شرایط عجیب دانشگاه مازندران برای جذب اعضای هیئت علمی/ آیین‌نامه جذب توسط دیوان باطل شد

شرایط اختصاصی دانشگاه مازنداران برای جذب اعضای هیئت علمی بر اساس حکم دیوان عدالت اداری باطل شد. در این حکم آمده است که دانشگاه‌ها مجاز به قاعده‌گذاری در زمینه شرایط جذب هیئت علمی نیستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تعیین شرایط اختصاصی برای جذب اعضای هیئت علمی از سوی دانشگاه‌ها خلاف قانون است. دیوان عدالت اداری در حکمی آیین‌نامه شرایط اختصاصی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران را باطل کرد. با این توضیح که دانشگاه‌ها اختیاری برای تعیین شرایط جذب اعضای هیئت علمی ندارند. 

دانشگاه مازندان شرایطی اختصاصی برای جذب اعضای هیئت علمی آبان ۱۴۰۰،  اعلام کرد. بر اساس این شرایط، متقاضیان باید مقطع کارشناسی را در دانشگاه دولتی حضوری و مقاطع تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه‌ها یا پژوهشگاه‌های داخلی بالاتر یا همتراز دانشگاه مازندران بر اساس رتبه‌بندی پایگاه ISC یا در دانشگاه‌های خارجی بالاتر یا همتراز دانشگاه مازندران بر اساس رتبه‌بندی تایمز گذرانده باشند.

این دانشگاه در بند دوم شرایط اختصاصی جذب اعضای هئیت علمی آورده است که درخواست متقاضیانی که مقاطع تحصیلی را در دانشگاه‌های غیردولتی، غیرانتفاعی، آزاد اسلامی، پیام‌نور، پردیس‌های دانشگاهی مجازی، غیرحضوری، نیمه حضوری گذرانده باشند و همچنین فارغ‌التحصیلان دکتری نوبت دوم، قابل بررسی نیست.

بر اساس بند سوم شرایط اختصاصی دانشگاه مازندران برای جذب اعضای هیئت علمی، حداقل معدل متقاضیان در مقطع کارشناسی ۱۵، در مقطع ارشد بدون احتساب پایان‌نامه ۱۶ و در مقطع دکتری بدون احتساب نمره رساله ۱۷ باشد.

در یکی دیگر از بندهای مورد شکایت شرایط اختصاصی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران آمده است که درخواست متقاضیانی که در استخدام رسمی (اعم از رسمی آزمایشی یا رسمی قطعی) دستگاه‌ها، نهادهای اجرایی و دانشگاه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی هستند، بررسی نمی‌شود.

دیوان عدالت، شکایت مطرح شده را به اطلاع دانشگاه مازندران رساند و سرپرست این دانشگاه اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در پاسخ به شکایت توضیح داد؛ اعضای هیئت اجرایی دانشگاه مازندران به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی این استان، در راستای جذب هیئت علمی نخبه و متخصص تصمیم گرفته است که شرایطی را از طریق سامانه مرکز جذب اعضای هیئت علمی به متقاضیان اطلاع‌رسانی کند.

دیوان عدالت شرایط اختصاصی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران را باطل کرد

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در جلسه مهرماه ۱۴۰۱ پس از بررسی شکایت و پاسخ دانشگاه مازندران، حکم به ابطال بندهای ذکر شده از شرایط اختصاصی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران داد. در رای دیوان آمده است که هیئت‌های اجرایی جذب، حق قاعده‌گذاری نداشته و صرفا حق تصمیم‌گیری موردی و اظهارنظر در مورد پرونده هر متقاضی عضویت در هیئت علمی را دارند.

همچنین بر اساس آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت علمی مصوب سال ۹۵؛ داشتن مدرک تحصیلی دکتری تخصصی یا سطح چهار حوزوی با رساله تحقیقی برای همه رشته‌های دانشگاهی (به استثنای گروه پزشکی) از جمله شرایط اختصاصی متقاضیان است. این آیین‌نامه هیچ گونه حکمی در مورد شیوه اخذ مدرک تحصیلی ندارد. بنابراین هیئت اجرایی جذب دانشگاه مازندران صلاحیتی در زمینه وضع قاعده عام‌الشمول ندارد.

بر اساس حکم دیوان عدالت اداری، بندهای ۱، ۲، ۳ و ۷ شرایط اختصاصی دانشگاه مازندران برای فراخوان جذب اعضای هیأت علمی در سال ۱۴۰۰ خارج از حدود اختیار مرجع وضع‌کننده و خلاف قوانین و مقررات مذکور بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157079

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =