ترکیه: آمریکا عاملین کودتا را پنهان کرده است

رئیس‌جمهور ترکیه، رئیس جمهور آمریکا را متهم کرد که عمدا فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای که از سوی آنکارا به عنوان مغز متفکر کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ معرفی شد را در پنسیلوانیا پنهان کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به خبرنگاران گفت: "چه کسی از آنها (حامیان گولن) حمایت می‌کند؟ اول از همه یونان این کار را می‌کند. آنها به یونان فرار می‌کنند، آنها به اروپا فرار می‌کنند. آنها همیشه به آنجا فرار کرده‌اند. آنها در آلمان، فرانسه، هلند، انگلیس و آمریکا زندگی می‌کنند. و آمریکا این مرد (گولن) را پنهان می‌کند. چه کسی او را مخفی می‌کند؟ این بایدن است که او را مخفی ساخته است. آنها به او (گولن) در مکان زندگی‌اش یعنی پنسیلوانیا یک عمارت بزرگ داده‌اند."

بیشتر بخوانید:

ترکیه: عقب نشینی روسیه از خرسون گام مهمی است

دولت ترکیه جنبش اسلامی فراملیتی متعلق به گولن را به عنوان یک سازمان تروریستی تعریف و این روحانی و جنبشش را متهم به اجرای کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ علیه دولت اردوغان کرده است. آمریکا از استرداد او به ترکیه امتناع کرده است.

در ارتباط با این کودتای نافرجام بیش از ۸۰۰۰۰ نفر از جمله پرسنل دولتی و نظامی، فعالان مدنی، روزنامه نگاران و معلمان در ترکیه به اتهام تروریسم دستگیر شدند و حدود ۱۵۰۰۰۰ کارمند دولتی و پرسنل نظامی به اتهام ارتباط با جنبش گولن از کار اخراج یا تعلیق شدند.

اردوغان همچنین گفت که غرب به رهبری ایالات متحده "تقریبا بدون محدودیت به روسیه حمله می‌کند" اما مسکو مقاومت نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: روسیه یک کشور معمولی نیست، یک کشور قدرتمند است. البته غرب به رهبری آمریکا تقریبا بدون محدودیت به روسیه حمله می کند. در مقابل همه اینها، روسیه البته مقاومت می‌کند.

اردوغان به خبرنگاران گفت: ما هم تلاش داریم دریابیم چطور می توان کریدوری برای صلح باز کرد. ما معتقدیم که بهترین راه برای انجام این کار می‌تواند گفتگو برای صلح باشد.

انتهای پیام

کد خبر: 1159687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =