ارائه سند اتهام ترامپ احتمالا بسیار طولانی و پیچیده خواهد بود / چرخ‌های عدالت کندتر از صفحات تقویم انتخاباتی می‌چرخند

جان کالابرس با اشاره به پیچیدگی‌های ارائه سند اتهام دونالد ترامپ توسط دادستان این کشور و تردید در مورد اینکه اساسا محاکمه‌ای در کار خواهد بود، اظهار کرد: احتمالا کمپین ترامپ قبل از شروع محاکمه کار خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بر اساس گزارش نهایی کمیته منتخب 6 ژانویه مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص نقش ترامپ در شورش‌های شکل گرفته در ساختمان کنگره این کشور، رئیس جمهور پیشین به عنوان متهم معرفی شده و این کمیته از کنگره خواسته است تا مانع نامزدی وی برای انتخابات 2024 آمریکا شود. این درخواست در حالی مطرح شده که از چند ماه پیش تلاش‌هایی توسط دموکرات‌ها برای ممانعت از حضور وی در انتخابات آغاز شده است. البته از این واقعیت نباید گذشت که رییس جمهور سابق ایالات متحده تخلف‌های آشکاری داشته –از جمله کشف اسناد محرمانه از امارت وی در فلوریدا- که برای او دردسر ساز شده است. دکتر «جان کالابرس» -استاد دانشگاه امریکن واشنگتن دی سی- در مصاحبه با ایسکانیوز به بحث در مورد گزارش کمیته منتخب 6 ژانویه و تبعات آن برای دونالد ترامپ پرداخت.

دموکرات‌ها می‌خواهند مانع حضور ترامپ در انتخابات آتی شوند

متن کامل این مصاحبه  بدین شرح است:

- بر اساس گزارش نهایی کمیته منتخب 6 ژانویه مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص نقش دونالد ترامپ در رویدادهای کنگره، احتمال از دست دادن شانس وی برای نامزدی در انتخابات 2024 چقدر است؟

کمیته 6 ژانویه کار تحسین برانگیزی انجام داده و تا حد امکان حقایق را در مورد حمله به ساختمان کنگره ایالات متحده جمع آوری کرد که به نظر من حمله به اساس دموکراسی و قانون اساسی ما بود. بدون تردید دو دستاورد و کمک بزرگ کمیته در حفظ نظام حکومتی ما 1) انعکاس حقایق و افشای دروغ‌ها در مورد شوروش مذکور و 2) نشان دادن آسیب‌پذیری‌ها در روند انتخابات/انتقال قدرت است.

تصویب قانون شمارش انتخابات یکی از ثمرات کار این کمیته است. «ارجاع کیفری» به وزارت دادگستری ایالات متحده که مستقیما دونالد ترامپ را در نقض سه قانون ایالات متحده متهم می‌داند، مورد دیگر است. با این حال، در مورد اتهامات احتمالی، محکومیت و رد صلاحیت ترامپ -که هسته اصلی سوال شما است- «نظام عدالت و پاسخگویی» عملاً تضمین می‌کند که این روند طولانی و پیچیده خواهد بود و نه بحث برانگیز. چند دلیل برای آن ذکر می‌کنم:

اول، اگر وزارت دادگستری تصمیم بگیرد -بر اساس تحقیقات خود، که جدا از / موازی با کمیته 6 ژانویه است- که ترامپ از نظر کیفری متهم است، اثبات آن برای دادستان دشوار خواهد بود؛ زیرا دادستان برای اثبات اینکه رئیس جمهور سابق «قصد» تحریک خشونت داشته، کار دشواری خواهد داشت. در واقع، وزارت دادگستری ممکن است لزوما ترامپ را متهم به جنایات نکند، در صورتی که به نظرش، شواهدی مبنی بر قصد مجرمانه وجود نداشته باشد.

دوم، اگرچه جک اسمیت -مشاور مستقل تازه منصوب شده وزارت دادگستری- که بسیار با تجربه و مورد احترام است و شهرت زیادی از نظر کارامدی دارد، اما ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا «سند اتهام» علیه ترامپ ارائه شود؛ البته اگر اساسا مطرح شود!

«چرخ‌های عدالت» کندتر از صفحات تقویم انتخاباتی می‌چرخند، به این معنی که کمپین ترامپ احتمالا قبل از شروع محاکمه کار خود را آغاز خواهد کرد؛ اگر واقعا محاکمه‌ای در کار باشد. بنابراین، به نظر من، امیدوارکننده‌ترین راه برای منع قانونی ترامپ از تصدی پست‌های دولتی از کار کمیته 6 ژانویه و سه قانونی که گفته می‌شود رئیس‌جمهور سابق آنها را نقض کرده، نخواهد بود. در عوض، این هدف مسیر متفاوتی خواهد داشت؛ یعنی مالکیت او (برخلاف قانون) و امتناع از بازگرداندن اسناد طبقه بندی شده ایالات متحده پس از درخواست‌های متعدد که داده شد. علاوه بر کشف برخی از این اسناد توسط «اف بی آی» در اقامتگاه مارآلاگو و حداقل یک مکان دیگر، واضح است که برخی از آنها هنوز مفقود هستند. علاوه بر این، ترامپ اظهارات علنی داشته مبنی بر اینکه ادعا می کند این اسناد متعلق به او است و غیره که می‌توانید آنها را در اینترنت پیدا کنید. این اظهارات را می‌توان به‌راحتی به‌عنوان شواهدی از «قصد» برای ارتکاب جرم در نظر گرفت - کاری که انجام آن در رابطه با نقش او در شورش 6 ژانویه بسیار دشوارتر است.

با این حال، چندان روشن نیست که روند قانونی به اندازه کافی سریع پیش برود تا مانع کمپین تمام عیار ریاست جمهوری ترامپ بشود. اینجاست که مسئولیت قانونی و سیاست در مقابل هم قرار می‌گیرند.

- با توجه به علاقه ترامپ به پروپاگاندا، فکر می کنید چه واکنشی نسبت به این موضوع داشته باشد؟

از آنجا که رفتار گذشته راهنمای مفیدی است، ترامپ تا انتها برای راه اندازی یک کمپین سیاسی مبارزه خواهد کرد. او همچنین کمتر به سرنوشت حزب جمهوری‌خواه اهمیت می‌دهد تا به خودش و به همین دلیل، می‌توان انتظار داشت که یک کمپین «زمین سوخته» را علیه رقبای جمهوری‌خواه خود یعنی دیسانتیس، پنس، و دیگران به راه بیندازد.

 - آیا می‌توان این گزارش را پایان زندگی سیاسی دونالد ترامپ دانست؟

هیچ یک از این رقبا به اندازه ترامپ پایگاه سیاسی «وفادار» ندارند. حتی اگر برخی از حمایت‌های او در میان وفاداران کاهش یافته باشد، او به اندازه‌ای از سهم رای‌دهندگان اولیه حزب جمهوری‌خواه «مالک» می‌شود تا مانند سال 2016 شانس خوبی برای انتخاب یک به یک آنها داشته باشد. به‌علاوه، اگر یکی از این چهره‌ها با کمک برخی ستاره‌ها نامزدی جمهوری‌خواهان را به دست آورد، احتمال دارد که ترامپ از روی کینه / انتقام به عنوان یک نامزد مستقل شرکت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =