواندن کشورهای غیراروپایی گفت: این رفتار اروپایی‌ها با ما و کشورهایی مانند ما، موضوع جدیدی نیست؛ غرب سال‌ها است که با نظریه «اروپامحوری» سعی در به فراموشی‌سپاری تمدن شرق، خصوصا تمدن اسلامی ایرانی دارد. این نوع برخوردها، ناشی از خودشیفتگی اروپایی‌ها است که خود را مرکز جهان می‌دانند و نگاه از بالا به پایینی نسبت به بقیه دارند. رفتاری مشابه آنچه‌ داعش در منطقه ما داشت؛ داعشی‌ها آثار ۶ قرن پیشرفت علمی تمدن اسلامی را نابود می‌کردند و حتی در بخش‌هایی به نابودی آثار تاریخی تمدن نیز روی آورده بودند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که آمریکا نقشه پیشرفت خود را پس از جنگ جهانی دوم از مسیر توسعه علمی ترسیم کرد، تشریح کرد: رئیس جمهور آمریکا پس از پایان جنگ جهانی دوم دستور تهیه نقشه پیشرفت آمریکا را به یکی از مقامات خود صادر کرد. این مقام اظهار کرد که ما جنگ را با علم بردیم و باید سیطره جهانی خود را نیز از مسیر علمی محقق کنیم؛ به همین منظور آمریکا اقدام به تاسیس مراکز علمی زیادی کرد. 

دکتر طهرانچی اظهار کرد: جنگ سرد وقتی شکل گرفت که شوروی اسپوتنیک را به فضا فرستاد؛ نه زمانی که شوروی بمب اتمی ساخت

 پرفسور نیل در کتاب «فراسوی اسپوتنیک» دانشمندان را ابزار برآوردن نیازهای دفاعی و افسران جنگ سرد می‌داند. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: آمریکایی‌ها در ۱۹۷۵ با یک تغییر روش، ایده شهروندی و سپس مفاهیم حقوق بشر را در دانشگاه مطرح کردند که توانستند با استفاده از همان و در جریان یک جنگ نرم، نظام اتحاد جماهیر شوروی که آن زمان دچار تزلزل نیز شده بود را به چالش بکشند.

وی خاطر نشان کرد: ماهیت هژمونی جهانی ایالات متحده، یک ماهیت علمی است. سندی که در سال ۲۰۱۶ توسط NSF آمریکا منتشر شده است، مطرح می‌کند که توسعه اجتماعی و روند رشد در مناطق مختلف یک جابجایی شگفت‌انگیز در جغرافیای جهانی پژوهش، آموزش و فعالیت‌های تجاری علم و مهندسی به وجود آورده است و سبب پدیدار شدن یک دنیای چند قطبی فزاینده در علم و مهندسی پس از دهه‌ها رهبری علم توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا بوده است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یک سند انگلیسی با عنوان «فراتر از طوفان پیش‌رو» که در زمان ریاست جمهوری اوباما منتشر شده است، می‌گوید که آمریکا درحال بررسی جایگاه خود است و نقاط ضعف را به شیوه قابل ملاحظه‌ای درک کرده است. گزارش «فراتر از طوفان پیش‌رو» یک بیدارباش برای ایالات  متحده مبتنی‌بر تهدیداتی است که پیش روی سلطه آن‌ها قرار دارد؛ یعنی آن‌ها تهدید سلطه خود را با از دست‌دادن مرجعیت علمی کاملا مرتبط می‌دانند. انگلیس در سال ۲۰۱۰ و ضمن سند دیگری به نام «چشم‌انداز پژوهش در انگلستان» طرح می‌کند که آمریکا که بازیگر اصلی پژوهش در دنیا است از نگرانی‌هایی نسبت به جابجایی لحظه‌ای دورنمای جهانی رقابت که به‌طور ویژه و نه منحصرا ناشی از توانمندی علمی و فناوری درحال رشد چین و هند است، دارد و انگلستان نیز به همان میزان بزرگی این تهدید را درک کرده است. یکی از تعابیر مورد نظر از بیان «نه منحصرا چین و هند» جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس اقرار آن‌ها در اسناد علمی خود یکی از پایه‌های جغرافیای جهانی علم است.

دکتر طهرانچی عنوان کرد: تعداد کل فارغ‌التحصیلان آموزش عالی کشورمان در سال ۱۳۵۷، ۱۷۰هزار نفر بود که امروز این عدد به بیش از ۱۱ میلیون نفر رسیده ‌است. جمهوری اسلامی در زمینه رشد آموزش عالی جایگاه پنجم جهان را پس از چین، هند، آمریکا و برزیل در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ داراست. این جمعیت در آموزش عالی بر اساس سند SNF، مبنای ظرفیت نوآورانه کشورها و اقتصاد رو به رشد آن‌ها است. به اعتراف اسناد غربی، ایران برترین کشور در میزان رشد علمی است که پس از آن چین در جایگاه دوم قرار دارد. از طرفی سال گذشته چینی‌ها توانستند آمریکایی‌ها را در میزان تولید مقاله پشت سر بگذارند و جمهوری اسلامی در این حوزه نیز جایگاه ۱۵ ام جهان را کسب کرد و این در شرایطی محقق شد که ما از روز اول انقلاب اسلامی تا امروز تحت شدیدترین تحریم‌های جهانی قرار داشته‌ایم و ورود هر دستگاه آزمایشگاهی به ایران ممنوع بوده است. 

وی بیان کرد: سند ۲۰۱۶ ذکر می‌کند که در دنیای امروز نیروی انسانی با مهارت علوم مهندسی منشا جمع‌آوری ظرفیت نوآورانه ملت‌ها و اقتصاد رقابتی است. این درحالی بیان می‌شود که ایران در میزان فارغ‌التحصیلان علوم مهندسی رتبه دوم جهانی است. چنین فضای علمی برای آن‌ها بسیار خطرناک قلمداد می‌شود.

دکتر طهرانچی گفت: در سال ۲۰۰۵ به اعتراف اسناد آمریکایی گزارش «فراتر از طوفان پیش رو» تاثیرات جدی بر شکل مدیریت اوباما گذاشت؛ همچنین پیشرفت‌های ایران در حوزه زیست فناوری، نانوفناوری و علوم شناختی با همت دانشمندان خود مانند مرحوم دکتر آشتیانی، آمریکایی‌ها را نسبت به تحرکات علمی ایران هشیار کرد. 

وی تاکید کرد: سردبیر اروپایی مجله نیچر که سالم‌ترین مجله علمی دنیا است با سفر به ایران و بررسی‌های علمی خود، دو مقاله در ۱۹ می ۲۰۰۵ منتشر می‌کند که یکی از آن‌ها «رژه بزرگ ایران» نام دارد که به حرکت علمی جمهوری اسلامی اشاره دارد. در یک سوتیتر می‌نویسد که مرجعیت علمی درحال یک بازسازی مجدد در ایران است. او این بازسازی مجدد را با توجه به مرجعیت علمی ایرانی‌ها در گذشته، شدنی می‌داند مگر این‌که بتوان با یک اغتشاش سیاسی یا تحریم‌های تکمیلی جلوی آن را گرفت. 

استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: در جلسه‌ای که با از سفرای اروپایی پس از شهادت شهید شهریاری داشتیم گفتم که شما باید در آینده پاسخ دهید که چرا دانشگاه را تحریم کردید، استاد را در راه دانشگاه ترور کردید و مقالات علمی ایران را تحریم کردید. او حرف من را تایید کرد و گفت که دنیا همه چیز از جمله علم را علیه شما گروگان گرفته است. این حاکی از ارتباط جدی و پیچیده سیاست و علم در دنیای امروز است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حوادث اخیر در دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: علاوه بر تحریم‌های تکمیلی، ما شاهد اغتشاش سیاسی در دو مقطع ۱۳۸۸ و ۱۴۰۱ در محیط دانشگاه با تمرکز بر علوم مهندسی بوده‌ایم. در یک نگاه کلان ارتباط حادثه دانشگاه شریف که نماد علوم مهندسی در ایران است با نقشه دشمن آشکار می‌شود. 

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: در متن «مقاله رژه بزرگ ایران» اشاره مستقیم می‌شود که آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم و عزیز جمهوری اسلامی ایران به صورت تاثیرگذار کشور را در جهت پیشرفت از مسیر توسعه علمی فراخوانده است. به گفته سردبیر اروپایی نیچر، رهبر ایران از جامعه دانشگاهی کوچک این کشور می‌خواهد به صورت درون‌زا و با اتکا به داخل پیشرفت کشور را از طریق علمی رقم بزند. این خانم تاکید می‌کند که جامعه علمی ایران به خوبی این پیام را درک کرده است و این موضوع برای ما خطرناک است زیرا از رهبری علمی خود در گذشته مطلع هستند.

دشمن به دنبال تخریب ارتباط دانشگاهیان با رهبری است

وی با بیان اینکه ملتی که آلزایمر دارد، آینده ندارد، گفت: جوانان ما باید تاریخ خود را بدانند تا آلزایمر نگیرند. دشمن می‌خواهد اتحاد و ارتباط ۱۰۰هزار فعال دانشگاهی ما و رهبر معظم انقلاب اسلامی را از بین ببرد. به همین خاطر به صراحت از اغتشاشات سیاسی و تحریم‌های تکمیلی برای جلوگیری از توسعه علمی ایران یاد می‌کنند؛ یعنی از ثبت چنین واقعیاتی در تاریخ ابایی ندارند. 

دکتر طهرانچی با اشاره به تحریم خود در سال ۲۰۱۹ توسط دولت‌های غربی تاکید کرد: ترور دانشمندان ایرانی و تحریم دانشگاه‌ها و مقالات علمی ما نقطه سیاهی در تاریخ غرب است. البته این‌که آن‌ها کار علمی امثال ما را نمی‌پسندند موجب افتخار اینجانب است. آن‌ها فعالیت‌های مستقلانه را برنمی‌تابند ولی اگر تابع آن‌ها حرکت کنی، کاری با تو ندارند. به همین خاطر رهبر معظم انقلاب، جهاد علمی را مطرح کردند که شهادت، تحریم و تلاش بخشی از این جهاد است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تاثیرات تروریستی پیشرفت‌های بیولوژیکی در غرب در کنار کمک به درمان بیماری‌ها و توسعه آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در نقاط مختلف دنیا، اظهار کرد: پیدایش یک بیماری پاندمی از قبل توسط صاحب‌نظران غربی پیش بینی شده بود که در نهایت پاندمی کرونا نیز از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خود آن‌ها منتشر شد. کرونا محصول نگاه بیست ساله آمریکا به حوزه بیولوژیک است. هوشمندی و پیچیدگی ویروس کرونا از عجایب آن بود که مورد توجه قرار گرفت. 

وی ادامه داد: تنها چند کشور معدود از جمله ایران توانستند واکسن را در انواع مختلف در زمان پاندمی کرونا بسازند. شما دیدید که حتی فرانسه نیز نتوانست واکسنی برای کرونا ارائه دهد. قدرت علمی ایران در بزنگار به داد مردم رسید و این قدرت علمی است که جنگ شناختی را علیه ملت ایران شکل داده است.

دکتر طهرانچی بیان کرد: دشمن صریحا نسبت به اهمیت نیروی انسانی علوم مهندسی و مسابقه بر سر جذب این نیرو حرف می‌زند. کاستی‌های درونی در یک فضای آرام و با گفت‌وگو حل می‌شود، اما باید دقت داشت که کاستی‌های درونی ما را از مهندسی خارجی غافل نکند. وزیر خارجه وقت آمریکا صریحا اعلام کرده بود که باید کاری کنیم تا بتوانیم ریشه ملت ایران را بخشکانیم. 

وی اضافه کرد: تجربه هسته‌ای کشورهایی مثل لیبی و عراق نشان می‌دهد که تسلیم قدرت هسته‌ای به آمریکا سبب شد تا همچنان در لیبی حکومت مرکزی وجود نداشته باشد و داعش در عراق پیدا شود و اگر مقاومت نبود مشخص نیست امروز چه بلایی بر سر عراق می‌آمد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: بنده در طول یک ماه گذشته شاهد آن بودم که بخش اصلی دانشگاه شامل دانشجویان و استادان علاقه‌مند به کشور و واقف به اهمیت حرکت شتابان علمی دانشگاه هستند. البته باید توجه داشت که در دولت گذشته شاهد بها ندادن به دانشگاه و دانشگاهیان به‌طرز شایسته‌ای بودیم و دانشگاه‌ها نقش‌آفرینی خود را در سطح ملی تا حدودی از دست دادند؛ درحالی که دانشگاهیان می‌خواهند در جامعه موثر باشند که این تا حدودی در دولت قبل دچار خدشه شد.

وی با اشاره به اثرات سوء کرونا بر نظام آموزشی کشور عنوان کرد: ما آموزش را در دوران کرونا به صورت افراطی تعطیل کردیم. ما از معدود کشورهایی بودیم که آموزش و پرورش و آموزش عالی خود را کاملا تعطیل کردیم. امروز ۷۵ درصد دانشجویان ما در دانشگاه قبلا اصلا دانشگاه را حس نکرده‌اند و فاصله جدی بین نسل قبلی و فعلی دانشجویان پیش آمده است درحالی که باید فرهنگ دانشگاهی نسل به نسل و سینه به سینه منتقل می‌شد. دانشجویانی وارد دانشگاه و از آن فارغ‌التحصیل شدند که اصلا دانشگاه را ندیدند. 

دکتر طهرانچی تاکید کرد: دانشگاه در دنیا علاوه بر علم، فرهنگ را نیز به جامعه منتقل می‌کند. فرزندان ما از ۱۵ تا ۲۱ سالگی در دبیرستان و دانشگاه علاوه بر علم‌آموزی، تعلیم و تربیت اجتماعی و اصول ورود به اجتماع را فرا می‌گیرند. اما ما بواسطه کرونا در این حوزه آسیب دیدیم و فرزندانمان کاملا به فضای مجازی سپرده شدند. ما باید تعلیم تربیت علمی و اجتماعی خود را به زبان دانش‌آموزان و دانشجویان‌مان دنبال کنیم. رسالت امروز ما پیوند نسلی است و نباید به دشمنانی که می‌خواهند ریشه ملت ما را خشک کنند، اجازه دهیم به اهداف خود برسند. امروز دانشگاهیان ما در یک پیچ تاریخی قرار دارند که باید با دیدگاهی قوی، بدون تزلزل و خارج از حواشی فضای رسانه‌ای نقش‌آفرینی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =