غفلت از تولید آنتی بیوتیک گیاهی در کشور/ مافیای داروهای شیمیایی در زمینه خواص گیاهان دارویی تبلیغات سوء می‌کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زواره از غفلت در تولیدات آنتی بیوتیک گیاهی در کشور خبر داد و افزود: در کشور ما مافیا و تجارت داروهای شیمیایی تبلیغات سوء در زمینه تاثیر گیاهان دارویی را به دنبال داشته است.

جواد طباطبائیان نیم آورد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زواره و عضو هیات علمی دانشگاه در حوزه کشاورزی و زراعت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در کشور ایران با توجه به شرایط گرم، خشک و نیمه خشک فضای مناسب برای کشت، تولید و درآمدزایی گیاهان دارویی فراهم شده است. شاید تاکنون فعالیت ادارات کشاورزی و اقدامات مسئولان امر توجیه مناسب برای کشاورزان به دنبال نداشته است.

وی افزود: دولت‌ها و تصمیم‌گیران در زمینه فروش محصولات کشاورزی و درآمدزایی‌ها تاثیرگذار اقدام نکرده و می‌توان به این امر تاکید کرد که تولید داروهای گیاهی می‌تواند جایگزین نفت و درآمدهای غیرنفتی باشد، اما تاکنون در این زمینه ضعیف عمل شده است. هرچند در کشور ما از دیرباز عطاری‌های و حکیمان با تجویز گیاهان دارویی به ترویج مصرف گیاهان دارویی در جامعه پرداختند.

طباطبائیان نیم آورد با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولیدات انبوه گیاهان دارویی وارد عمل نشدند، ادامه داد: در وضعیت کنونی بهترین اقدام از سوی شرکت‌های دانش بنیان فرآوری و فناوری  مواد موثره گیاهان دارویی در شرکت‌های داخلی است تا در زمینه صادرات بتوان نتایج مناسب را اخذ و درآمدها را در زمینه داخلی و صادرات به دنبال داشته باشد. تاکنون شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولیدات انبوه و مناسب گیاهان دارویی وارد عمل نشدند.

گیاهان دارویی عوارض سوء مصرف داروهای شیمیایی را ندارند

این استاد دانشگاه در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر عدم مرغوبیت گیاهان دارویی به دلیل آبیاری با آب فاضلاب تاکید کرد: این اظهارات مورد تایید بنده نیست. در کشور ما مافیای تجارت داروهای شیمیایی تبلیغات سوء در زمینه تاثیر گیاهان دارویی را ترویج می‌کنند و داروهای گیاهی تاثیرگذاری فراوان داشته و عوارض سوء داروهای شیمیایی را ندارند.

وی درباره عوامل غفلت از بکارگیری گیاهان دارویی ادامه داد: تاکنون مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، پایان نامه‌های دانشجویی وارد عمل نشده و اساتید راهنما در زمینه ترغیب گیاهان دارویی وارد عمل نشدند. بنابراین در ابتدا باید دولت در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی اقدام کرده تا بتوان کشاورز را به تولیدات گیاهان دارویی ترغیب کرد.

طباطبائیان نیم آورد افزود: بسیاری از مناطق کشور با تنش آبی مواجه است و در این شرایط با کشت گیاهان دارویی کم آب‌بر در زمینه تولید آنتی بیوتیک‌ها می‌توان اقدامات مناسب انجام داد، چون تاثیرگذاری داروهای گیاهی در زمینه آنتی بیوتیک‌ها از اهمیت برخوردار است و حتی می‌توان جایگزین داروهای شیمیایی کرد. ترویج، ترغیب، آزمایشات و تحقیقات در تصمیم‌گیری کشاورزان، نسخه بیماران مشاهده شده که این مقوله نیازمند توجه ویژه از سوی مدیران و تصمیم‌گیران کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1159184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =